Cuprins:
De unde a plecat analiza datelor
Datele referitoare la cei care muncesc mai mult de 12 ore la stat au fost comunicate de Ministerul Muncii în urma unei interpelări adresate de deputatul Octavian Oprea, la începutul lunii februarie. Parlamentarul a pus trei întrebări instituției legate de numărul total de angajați, la nivelul fiecărui județ și al municipiului București, care au încheiat contracte individuale de muncă, al căror timp de muncă, în urma adunării tuturor informațiilor declarate, depășește 12 ore pe zi. Atenție, e vorba doar de angajați din instituțiile și autoritățile publice.
Potrivit calculelor Libertatea, pe baza datelor furnizate județ cu județ deputatului, la jumătatea lunii martie, 86.597 de angajați depășeșc 12 ore de muncă, dacă ne raportăm la ceea ce scrie în contractele lor de muncă. În datele furnizate de Ministerul Muncii sunt trecute trei categorii de entități ale statului, unde găsim persoane cu peste 12 ore de muncă pe zi: i) instituții publice; ii) formă de proprietate stat; iii) regii autonome.
Bineînțeles că Bucureștiul e fruntaș la toate cele trei capitole: i) instituții publice – 9.440 de angajați cu peste 12 ore de muncă pe zi; ii) formă de proprietate stat – 13.328 de angajați cu peste 12 ore de muncă pe zi; iii) regii autonome – 426 de angajați cu peste 12 ore pe zi.
În teritoriu se remarcă mai ales Iașiul: i) instituții publice – 2.609 angajați; ii) formă de proprietate stat – 3.083 de angajați; iii) regii autonome – 38.
La ultimul capitol, regii autonome, destul de bine stă Prahova, cu 222 de angajați cu peste 12 ore muncite pe zi, conform contractelor, ceea ce înseamnă cam jumătate din nivelul Capitalei, care are totuși un număr infinit mai mare de instituții.
Cel mai solicitat angajat la stat
Printre întrebările formulate de deputatul PNL era și una referitoare la cât ajunge maximumul de ore muncite de angajat la stat, conform contractelor încheiate și declarate. Iar răspunsul e unul cel puțin surprinzător: 49 de ore pe zi.
„În ceea ce privește numărul maxim de ore ale unui angajat care încheie multiple contracte individuale de muncă cu instituții și autorități publice, regii autonome, companii cu capital de stat, companii/societăți înființate la nivel de unitate administrativ-teritorială, conform datelor extrase din baza de date existentă la nivelul Inspecției Muncii a fost identificată o situație de 49 de ore”, arată Ministerul Muncii.
Instituția a dat și câteva detalii vagi despre forma de muncă a acestui bugetar. „În interpretarea numărului maxim de ore ale unui angajat care are încheiate multiple contracte individuale de muncă cu instituții și autorități publice, regii autonome, companii cu capital de stat, companii/societăți, care fac obiectul prezentei analize, respectiv 49 de ore, facem precizarea că, în urma verificării datelor transmise de angajatori în registrul general de evidență a salariaților, acesta figurează cu mai multe contracte individuale de muncă cu timp parțial pe diferite funcții la diferiți angajatori, exemplu – director proiect, manager proiect, cercetător etc., fapt care poate conduce la concluzia că aceste ore sunt rezultatul activităților depuse în cadrul unor proiecte europene”, mai arată instituția.
Județele cu cei mai puțini „superbugetari”
La polul opus, al „superbugetarilor”, sunt județele Tulcea și Covasna. 395 de angajați la stat cu peste 12 de ore lucrate pe zi sunt în Tulcea, în timp ce în Covasna sunt 454 de angajați cu peste 12 ore pe zi lucrate.
Județe mai discrete în ceea ce privește elanul depășirii a 12 ore de muncă mai sunt Călărași, Caraș-Severin, Brăila sau Satu Mare.
La nivel național, conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor, numărul de posturi ocupate la stat era de 1.306.241, cele mai multe fiind ocupate în administrația publică centrală: 836.726.
Ce recompense primesc pentru orele suplimentare
Conform Codului Muncii, cei care lucrează ore suplimentare fie sunt plătiți pentru acestea, fie primesc zile libere. În cazul celor care au, de exemplu, două sau mai multe contracte de muncă, acestea sunt mereu plătite, pentru că trebuie să existe o remunerație în cazul celor care prestează un serviciu.
De exemplu, în cazul celor care lucrează pe fonduri europene, care, de obicei, sunt pe o perioadă determinată, aceștia pot ponta numărul de ore alocat activității din proiectele diferite de cele care țin de locul de muncă de bază.
Potrivit Codului Muncii, durata maximă legală a timpului de muncă nu poate depăși 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare. Însă, prin excepție, durata timpului de muncă, ce include și orele suplimentare, poate fi prelungită peste 48 de ore pe săptămână, cu condiția ca media orelor de muncă, raportată pe o perioadă de referință de 4 luni calendaristice, să nu depășească 48 de ore pe săptămână.