E foarte uşor să treci graniţa cantităţii permise, fiindcă modul de alimentaţie modern te induce în eroare. De exemplu, să spunem că eşti la curent cu faptul că doza de sare recomandată zilnic e de maximum 5 grame (o linguriţă). Şi ai grijă să n-o depăşeşti, ţinând cont când sărezi mâncarea, salatele sau orice altceva găteşti pentru consumul de peste zi.

Însă nu ai nici un control asupra preparatelor cumpărate! Specialiştii atrag atenţia că alimentele procesate au multă sare, “campioane” la cantităţi fiind mezelurile, chipsurile, snackurile, popcornul, alunele în coajă, conservele, sosul de soia (dar şi alte sosuri din comerţ), ketchupul, mixurile de condimente, măslinele, carnea afumată, murăturile în saramură, unele brânzeturi, peştele marinat sau produsele congelate (cum este pizza).

Până şi cerealele, ba chiar şi sucurile de legume au sare! Aşadar, fă ochii mari când ieşi la cumpărături şi citeşte cu atenţie etichetele! Iar pe cât posibil, evită mâncărurile care ştii că sunt supersărate.

Beneficiile unui consum moderat

Să tai sarea din alimentaţie nu e o soluţie inteligentă. Aşa cum excesul ne face rău, tot rău ne face şi deficitul: tulburări de memorie şi dificultăţi de concentrare, o stare de oboseală prelungită sau de slăbiciune fizică. Chiar dacă eşti foarte priceput(ă) la mânuirea condimentelor şi ştii cum să dai gust mâncărurilor folosind diverse ierburi aromatice, trebuie să pui şi sare, fiindcă vine la pachet cu nişte beneficii foarte importante.

De exemplu, este esenţială pentru dezvoltarea musculaturii şi a sistemului nervos, reglează presiunea sanvgină, iar iodul pe care-l conţine previne guşa endemică şi retardul mintal. Nu numai ingerată e bună. Băile calde cu apă sărată sunt indicate în caz de boli articulare, reumatism, cistită sau răcelile specifice sezonului rece.

Iar inhalarea aerului salin face minuni în hipertiroidie, infecţii respiratorii recurente şi o serie de boli ale aparatului respirator (astm, bronşită, rinită, sinuzită), de aceea sunt recomandate curele la malul mării sau în saline pentru cei care suferă de aceste afecţiuni.

Ce riscăm depăşind doza recomandată

Dacă depăşeşti constant cantitatea recomandată, sarea se transformă din prieten în duşman. Persoanele care mănâncă foarte sărat sunt hipertensive, predispuse la boli cardiovasculare şi prezintă un foarte mare risc de a face accidente vasculare cerebrale.

Iar riscurile pentru sănătate nu se opresc aici. Sarea în exces îngreunează vindecarea (în cazul unei boli), duce la retenţia de apă şi, implicit, la acumularea de kilograme, şi împiedică absorbţia calciului în oase, fiind un factor favorizant pentru apariţia osteoporozei.

Ce fel de sare alegem?

Sarea grunjoasă câştigă teren în faţa celei fine, şi nu e doar o modă, ci semnul că, în sfârşit, plecăm urechea la recomandările medicilor. Sarea gemă, neprelucrată e bogată în minerale şi oligoelemente – magneziu, calciu, potasiu, iod -, care prin rafinare (procesul în urma căruia rezultă sarea fină, de masă) se pierd. În plus, sarea fină conţine cianhidre, antiaglomeranţi adăugaţi de producători, care la temperaturi mari se descompun şi se transformă în cianuri.