Cu câteva zile în urmă, ce anunța în ianuarie acel bărbat la TV s-a și întâmplat. Respectivul a omorât-o pe fosta iubită, i-a omorât și copilul de 15 ani. S-a întâmplat într-un sat din Argeș, în curtea unei biserici.

Cu 4 luni înainte cei doi fuseseră invitați la emisiunea Antenei 1, femeia a povestit cât se poate de clar că e ținută cu forța de acel individ, că o amenință cu moartea. Producătorii emisiunii titrau „Ramona și Irinel, dragoste cu năbădăi”. Iar în studio, unde erau și doi comentatori mondeni cărora nici nu le mai pronunț numele, hăhăiau meditativ că „așa e dragostea” atunci când mai aflau de câte o scenă de bătaie.

„Acces direct” e o emisiune cu violențe prezentate într-o manieră sinistră: se alternează îngrijorarea falsă a moderatoarei cu glumele cinice ale producătorului (livrate prin burtiere). Este de fapt o emisiune violentă la rându-i, pentru că își caută și cultivă un public care nu percepe bătaia unei femei drept violență. Se normalizează violența conjugală în general și se mulge un rating fabulos. Astfel de emisiuni pot ajunge la audiență care bate și cele mai tari meciuri avute de echipa națională de fotbal.

Marea rețetă

Sunt oameni de televiziune, pe unii i-am și cunoscut, care se consideră genii pentru că știu ei cum să scoată audiență din piatră seacă. Însă rețeta e simplă, cinică, îți trebuie doar stomacul și nesimțirea s-o faci până la capăt.

Iei oameni simpli, preferabil din mediu rural, preferabil încărcați de probleme, care îți vor vinde pe bani puțini povestea exact așa cum vrei tu s-o manipulezi, s-o regizezi. Acesta a fost cazul și cu seria „Vulpița”, unde au fost emise alte nenumărate hăhăieli legate și de un presupus viol și de alte violențe de tot felul.

Când au luat o amendă mai serioasă de la CNA, de 100.000 de lei, reprezentanta Antena 1 s-a apărat așa: toată competiția de la acea oră e așa. E și nu e. Antena 1 prezintă un plus de sânge rece în exploatarea „omului real” și transformarea lui în „personaj”. În filme moartea e fictivă, actorii joacă un rol. „Acces direct” inversează convenția: ia probleme reale și le prezintă ca pe „spectacole”, un soi de vodevil macabru. Când te joci cu oameni reali, atât de necăjiți încât îți joacă ție ce rol vrei, când faci „filme” cu cazuri sociale, pot interveni situații tragice în care moartea e reală, nu e prezentată de cascadori.

După vestea că femeia a fost ucisă, producătorii Antenei 1 și-au mai făcut rost de un spectacol dezgustător. Mirela Vaida, moderatoarea emisiunii, acuză pasivitatea statului: „Au fost nenumărate plângeri la poliție. Nimeni nu a făcut nimic. Statul român i-a lăsat să moară”. Cumva, e corect și asta. Femeia care a fost omorâtă chiar a anunțat autoritățile, dar se știe cât de eficientă e poliția în prevenirea violenței conjugale.

Deși are dreptate, mesajul doamnei Vaida este dezgustător pentru că pasează complet responsabilitățile către un „stat” abstract. Nu e chiar așa. Cei care se hlizesc și vând violență împotriva femeilor pentru rating nu sunt vinovați de crimă, dar au partea lor de vină pentru completa indiferență a societății față de fapte grave de agresiune.

Știți ce mai vând ei? Un soi de „Las Fierbinți” extrem. Prezentăm satul românesc ca pe o adunătură de semioameni, știrbi, needucați, niște ciudățenii ale societății. Când exotizezi în halul ăsta personajele efectul e că, în timp, dispare și compansiunea pentru acei oameni, indiferent în ce situația s-ar afla.

Mecanismul cu indiferența poliției e același ca indolența judecătorilor când dau doi ani cu suspendare pentru violarea unui minor de 10-12 ani, din vreun sătuc sau orășel uitat de lume. Aia nu e justiție. E doar luarea la cunoștință că există o Românie second-hand, unde așa-s oamenii, așa se „iubesc” ei, cu bătaie, cum zicea un individ la aceeași emisiune.

