Odată cu eliminarea acestora, începând cu 1 ianuarie 2011, s-a trecut la înregistrarea digitală a vechimii în muncă, scopul fiind acela de a-i gestiona cât mai bine pe toți angajații din țara noastră.

Cu toate acestea, cărțile de muncă sunt și acum necesare, mai ales pentru cetățenii care se pregătesc să iasă la pensie, iar faptul că unele dintre ele au fost distruse ori s-au pierdut provoacă dureri de cap foștilor angajați.

Cărţile de muncă au fost eliminate din 2011

În aceste condiții este destul de greu pentru oricine dorește să-și recupereze și să-și dovedească vechimea în muncă. Totuși, există variante, iar noi îți vom spune ce ai de făcut dacă intenționezi să-ți reconstitui cartea de muncă în urma pierderii, distrugerii ori furtului acesteia.

Ce faci pentru a reconstitui cartea de muncă

Reconstituirea cărții de muncă este operațiunea prin care, pe baza probelor puse la dispoziție de avocatul tău ales, specializat în dreptul muncii, o instanță de judecată obține pe baza unei hotărâri judecătorești o reinventariere a tuturor locurilor unde ai muncit, astfel încât să te ajute să îți poți depune dosarul de pensionare sau să ți se recunoască vechimea reală.

Persoanele care nu mai dețin carnete de muncă, le-au pierdut ori le-au fost distruse sunt nevoite să reconstituie vechimea în muncă pe care au realizat-o de-a lungul timpului.

Dacă te afli în această situație, primul lucru pe care trebuie să-l faci în demersul tău pentru reconstituirea vechimii de pe cartea de muncă este să declari documentul pierdut, furat sau deteriorat la Monitorul Oficial. După ce anunțul tău va fi publicat, vei putea să te adresezi unei instanțe de judecată pentru a fi demarată procedura de reconstituire a cărții de muncă.

Persoanele care nu mai dețin carnete de muncă, le-au pierdut ori le-au fost distruse sunt nevoite să reconstituie vechimea în muncă pe care au realizat-o de-a lungul timpului

De asemenea, va trebui să te adresezi tuturor angajatorilor pentru care ai lucrat de-a lungul timpului, însă și în această situație, procesul poate dura destul de mult. În cazul în care unele firme sau societăți nu mai există te poți îndrepta spre Arhivele Naționale, unde ar trebui să existe copii ale tuturor documentelor firmelor.

Dacă un angajator a dat faliment, arhivele sale s-ar putea să se afle la un executor judiciar, iar în acest caz va trebui să iei legătura cu acesta.

Ce spune legislația în privința reconstituirii cărții de muncă

Conform legislației în vigoare, instanța de judecată este singura instituție care poate dispune reconstituirea cărții de muncă sau refacerea ei, în conformitate cu prevederile Codului Muncii.

După data abrogării Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de muncă, cu modificările ulterioare, vechimea în câmpul muncii stabilită până la data de 31 decembrie 2010 se va reconstitui, la cererea persoanei care nu posedă carnet de muncă, de către instanța judecătorească ce are competența de a soluționa conflictele de muncă.

Astfel, pentru o carte de muncă pierdută, în 2024 este necesar ca în instanță să demonstrezi, pe baza unor acte sau a altor probe, care este vechimea efectivă pe care o înregistrai la momentul pierderii carnetului.

Trebuie să știi că procesul poate fi destul de lung și de anevoios. Asta și din cauză că, în pofida faptului că există reglementare legislativă, majoritatea carnetelor de muncă nu au fost scanate și introduse într-o bază de date digitală.

Pentru reconstituirea cărții de muncă trebuie să chemi în instanță în calitate de pârât fosta unitate angajatoare unde reclamantul a desfășurat activitatea.

În cazul în care fostul angajator nu mai există, vei chema în judecată deținătorul arhivei care conține evidența contractelor de muncă ale angajatorului. Dacă nici arhive nu mai există, vei chema în instanţă casa teritorială de pensii.

Care este taxa pentru reconstituirea cărții de muncă

Este important de știut că cererea de chemare în judecată formulată în instanță în vederea reconstituirii vechimii în muncă este scutită de taxă judiciară de timbru.

Odată ce a obținut o hotărâre judecătorească definitivă, persoana interesată va trebui să o depună la Casa de Pensii în a cărei circumscripție își are domiciliul, astfel încât va fi valorificată vechimea în muncă pe care a realizat-o respectiva persoană.

Vezi şi ce trebuie să faci în cazul în care pierzi paşaportul sau îți este furat!

Urmărește-ne pe Google News