Citesc ştirea: “Cel mai mare tribunal administrativ din Turcia a deschis vineri calea transformării fostei bazilici Sfânta Sofia în moschee, revocând statutul actual de muzeu”.

Sfânta Sofia, construită în secolul al VI-lea de bizantinii care şi-au încoronat împăraţii aici, este un simbol puternic al lumii creştine şi mai ales al creştinismului oriental. Mai toţi citesc această decizie în cheie religioasă: Moscheea a învins Biserica.

În realitate, lucrurile sunt puţin altfel: creştinii au pierdut bătălia politico-religioasă acum mai bine de 500 de ani (567, dacă socotim mai exact). După invazia otomană, ea a fost convertită în secolul al XV-lea în moschee şi devine muzeu doar în 1934. Sfânta Sofia este un sit clasat în patrimoniul mondial al UNESCO.

Ce avem noi acum este un regres teribil al modernităţii care a început de ceva vreme la nivel global. În cazul dat avem o victorie a religiei, a islamului politizat asupra statului laic: Moscheea învinge Muzeul.

Modernitatea în toate formele ei – politică, socială, economică – e un proiect care are câteva trăsături de diferenţiere radicală faţă de lumea veche de până la Revoluţia franceză. Principalele ei trăsături sunt determinate de presiunea celor două grupuri politice moderne: liberalismul şi social-democraţia. Care sunt rezultatele cu toate riscurile şi derapajele?

Ad placeholder

Ce a adus modernitatea

Are loc, pe de o parte, extinderea şi universalizarea drepturilor politice pentru toate categoriile sociale, indiferent de avere, religie, etnie, sex etc. Acum contează ideea de cetăţenie, nu de rang social, venit sau apartenenţă religioasă, etnică sau gen. Acest lucru e un pas imens în faţă.

Dar asta nu e tot. Al doilea element fundamental: drepturile politice sunt asigurate de extinderea drepturilor sociale cu impact economic imens. 

Au loc: universalizarea cunoaşterii şi sănătăţii (acces liber şi universal la educaţie şi asistenţă sanitară), dreptul la muncă (legea muncii reglementată pentru a stopa abuzurile şi excesul exploatării), protecţie şi asigurări sociale (fonduri de şomaj, pensii etc.), dreptul la sindicalizarea muncitorilor, dreptul la odihnă, drepturile copiilor şi mamelor etc. 

Ad placeholder

În acest proces mai au loc câteva fenomene importante: extinderea şi dezvoltarea spaţiului public, ale unor sectoare economice publice şi separarea Bisericii de stat. Mai simplu spus: are loc secularizarea marilor averi bisericeşti, a marilor proprietăţi ale aristocraţiei – păduri, ape, castele  – care trec în posesia statului şi devin bunuri publice etc.

La noi are loc faimoasa “Lege a secularizării averilor mănăstireşti”, care stă la baza separării dintre stat şi Biserică. Treptat, castelele devin muzee, adică spaţii publice. Tendinţa e dinspre privat spre public, dinspre particular spre universal.

Bazele democrației și regresul

Toate aceste elemente compun bazele unei democraţii. Când drepturile sociale şi politice se pierd, înseamnă regres. Când legea muncii este “flexibilizată” în folosul unei părţi, înseamnă regres. Când castelele devenite muzee redevin private, înseamnă regres. Când imense sectoare economice publice se privatizează, înseamnă regres. Înseamnă mai puţină democraţie sau cel puţin mai multe riscuri care produc micşorarea câmpului democratic.

Ad placeholder

Turcia ne dă un exempu perfect: politizarea islamului, a religiei, duce evident la distrugerea statului laic şi la micşorarea câmpului democratic. 

În anul 1934, Turcia conferea Sfintei Sofia de la Istanbul statutul de muzeu: ea este “reîntoarsă  umanităţii”. În acest sens, schimbarea acestui statut nu este o bătălie dintre creştinism şi islam, între religii, ci este un moment- cheie care ne arată procesul reversibil, regresiv, pe care-l produce acum nu doar politica Turciei, ci politica globală: acest lucru sub diverse forme se întâmplă şi în Rusia, SUA, Ungaria, Brazilia sau Polonia.

Este felul în care religiosul devine mai important decât laicul, devine politică de stat, etnia începe să bată cetăţenia, privatul devine mai important decât publicul şi universalul. Aceste dezechilibre produc tot mai multe inegalităţi politice, sociale şi economice.

Ad placeholder

Când muzeul redevine spaţiu religios şi privat, este un regres. Ceea ce era public, universal redevine privat şi obiect de cult pentru un grup restrâns. Din perspectivă politică este un regres indiscutabil, deoarece ceea ce se va întâmpla acum va conduce la o nouă redistribuire a bunurilor culturale şi, implicit, va conduce la excluderea din domeniul culturii a unei numeroase categorii de oameni. Muzeul este un spaţiu considerabil mai deschis şi mai accesibil decât moscheea sau biserica.

Despre drepturi și “privat”

Nu spun că trebuie să restricţionăm drepturile religioase ale cetăţenilor: din contră, ele trebuie asigurate, garantate şi respectate. Însă de o manieră care nu restricţionează alte drepturi universale şi nu duce la distrugerea sau privatizarea bunurilor publice. 

Ad placeholder

În cazul dat, de exemplu, ce facem cu frescele, icoanele bizantine care nu pot fi prezente într-o moschee funcţională? Ele sunt un bun cultural universal care trebuie protejat şi nu ne putem comporta precum faţă de ceva “privat” – e al meu, fac ce vreau cu el. Nu e doar “treaba internă a Turciei”, cum ne asigură, culmea, ministrul de externe rus. Nu aşa funcţionează lucrurile.

Schimbarea statutului Sfintei Sofia din muzeu în moschee ar trebui să ne pună pe gânduri serios asupra procesului reversibil al tendinţei politicii globale care are un trend regresiv puternic: restricţionarea multor drepturi politice, tendinţa de religarhie a politicii – o combinaţie între religie şi oligarhie care face trimitere la o situaţie veche într-un context nou – privatizarea sectoarelor publice fundamentale (educaţie, sănătate, resurse) etc. 

Toate astea pun în pericol fragila democraţie şi pace socială câștigate după cel de-al Doilea Război Mondial.

Citeşte şi:

EXCLUSIV CAZUL CARACAL. Omul care a văzut în mașina cui s-a urcat Alexandra Măceșanu și a zis: “Nu e treaba mea!”

Raed Arafat, amenințat cu moartea pe Facebook de un adept al teoriei conspirației pe tema COVID. Poliția s-a autosesizat

Un medic de la “Victor Babeș” a răbufnit: “Nu crezi în Covid? Hai cu noi la Terapie Intensivă, dar fără mască!”

După Mario Iorgulescu, altă „beizadea” prinsă drogată la volan: „Consum pozitiv la cocaină”
PARTENERI - GSP.RO
După Mario Iorgulescu, altă „beizadea” prinsă drogată la volan: „Consum pozitiv la cocaină”
Cine a apărut la mormântul lui Emi Pian. Oamenilor nu le-a venit să creadă ce văd
PARTENERI - PLAYTECH.RO
Cine a apărut la mormântul lui Emi Pian. Oamenilor nu le-a venit să creadă ce văd
Horoscop 9 august 2020. Racii ajung la concluzii greșite, pentru că e ușor să considere că altul greșește
HOROSCOP
Horoscop 9 august 2020. Racii ajung la concluzii greșite, pentru că e ușor să considere că altul greșește
RECOMANDĂRI