Legea audiovizualului garantează „libertatea editorială” și susține că „sunt interzise ingerinţe de orice fel în conţinutul” realizat de redacții. Ce înseamnă, concret? Șefii trusturilor de presă, partidele, companiile, Guvernul sau propriile departamente de publicitate ale televiziunilor nu au voie să comită ingerințe în activitatea liberă a redacțiilor. 

E una dintre regulile de aur ale jurnalismului, care funcționează de sute de ani, atât la televiziuni, cât și la ziare, site-uri și radiouri. 

În România, s-a ajuns ca această prevedere care este garantată de lege, în cazul canalelor TV și a radiourilor, să fie încălcată, la vedere:

  1. Prin contracte în alb și negru.
  2. Încălcarea  legii este finanțată cu bani publici.

În CNA a ajuns această discuție de mai multe ori. În 2021, când presa a publicat faptul că partidele cumpără pe bani publici propagandă mascată drept știri, unul dintre membrii forului audiovizual, Răsvan Popescu (foto), a atras atenția colegilor săi că nu înțelegerile și comportamentul publicitar al televiziunilor stau în puterile Consiliului. „Problema nu e la CNA”, a spus el, citat de Europa Liberă

Cât costă trei mici cu cartofi la Târgul de Crăciun Craiova 2025. Avem prețurile pentru sarmale, ciolan și papanași
Recomandări
Cât costă trei mici cu cartofi la Târgul de Crăciun Craiova 2025. Avem prețurile pentru sarmale, ciolan și papanași

Răsvan Popescu este de 23 de ani în Consiliul CNA. A fost membru, vicepreședinte, președinte, membru. Multe dintre lucrurile care merg în CNA se datorează efortului și logicii sale democratice, la care n-a renunțat în vremuri mai tulburi decât cele de astăzi. 

În același timp, faptul că niciodată CNA n-a abordat chestiunea zecilor de milioane de euro care favorizează partidele și televiziunile, dar înșală telespectatorii, trădează o anume școală de gândire. O lipsă de implicare. 

A venit momentul schimbării? E posibil? Răspunsul îl vor da membrii CNA, în exercițiul autonomiei lor. Cert e că niciodată lucrurile nu au fost atât de întinse în nocivitate. 

Nu e treaba CNA să se bage în contractele de publicitate, dar aici nu e vorba de publicitate, ci de cumpărare ilicită de știri. Iar aceasta este, fără niciun dubiu, responsabilitatea majoră a CNA. 

„Ar trebui să vedem contractele, iar acestea nu ni se arată, pentru că sunt confidențiale”, a spus, la anterioara dezbatere, Răsvan Popescu. Le-a aflat presa. Le aveți. Acum nu mai e decât întrebarea dacă vreți să le vedeți.

foto: Inquam Photos/George Călin

Abonați-vă la COMPULSIV! Carte, film, muzică, politică și social media - filtrate rapid de un consumator compulsiv - Costi Rogozanu.
ABONEAZĂ-TE Cristi Rogozanu
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentarii (18)
Avatar comentarii

Gabriel20 28.09.2023, 15:07

Cu televizorul ați mințit poporul!

Avatar comentarii

valihaita 28.09.2023, 15:08

Toata presa din Romania face publicitate mascata unor partide politice...

Avatar comentarii

cornelp 28.09.2023, 15:28

Știm bine că la CNA sunt niște funcționari puși politic să vegheze ca trompetele partidelor numite televiziuni de știri să poată atrage voturi, dar ne este rușine să recunoaștem. În loc să caute tunelurile dacice CNA mai bine caută publicitatea electorală mascată sub forma unor știri pozitive.

Vezi toate comentariile (18)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.