285 de cruci pe sensul București – Bacău și 279 de cruci când străbați invers drumul din Bacău la București.

Primele încep la centura București. Sunt câte două, câte două, pe sensul spre Moldova. Dincolo, pe celălalt sens, câte una. De lemn, fier, ciment, cu flori și lumânări lângă. 

Mai multe cruci decât kilometri

Am făcut drumul București-Bacău și retur în două zile, ca să putem vedea, filma, regăsi fiecare cruce, cât e omenește posibil. Drumul a fost parcurs cu o viteză de 60 de kilometri la oră. Practic, nu este numărul morților, mult mai mare, ci este peisajul pierderilor umane ireversibile și al unei nepăsări și dureri naționale, este ceea ce vede fiecare șofer care merge pe DN 2.

Drumul crucilor. Sunt 564 de cruci pe DN2 între București și Bacău, mai multe decât cele 550 de borne kilometrice dus-întors
Crucea din dreapta întărește tabla care anunță pericol de accidente pe E85, înainte de Focșani

În fiecare din ultimii zece ani au avut loc între 400 și 500 de accidente rutiere pe DN2, conform datelor poliției, oferite la solicitarea Libertatea. 

În România mor circa 2.000 de oameni pe an în accidente rutiere.

Răcăciuni, porțiune horror

Cele mai recente cruci de pe DN2 sunt puse chiar la începutul lunii august, după ce, în apropiere de localitatea băcăuană Răcăciuni, au murit 7 persoane. 28 iulie 2021 scrie pe crucile lor.

Cele 7 cruci albe sunt acum martore mute ale vitezei și ale depășirilor neregulamentare de pe E85. Asta plus faptul că infrastructura drumului nu face față volumului de trafic sau vitezei cu care se circulă.

Drumul crucilor. Sunt 564 de cruci pe DN2 între București și Bacău, mai multe decât cele 550 de borne kilometrice dus-întors
Cele 7 cruci albe de la Răcăciuni, Bacău, nu au o lună

Conduita indisciplinată sau chiar infracțională (în cazul celor beți, de pildă) a șoferilor e și ea un factor.

La Răcăciuni e și zona în care Libertatea a numărat cele mai multe cruci. 50. Astfel, între Cleja și cotul de drum care duce spre Orbeni, pe doar 17 kilometri, sunt 50 de cruci.

Zona e urmată de porțiunea dintre Obrejița (Vrancea) și ieșirea din Râmnicu Sărat (Buzău). Acolo sunt alte 43. 

Drumul crucilor. Sunt 564 de cruci pe DN2 între București și Bacău, mai multe decât cele 550 de borne kilometrice dus-întors
O cruce păzită de o salcie într-o parcare aflată între Adjud și Focșani

Nu există una sau două porțiuni rele, accidentele fatale au o împărțire omogenă

Ziarul a împărțit drumul în 23 de zone. În niciuna dintre cele 23 de zone nu au fost mai puțin de 9 cruci și nu mai puțin de 4 cruci pe sens, chiar dacă unele acopereau distanțe mici, de doar 7-8 kilometri (Popești/Urechești – Golești). 

Această distribuție relativ omogenă în spațiu a accidentelor arată că nu e o problemă a unui segment, ci una sistemică. DN2 e, în ansamblul său, un pericol public.

Drumul crucilor E85
E85, drumul crucilor

Cauzele accidentelor sunt multe și explicate de ani buni de specialiști. Unele dintre ele:

  • Zonele în care drumul are o bandă și jumătate, jumătatea fiind trasată ca bandă de urgență, dar folosită ca bandă normală;
  • Localitățile dese prin care trece drumul, unele slab luminate și cu puține treceri de pietoni;
  • Viteza cu care se circulă în continuare, în ciuda avertismentului mut de pe marginile drumului;
  • Porțiuni drepte, cu o singură bandă de circulație pe sens și cu puține despărțitoare între sensuri;
  • Lucrările de reparaţii semnalizate necorespunzător;
  • Starea carosabilului, gropile;
  • Lipsa autostrăzilor. La începutul anului 2021, în România existau 910 km de autostradă.

Libertatea a observat, la ieșirea din comuna buzoiană Mărăcineni, într-una dintre zonele cele mai letale de pe traseu, montarea despărțitoarelor.

În același timp, în cele două zile în care reporterii au parcurs acest drum, trei mașini erau proaspăt tamponate pe traseu. Una dintre ele, în județul Buzău, două, în Bacău.

Drumul crucilor. Sunt 564 de cruci pe DN2 între București și Bacău, mai multe decât cele 550 de borne kilometrice dus-întors
Cele trei mașini proaspăt tamponate văzute de echipa Libertatea pe drum: primele, înainte de Bacău, a treia (jos) la intersecția cu drumul comunal 203C spre comuna Florica, Buzău

Astăzi, Libertatea vă prezintă harta crucilor, devenite adevărata bandă de urgență a drumului București – Bacău. 

Este doar începutul unui ciclu jurnalistic. Vom reveni cu cazuri, situații în derulare, cu ignoranța autorităților și a celor implicați la fondarea și perpetuarea celui mai mare loc unde mor români.

Iată, în galerie, împărțirea crucilor în cele 23 de zone distincte folosite de Libertatea pentru adunarea lor.

0001Icon photoVEZI  GALERIA  FOTOPOZA 1 / 23