De meserie coșar, bărbatul a urcat pe podium și în anul următor, însă a fost deposedat de medalie. Motivul: Maurice a fost acuzat că ar trișat suindu-se în mașină atunci când obosea.
Povestea impresionantă a câștigătorului ediției inaugurale a Turului Franței a fost detaliată de jurnalistul Cătălin Oprișan, pe GSP.ro.
Delatrre, fratele meu, notează: 19 litri de cicolată caldă, şapte de ceai tare, puternic, opt ouă prăjite, faci un mix de cafea şi şampanie cum ştii tu cel mai bine, te asiguri de cele 45 de cotlete, cinci litri de tapioca, fierbi două kilograme de orez şi iei câte midii poţi, clar?
Acesta este meniul pe care Maurice Garin l-a pregătit înainte a porni într-o cursă de 701 kilometri în jurul Parisului pe care a câștigat-o.
Italian de origine, Maurice Garin s-a născut în 1871 într-o localitate de la granița cu Franța. La 15 ani curăţa hornurile.
Fraţii săi, ciclişti profesionişti, ţineau un atelier pe la Reims, aproape de Catedrală. Nu era fiert pe pedale, dar, pentru a ajunge cât mai repede la muşterii, scosese 405 franci şi-şi cumpărase o bicicletă. Zbura cu ea, iar moflujii îl botezaseră „nebunul”, pentru că prindea o aşa viteză, de le zbura ţigla de pe case…
Maurice Garin a câștigat o cursă fără să fie înscris oficial
În 1902, a terminat al cincilea o cursă de 200 de kilometri „pentru că nu avea tehnică, s-a chinuit mult, s-a ales cu o insolaţie”.
Atunci, a scos 850 de franci, echivalentul a 3.500 de euro de acu şi şi-a cumpărat o bijuterie de bicicletă ce cântărea „doar” 16 kilograme și avea cauciucuri pneumatice. Nu s-a putut înscrie la cursa Avesnes-sur-Helpe pentru că nu era profesionist.
A rămas la start, a aştept să plece toţi „greucenii”, a decolat şi el şi i-a pierdut pe drum, pe toţi! Organizatorii nu i-au dat premiul de 150 de franci, pentru că nu era în regulă, dar spectatorii, entuziasmaţi de maniera în care concurase, l-au omenit cu 300…
Şi a venit 1903. Primul Tur al Franţei. Când au auzit, iniţial, de cinci săptămâni de pedalat, muşteriii au renunţat. Perioada s-a restrâns la 19 zile, 2.428 de kilometri. Pe lista de start, 144 de clienţi. Finalmente, doar vreo 60. Maurice Garin a terminat primul. „A fost o cursă lungă, anostă. Mi-a fost foame, mi-a fost somn, am plâns între Lyon şi Marseille”, avea să declare el. Primea 3.000 de franci, marele premiu.
În 1904 încheia tot pe primul loc. Prin decembrie, însă Uniunea Velocipedică Franceză punea cap la cap nişte declaraţii ale unor martori oculari şi-l deposeda de titlu. Nu se preciza clar de ce, dar zvonurile spuneau că Maurice trişase, se suise în maşină atunci când obosea. El şi alţi opt flăcăi, scrie Cătălin Oprișan.
Un paznic de cimitir jura chiar că l-a văzut cum îşi urca bicicleta într-un tren! Documentele oficiale aveau să fie mutate în Sud, în 1940, în timpul invaziei nemţeşti, se pierdeau definitiv după cel de-al Doilea Război Mondial, aşa că adevărul nu avea să mai iasă, niciodată, la iveală. Doi ani de suspendare şi o carieră frântă.
Citește continuarea articolului pe GSP.ro
Sursă foto: Northfoto