Compasiunea a dispărut, România e compusă din producători TV, oameni de bine de la oraș și, de cealaltă parte, din arătările umanoide care pot suferi orice tratament că așa e natural „la ei”. Asta nu face doar „Acces direct”, acesta este un trend universal. Dacă ești mai sărac, mai de la țară, ți se ”cuvin” și tratemente mai primitive, ești cetățean de mâna a doua. De ce la Caracal a fost o reacție în lanț năucitoare, de la procurori și STS până la polițiști? Pentru că vânătoarea de fete pentru trafic era normalizată! Pentru că din secunda doi s-au gândit că nu e niciun criminal, e încă o adolescentă răpită și vândută în vreo rețea de prostituție. Acesta e tiparul de gândire nimicitor.

Ce e de făcut cu astfel de emisiuni?

O apărare a producătorilor TV este: de ce se uită poporul? Poporul e prost, noi îi dăm prostii, iar prostiile alea sunt „realități”. O mare ambiguitate stă în chiar maniera în care sunt puse în scenă aceste cazuri. După această tragedie, CNA și parlamentarii ar trebui să îmbunătățească legea audiovizualului, totuși. Pentru că noi nu știm cât e regizat, cum se recrutează acești oameni  etc. Într-o mare de sărăcie, poți pune milioane să prezinte ca „normale” povești fioroase. Îi poți plăti, îi poți face să dea anumite replici, poți regiza în timp ce pretinzi că „prezinți realități”.

La noi a dispărut autosesizarea. Mulți polițiști, din ăia de ies la pensie tineri și iau salarii mai mult decât decente, nu se mai autosesizează nici dacă te înjunghie unul în fața secției.  Am auzit de prea mult ori prostia asta: „depuneți plângere”, după asta se ascund toți.

Apoi, CNA ar trebui cumva să inventeze o alertă de rangul doi. Una e să-i amendezi pe unii că înjură sau încalcă mici pasaje din lege. Alta e să vezi că se bagatelizează violul sau bătaia aplicată unei femei. Da, sunt oameni de televiziune care vor face pentru bani glume cu oameni care vor să bată și să omoare.

Cum îi oprești din cinism? În primul rând, nu e cinism. Râsul prostesc de violențe și omoruri poate fi prompt pedepsit. CNA ar trebui doar să dea startul, să sesizeze și alte instituții, să facă mult mai multe decât să amendeze sporadic cu sume pe care astfel de emisiuni le câștigă într-o singură ediție. E clar că unii ar fi transmis și crima în direct dacă ar fi putut.

Până una, alta, astăzi Acces direct mută atenția asupra unui „atac”. O femeie a aruncat cu piatra într-un geam de la sediul Antenei 1. Iar realizatorii emisiunii urlă la poliție că nu o ridică pentru „tentativă de omor”. Avem de ce acuza poliția, însă, nu că nu intervine în aceste cazuri unde nu mai știi ce e show, ce e realitate. Poliția și procurorii s-au sesizat și în cazul primului atac, dar nu pot închide oameni pentru că vrea o vedetă așa. În orice caz, această întâmplare i-a scutit de a mai da socoteală în legătură cu felul în care râdeau cu toții de se prăpădeau când o femeie le-a spus că e terorizată de un bărbat.

Poate moderatoarea chiar se simte terorizată, poate atacurile chiar sunt reale, dar o mică întrebare trebuie să-și pună: ce se întâmplă în studioul ăla de toate lucrurile grave par niște glume proaste? Ce fac greșit de prezintă ca pe niște bancuri subiecte care ajung tragedii?

Cazul Burghelea

O fostă asistentă de platou la emisiunea „Acces direct” și-a dat demisia acuzând că se pune presiune din echipa de producție pentru a ascunde violențe împotriva personajului Vulpița. Nu au fost date multe amănunte. Lumea a considerat și această demisie o cascadorie publicitară a unei starlete și, cu asta, basta.

Însă semnalul de alarmă tras în iunie 2020 de Burghelea era cât se poate de valabil. „Mirela, tu ştii că Viorel o agresează pe Veronică şi noi trebuie să ne facem că plouă? Eu nu pot să trec peste asta. A plâns la mine înainte de emisiune. Eu nu pot, Mirela”, declara Burghelea. A declarat-o, a demisionat și apoi toți și-au văzut de rețeta de succes netulburați.

Citeşte şi:

 Goleac, mâna dreaptă a primarului Băluță, a dat în judecată ziariștii la trei zile după ce a fost condamnat la închisoare cu suspendare

 Banii care ar fi trebuit să ajungă la firmele afectate de pandemie, realocați altui program. Proiectul „Măsura 3” se reia de la zero

 Fără parveniți în funcții publice: imaginea cu Nicușor Dan care nu-și deschide singur ușa de la mașină