Un psihiatru din cadrul Universității Harvard susține că putem învăța și dezvolta empatia prin limbajul corpului, tonul vocii și capacitatea de a asculta partenerul, relatează Business Insider.
Astfel, spun specialiștii, vom deveni persoane mai plăcute pe măsură ce ne va fi mai ușor să ne înțelegem aproapele.
Potrivit cercetătorilor din cadrul Universității Harvard, empatia este o calitate ce poate fi deprinsă și dezvoltată, în așa fel încât să devii mai eficient în calitate antreprenor și de lider.
Cum dezvolți empatia. Cele șapte elemente, identificate de specialiști
Psihiatrul Helen Riess – din cadrul Universității Harvard – a dezvoltat un program pentru dezvoltarea empatiei, având la bază cercetarea ei în neurobiologie.
Deși studiul ei, intitulat „Efectul Empatiei/The Empathy Effect” vizează angajații din sistemul medical, capacitățile empatiei pe care le-a identificat pot fi folosite pentru a crea o relație mai bună cu angajații, clienții sau cu persoane din orice domeniu.
Legătura dintre empatie și contactul vizual
Se spune că „ochii sunt oglinda sufletului”. Conctactul vizual se numără printre „primele experiențe din viață”, spune psihiatrul.
Helen Riess recomandă, cu precădere, organizarea de întâlniri față în față. Acest lucru vă va ajuta să percepeți nuanțele transmise prin limbajul nonverbal.
De asemenea, atunci când cunoașteți o persoană pentru prima oară, păstrați contactul vizual cu ea până când observați culoarea ochilor.
„Acest element suplimentar le transmite că o vedeți cu adevărat”.
Mușchii pentru expresia facială
Creierul nostru este cablat pentru a imita automat expresiile faciale. Când cineva îți zâmbește, aproape mereu zâmbești înapoi. Este un răspuns automat.
Dar, desigur, trebuie făcută diferența între un zâmbet fals și „zâmbetul Duchenne”, unul autentic de fericire. Mușchii feței mint foarte rar, așa că fiți atenți!
Zâmbetul spontan, plin de bucurie, numit și „zâmbetul Duchenne”, după neurologul francez din secolul al XIX-lea care l-a descris pentru prima dată, implică utilizarea a două seturi de mușchi. Un set trage în sus colțurile gurii și ridică obrajii, iar celălalt determină încrețirea pielii din jurul ochilor. Oamenii de știință au descoperit că un zambet Duchenne adevărat este un semn de fericire reală.
În schimb, zâmbetul fals (unii îl denumesc și zâmbetul însoțitoarelor de bord) utilizează numai primul set de mușchi și se folosește ca formă de politețe (potrivit zambetsanatos.com).
Postura
Stai drept! Această ținută sugerează „fericire sau încredere”. Ca medic, Helen Riess transmite respect și autoritate, așezându-se lângă pacienții săi, întorcându-și corpul spre ei, aplecându-se în față și așezându-se la nivelul ochilor lor.
Influența
Influența este termenul științific pentru emoție. Fii atent la starea emoțională a unei persoane – este tristă, iritată, confuză sau încântată? Există mici șanse de a comunica eficient, dacă nu înțelegeți unde se află cineva la nivel emoțional.
Încă o dată, milioane de ani de dezvoltare ne-au determinat creierul să fim remarcabil de exacți în evaluarea emoțiilor.
Tonul vocii
Helen Riess folosește cuvântul „prozodie” (Parte a poeticii care studiază versificația și normele ei sub raportul structurii versurilor, al numărului accentelor sau lungimii silabelor versurilor, cf. DEX). Lingviștii folosesc „prozodia” pentru a face referire la ritmul vocal și tonul uman.
Potrivit lui Riess, prozodia „infuzează un strat de emoție cuvântului rostit care depășește și dincolo de sensul singular al fiecărui cuvânt”. Adică, imediat cum spui ceva, vorbele emit o bogăție de conținut.
În medicină, Riess îi învață pe furnizorii de servicii medicale să corespundă volumului și ritmului ca și cum ar avea o discuție cu un prieten într-o perioadă dificilă. Tonurile calmante duc la conversații și rezultate mai bune ale pacienților.
Ascultarea cu atenție a unei persoane
„Ascultarea empatică înseamnă a fi atent la o altă persoană, a-i identifica emoțiile și a răspunde cu compasiune și fără judecată”, scrie Riess. De exemplu, nu vorbi când ești în „zona roșie”.
Când emoțiile ajung la un nivel înalt, în timpul dezbaterii unui argument, faceți un pas înapoi. Nu întrerupeți. Nu potriviți emoția altei persoane, ridicând-o pe a ta în zona roșie. Veți vedea că acea conversație se va consuma rapid, dacă respectați aceste reguli.
Răspunsul tău
Emoțiile sunt contagioase. S-ar putea să nu-ți dai seama că starea ta emoțională interacționează cu a altora.
„Prin rețelele neuronale partajate, sentimentele tale despre ceilalți pot transmite informații foarte importante despre modul în care acestea experimentează ceea ce spui și faci”, potrivit lui Riess.
Dacă ești supărat sau nu ești sigur de tine sau te temi, acele emoții vor lăsa impresii asupra celorlalți și vor avea impact asupra calității comunicării tale.
Fii atent la modul în care te simți, deoarece este un semnal al modului în care se vor simți oamenii din jurul tău.
Actorul Alan Alda, care a interpretat unul dintre cele mai empatice personaje din istoria televiziunii, medicul Hawkeye Pierce, în serialul M.A.S.H., a scris prefața acestui studiu.
Alda spune că a fost într-o încercare de a îmbunătăți comunicarea. După ce a cunoscut-o pe Riess, Alda spune că și-a dat seama că ceea ce căuta cu adevărat era empatia.
Empatia, spune Alda, este „lucrul fundamental care ne ajută să prosperăm” și poate fi învățată.
Empatia ar putea fi biletul spre conectare și, în cele din urmă, către succes.