Într-o epocă în care democrația este atacată din interior, relatarea corectă nu a fost niciodată mai importantă.
James More, The Independent:
Filmul face un mare serviciu României (…) Este prima dată când munca unor jurnaliști români e înfățișată veridic și memorabil pe marele ecran.
Cristian Tudor Popescu, Europa FM:
„Nominalizările pentru Colectiv depășesc, ca miză, lumea filmului”, scrie The Independent, într-un articol publicat marți, după ce documentarul regizat de Alexander Nanau a primit o dublă nominalizare la premiile Oscar. „Tipul de muncă realizat de reporterii de la Gazeta Sporturilor – tragerea la răspundere a celor bogați și puternici – este sub asediu în întreaga lume occidentală prin înșelăciunea practicată de politicieni și, mai ales, prin incitarea adepților acestora și a celor care le fac jocul”.
Ziaristul face o paralelă cu ieșirea din scenă a fostului președinte american Donald Trump, care a făcut din jurnaliști adversari. În special reporterii femei sunt în toată lumea supuși unei presiuni infernale, într-un climat tot mai dificil. „SUA tocmai s-au eliberat de un președinte care s-a referit la cei care încearcă să-l facă să dea socoteală drept «dușmani ai poporului». Donald Trump a caracterizat în mod regulat abordarea critică drept «știri false». La mitingurile sale, reporterii au fost abuzați și agresați, verbal și, uneori, fizic”.
Fără jurnalism, „cine ar fi vorbit pentru victime și familiile lor?”
„Colectiv prezintă incidențe ale tacticii trumpiene de la unii dintre politicieni și prietenii lor, în mod meritat făcuți să se simtă inconfortabil prin munca jurnaliștilor de la Gazeta Sporturilor”, continuă ziarul britanic.
De asemenea, Colectiv arată de ce, într-o epocă în care democrația este atacată din interior, acest tip de jurnalism este atât de important. Fără el, cine ar fi vorbit pentru victime și familiile lor? Durerea lor ar fi fost eliminată, în timp ce alte familii ar fi fost lăsate în aceeași situație. Filmul arată cu un deget acuzator către adevărații „dușmani ai oamenilor”.
James Moore, The Independent:
„Finalul filmului nu este unul fericit”, notează The Independent. „Oamenii nu recunosc întotdeauna cine sunt dușmanii lor. Dar un Oscar – sau chiar două – ar fi un fel diferit de final fericit. Dar măcar aceste reflectoare reînnoite ale nominalizărilor ar trebui să-i facă pe ticăloșii acestei acțiuni să se foiască incomod, încă o dată”.
Documentarele cinematografice trebuie să depună eforturi pentru a găsi un public, darămite să se gândească la premii. Dar filmul lui Alexander Nanau merită reușita pe ambele fronturi.
James Moore, The Independent:
Cristian Tudor Popescu: corupția și „oamenii din țara asta care nu se împacă cu ea”
Jurnalistul român Cristian Tudor Popescu a vorbit marți seară, în emisiunea Piața Victoriei de la Europa FM, despre importanța „Colectiv” ca film care arată cum România nu se predă. „Acest film arată cât de adâncă, cât de virulentă, cât de sinistră e corupția care ucide în România și, în același timp, că există niște oameni în țara asta care nu se împacă cu ea, care încearcă să lupte împotriva ei, încearcă s-o arate oamenilor, s-o devoaleze și, din punctul ăsta de vedere, filmul face un mare serviciu României”, a comentat ziaristul.
„Este prima dată când munca unor jurnaliști români, echipa de investigație condusă de Cătălin Tolontan, e înfățișată veridic și memorabil pe marele ecran. Este și prima dată când un film românesc e nominalizat la Oscar. Cel mai aproape până acum a fost «După dealuri», al lui Cristian Mungiu, ajuns pe lista scurtă, de 9 filme, a categoriei «Cel mai bun film străin». Dubla nominalizare a «Colectiv»-ului e deja o mare performanță. Merită să-l vedeți, e pe internet, fără să așteptați Noaptea Oscarurilor”, a adăugat Cristian Tudor Popescu.
Nedumerit inițial de „Colectiv”, un ziarist și profesor american de la Dartmouth l-a văzut, și-a cerut scuze și a spus că se gândește să-l predea în clasă
Cu o carte de vizită în care se numără, printre alte publicații, The New York Times Magazine, Rolling Stone sau Vanity Fair, Jeff Sharlet este jurnalist american, autor de cărți și profesor la Dartmouth College, una dintre universitățile de top din Statele Unite. El predă „Art of Writing”.
El povestește pe Twitter cum, îndemnat de prieteni, a început să vadă Colectiv, după dubla nominalizare la Oscar.
Cele trei tweet-uri succesive, la interval de câteva ore, descriu traseul reacției profesorului. În primul tweet, Jeff Sharlet spune că e la jumătatea filmului, că i se pare „solid”, dar că vede „investigațiile altor oameni” și că, da, l-ar arăta studenților, însă nu înțelege de ce toată lumea e atât de tulburată de acest documentar.
În cel de-al doilea tweet, după ce termină filmul lui Alexander Nanau, ziaristul revine și spune că se gândește să vizioneze în cursurile de la Dartmouth, împreună cu studenții săi, filme precum Colectiv și Spotlight, cerând opinii de la prieteni despre „cele mai bune filme despre relatarea jurnalistică – în comparație cu jurnalismul ca decor pentru dramă sau comedie”.
La scurt timp, Jeff Sharlet postează și cel de-al treilea tweet, în care scrie: „Am terminat de urmărit Colectiv (mulțumesc,@alissamarie), filmul nominalizat la Oscar, și revoc complet și îmi cer scuze pentru scepticismul meu. Acesta este ceea ce John Grierson, care în 1926 a inventat termenul «documentar», ar fi numit «miezul arzător al problemei»”.