În ultimii şase ani, CSALB a împăcat cu băncile peste 3.300 de consumatori, prin intermediul negocierilor şi prin facilitarea înţelegerilor directe între cele două părţi.
“CSALB a apărut când era nevoie de un actor care să detensioneze relația dintre consumatori și bănci, devenită dintr-o dată confruntativă”, spune Alexandru Păunescu, directorul juridic al BNR și reprezentantul Băncii Centrale în Colegiul de Coordonare al CSALB. Odată cu depășirea crizei pandemice și apariția primelor semne ale crizei financiare, rolul CSALB este din ce în ce mai necesar. “Situația actuală se poate transforma dintr-o problemă de lichiditate, așa cum a fost în 2020, în una de solvabilitate”, avertizează Alexandru Păunescu.
Alexandru Păunescu, în dialog cu Radu Rizoiu – conciliator onorific CSALB, avocat, Profesor universitar și Irina Chițu – analist financiar.
Negocierile dintre consumatori și bănci/IFN-uri sunt intermediate de conciliatorii CSALB, specialiști cu o vastă experiență în domeniul financiar-bancar, avocați, profesori universitari sau foști magistrați. În 2021 negocierile au durat, în medie, 33 de zile, iar 9 din 10 negocieri s-au încheiat cu împăcarea părților prin acceptarea soluțiilor propuse de conciliatori. Soluția acceptată de părți are puterea unei hotărâri în instanță.
În cei peste 6 ani de activitate, beneficiile totale obținute de consumatori din negocierile cu băncile și IFN-urile depășesc 6,5 milioane euro. Concilierea este disponibilă și persoanelor juridice pentru probleme legate de serviciile de plată și emiterea de monedă electronică.
Ca urmare a numărului mare de solicitări privind înlocuirea indicelui ROBOR cu IRCC, CSALB a adăugat în formularul de cerere de pe site-ul www.csalb.ro și această opțiune pentru consumatorii care completează online o solicitare de negociere cu banca. Pentru toți cei care vor să afle mai multe, CSALB are pe site și o secțiune a dedicată educației financiare.