Responsabilă cu monitorizarea acestora este așa-numita sondă Lambda, un senzor de oxigen care, în ciuda dimensiunilor sale reduse, are un rol esențial în buna funcționare a automobilului.

Șoferii au mari bătăi de cap atunci când acest senzor se defectează. Pentru a preveni situațiile neplăcute în care motorul funcționează necorespunzător îți vom spune tot ceea ce trebuie să știi despre sonda Lambda.

Ce este sonda Lambda și ce rol are?

Sonda Lambda este un senzor amplasat pe tubulatura de evacuare și conectat la ECU (n.n. – Electronic Control Unit), care măsoară nivelul de oxigen din gazele de eșapament. Funcția sondei Lambda mai este cunoscută sub numele de reglare Lambda.

Este vorba despre un conductor de curent electric a cărui intensitate variază în funcție de nivelul de oxigen care străbate placa din material ceramic cu doxid de zirconiu situată în interiorul sondei.

senzorul de oxigen – sonda Lambda

Sonda Lambda funcționează optim doar la temperaturi mari, „la rece”, până când gazele de eșapament ating 400-500 grade Celsius, sonda va fi încălzită de o rezistență după care căldura îi va fi furnizată chiar de temperatura gazelor de eșapament.

Trebuie să știi că maşinile de ultimă generație sunt prevăzute cu două sonde Lambda. Una este montată pe galerie și are rol de optimizare a amestectului aer/combustibil. Cea de-a doua se află după catalizator, care este ajutat, astfel, să-și îndeplinească rolul de curăţare.

Motorul cu combustie internă funcționează cel mai eficient dacă raportul amestecului de aer/combustibil este de 14,7/1. Acesta se numește raport stoichiometric sau Lambda 1 (λ = 1).

Producătorii recomandă ca sonda Lambda să fie verificată la fiecare 30.000 de kilomtri sau o dată la doi-trei ani de funcționare a mașinii. În cazul în care sonda apar probleme în funcționarea sondei, aceasta va trebui înlocuită.

Câte tipuri de sondă Lambda există?

În funcția de marca mașinii există mai multe tipuri de sondă Lambda. Iată care sunt acestea:

  • Sonda Lambda neîncălzită – produsă pentru prima dată de compania Bosch, în 1976, aceasta este caracterizată printr-un element ceramic cu dioxid de zirconiu care generează tensiuni într-un mediu cu un conținut ridicat de gaze.
  • Sonda Lambda încălzită – Bosch a îmbunătățit precedentul tip de sondă Lambda prin adăugarea unei rezistențe în interiorul senzorului, care poate atinge temperatura ideală de funcționare în cel mult un minut.
  • Sonda Lambda planară – compania germană a lansat în 1997 un nou tip de sondă Lambda, care utilizează o tehnologie senzorială din ceramică cu dioxid de zirconiu și este amplasat într-o formă mai compactă şi mai plată.
  • Sonda Lambda planară de bandă largă – este cel mai nou și mai exact tip de sondă Lambda în ceea ce privește măsurarea emisiilor de gaze. Este realizat dintr-un element ceramic planar și dioxid de zirconiu și permite încălzirea senzorului mult mai rapid.
  • Sonda Lambda cu titan – acest tip de sondă Lambda utilizează o altă tehnologie pentru detectarea oxigenului prin care, în loc să genereze un semnal de tensiune care se schimbă odată cu raportul aer/carburant, se modifică rezistenţa senzorului. Acest tip este folosit de mai puțin de 0,5% dintre mașinile dotate cu sondă Lambda.

De ce se defectează sonda Lambda?

Sonda Lambda la un motor cu combustie internă

Există cauze multiple pentru care sonda Lambda se poate defecta. Una dintre acestea o reprezintă consumarea dioxidului de zirconiu ca urmare a unei utilizări îndelungate.

În același timp, combustibilul nears și evacuat poate afecta sonda Lambda. La fel stau lucrurile și în cazul unor scurgeri de ulei, de antigel.

Sonda Lambda se poate deteriora și din cauza aditivilor din combustibili, în timp ce un injector care funcționează necorespunzător și produce emisii de combustibil nears poate provoca în final defectarea sondei Lambda.

Dar, peste toate acestea, trebuie să știi că, dacă sonda Lambda nu funcționează corect și, deci, generează valori false către ECU, se poate deteriora și catalizatorul.

Simptomele unei sonde Lambda defecte nu sunt întotdeauna evidente și măsurabile. Totuși, există câteva semne că senzorul de oxigen este defect, și anume:

  • Eşec la testul emisiilor (caracteristic, o concentraţie mare de CO şi/sau HC)
  • Catalizator deteriorat (cauzat de o concentraţie mare de carburant)
  • Consum crescut de carburant (cauzat de o concentraţie mare de carburant)
  • Motorul funcţionează neregulat
  • Performanţe reduse.

Dacă vrei să ai mașina în condiții optime de funcționare, vezi cat de des se schimba uleiul la motor!

Urmărește-ne pe Google News