MENIU CAUTĂ

Tolo: Cum tremură firmele de asigurări, de panotaj și de publicitate în fața lui Gabi Firea! Și cum a oprit Primăria cutremurul să intre în București

Cătălin Tolontan
  • Când, curând sau ani mai târziu, cutremurul va lovi România, toți responsabilii se vor ascunde în spatele încurcăturilor din legi.
  • Iar firmele care azi suportă abuzurile, ca să nu-și riște afacerile, sunt complicii dezastrului care vine.

Când îi întrebăm pe acești oameni de ce au fost părtași atât de mult timp, ei spun că au vrut să prevină situații mai rele. Iar dacă îi întrebăm de ce totul a ajuns să fie atât de rău, ei spun că n-au avut nici o putere.
Robert H. Jackson, unul dintre procurorii Procesului de la Nürnberg

Un mesh de dimensiunile unui teren de handbal a fost înălțat pe 4 martie 2019, ziua, pe un bloc din București și a fost coborât pe 8 martie, noaptea.

4 martie – atunci a fost montat bannerul publicitar

Noaptea, ca să nu se prindă nimeni.

Cearceaful mare cât China simula fotografic cum va ajunge blocul din Piața Națiunilor Unite în cazul unui cutremur. Era un mesaj dur, de 42 de metri pe 19,5 metri, o alertă în fața unei realități nu doar posibile, ci și probabile.

Așa arăta bannerul publicitar care descrie imaginea clădirii după cutremur

Peste trei luni, peste câțiva ani, peste un deceniu, un cutremur important, anticipează toți specialiștii, va lovi Capitala.

Obișnuită să nege știința și să pună în loc spectacol, Gabi Firea n-a suportat avertismentul unui seism indiscutabil. Poate că noi nu vom mai fi atunci când va urca din adâncuri cutremurul, dar mesajul de pe bloc venea din viitor, de la copiii și nepoții noștri. Vocea lor am șters-o. Alerta lor o ignorăm.

La îndemnul enervant al Primăriei, mesh-ul a fost dat jos urgent de pe clădirea de epocă, aflată acolo unde  Calea Victoriei se varsă în Dâmbovița.

Imagine cu blocul după ce bannerul a fost dat jos

Evident, Gabi Firea nu putea face asta cu mâna ei, căci Primăria nu era parte în contract. I-a folosit pe alții. A folosit lașitatea noastră, a tuturor. 

PAID – MullenLowe- Euromedia

Înțelegerea a fost încheiată, succesiv, între trei părți:

  1. Clientul – Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID), o firmă compusă din toate firmele importante de asigurări.
  2. Autorul ideii – Agenția de creație MullenLowe, filiala unei mari rețele internaționale.
  3. Compania care deține dreptul de a pune bannerul, căci are spațiul luat de la asociația de locatari – firma de outdoor Euromedia, cea mai mare din România.

Euromedia a primit acceptul asociației de locatari, căci altfel nu poți afișa un banner pe nici o clădire. Totul a fost legal.

Dar faptul că nu e parte în nici un contract nu a putut opri Primăria să nu-și declare dezgustul, să preseze și să obțină, foarte repede, înlăturarea mesajului uriaș de pe clădire.

”Ne-au zis că nu se potrivește cu viziunea progresistă a Primăriei pentru București”, a spus, pentru Libertatea, cineva din MullenLowe.

Oficial, agenția n-a scos o vorbă.

Iar cei care au vorbit, Euromedia și PAID, au mințit. 

Vinovat e vântul

Rugate să explice de ce a dispărut publicitatea, de către Cristina Radu și Daniel Ionașcu, colegii mei de la Libertatea care au descoperit subiectul, Euromedia și PAID s-au sfătuit până în ultima clipă cum să justifice povestea fără să se pună rău cu Primăria.

Inițial, susțin surse din piață, voiau să justifice că mash-ul li s-a părut nepotrivit, șocant, macabru. Până la urmă au căzut pe varianta ”vânt puternic”.

Numai că vântul a bătut puternic în București pe 5 martie, iar ei au dat jos mesajul anticutremur pe 8 martie. 

O explicație indecentă a asigurătorilor, pe banii oamenilor

Apogeul lașității și al obscenității publice e atins de mesajul PAID.

PAID e o firmă unde acționare sunt companiile de asigurări, dar care reprezintă interesul public, căci cetățenii finanțează PAID pentru că sunt obligați de lege.

Peste 1,5 milioane de gospodării plătesc între 10 și 20 de euro pe an către PAID.

Campania publicitară de pe bloc, plus cea de la radio, a fost făcută pe banii acestor oameni. Ea avea ca rol conștientizarea riscului la dezastrele naturale și creșterea numărului celor care își iau asigurarea obligatorie, pentru că doar 19% din locuințe sunt asigurate.

Întrebați de ce au acceptat ca principalul lor mesaj să fie scos în miezul nopții, asigurătorii au răspuns că ei înșiși au fost victima unui dezastru natural. Chiar așa.

Merită să citiți ceea ce urmează.

”Avertizarea de vânt” e comparată cu ”dezastrele naturale”

  • ”La începutul acestei luni, am lansat campania «Asiguraţi, suntem mai puţin vulnerabili». Pe lângă creșterea gradului de conștientizare a riscurilor asociate dezastrelor naturale în România, campania trage un semnal de alarmă cu privire la modul în care natura ne poate crea probleme când ne așteptăm mai puțin”.
  • ”Iar acest lucru ni s-a demonstrat chiar nouă, la doar 4 zile de la startul campaniei. Unul dintre elementele importante ale proiectului nostru, respectiv un mesh care prezenta imaginea clădirii în contextul în care ar fi fost afectată de un cutremur major, a fost demontat în seara zilei de vineri, 8 martie. Motivul? Cauze naturale… avertizare de vânt, care punea în pericol stabilitatea mesh-ului”.

Așa sună explicația PAID către public.

Cu o ușurătate care ar îngrozi orice om decent, PAID s-a gândit să explice cedarea în fața Primăriei printr-un exercițiu de PR care s-a dorit inteligent, ”șmecher”, însă nu e decât o insultă.

PAID ia bani de la oameni, prin lege, ca să asigure locuințele doar în caz de cutremur, inundații și alunecări de teren.

Ce legătură au aceste evenimente grave cu ”o avertizare de vânt”?

Are, căci e vorba de ”uraganul Firea”.

Gândiți-vă cum vor arăta orele și zilele de după cutremur

Uneori trebuie s-o spui fără menajamente.

Acea zi va veni. Nu azi, nu mâine, dar va veni. Vom alerga rătăciți prin oraș, pe jos, căci străzile vor fi blocate. Telefoanele mobile și calculatoarele vor fi inutile, căci atât rețelete GSM, cât și internetul vor fi căzute, cel puțin o vreme.

Ne vom căuta copiii care învață în școlile neconsolidate, părinții din blocurile vechi, prietenii despre care nu vom ști, ore întregi, nimic.

Și după aceea, din prima seară a buletinelor TV, va începe vânătoarea oarbă a vinovaților.

Dar credeți că vom afla mare lucru? Dacă ei dau jos un mesh de avertisment, gândiți-vă cu ce determinare și cât de sistematic își acoperă deja urmele în cazul unui dezastru.

Iar vinovații nu vor fi ei, ci toți cei care ne plecăm acum în fața abuzurilor, fără să reacționăm.

Banalitatea răului

O societate nu protestează doar ieșind în stradă. E foarte bun și mitingul, însă nu ajunge.

O societate se apără dacă firmele de asigurări, agenția de publicitate și firma de outdoor, toate ditamai companiile, i-ar fi spus lui Firea: ”Nu!”. E un minim respect de sine.

Nu, nu Primăria e de vină. Ea a încercat. Responsabili sunt cei care cedează și care, astfel, participă la banalitatea răului.

Văzându-i pe foștii funcționari ai regimului cum fug de orice răspundere în fața crimelor nazismului, unul dintre procurorii americani de la Nurnberg a spus:

”Când îi întrebăm pe acești oameni de ce au fost părtași atât de mult timp, ei spun că au vrut să prevină situații mai rele. Iar dacă îi întrebăm de ce totul a ajuns să fie atât de rău, ei spun că n-au avut nici o putere”.

CITEȘTE ȘI:

Firea a interzis cutremurul în București! Un mash publicitar uriaș care înfățișa cum ar arăta o clădire după cutremur a fost dat jos la patru zile după ce a fost montat

Citește mai multe despre catalin tolontan și Gabriela Firea pe Libertatea.

Comentarii