Dupa ultimele tragedii petrecute pe soselele din tara, soldate cu zeci de morti si raniti in randul calatorilor din microbuze, autoritatile au inteles in sfarsit ca trebuie sa puna piciorul in prag. Ieri au fost efectuate primele controale-surpriza asupra microbuzelor care circula intre localitati. Si n-au facut-o degeaba.
Comuna Branesti. Drumul National 3. Ora 10.00. Zeci de inspectori si agenti de circulatie s-au postat pe marginea soselei in asteptarea microbuzelor care alearga zilnic intre Bucuresti si comunele invecinate. Dupa cateva minute, apare prima masina. E trasa pe dreapta de agentii de circulatie, dupa care e inconjurata de organele de control de la Registrul Auto Roman (RAR) si Autoritatea Rutiera Romana (ARR). In masina, inspectorii incep sa descopere primele abateri: mai multe scaune decat permite legea, nu exista trusa sanitara, probleme la lumini. Dupa un moment de deruta, soferul incepe sa se vaite. gSefuT, nu e vina mea. Nu-mi dati amenda, ca ma lasati fara paine!T, spune omul. Aflati in lumina reflectoarelor, oamenii legii se arata neinduplecati. Este oprit al doilea microbuz, apoi al treilea. Problemele dau navala: ITP-uri false sau expirate, dotari necorespunzatoare, lipsa autorizatii de transport. La verificarile tehnice, specialistii RAR se iau efectiv de cap. Franele tin doar pe jumatate, farurile lumineaza la fel, masinile sunt adevarate cosciuge pe patru roti. Amenzile curg.
La cateva zeci de minute de la declansarea controalelor, initiate concomitent la Branesti si pe soseaua Giurgiului din Bucuresti, microbuzele de calatori dispar subit din trafic. S-a dat alarma.
Inspectorii de pe Giurgiului se muta pe soseaua Oltentiei. Aici, inca sase microbuze sunt oprite pentru verificari. Unul dintre ele ar fi putut intra chiar in Cartea Recordurilor: 11 persoane, din care opt copii, au iesit in plus pe usa fata de capacitatea normala a masinii.
Controalele in trafic asupra autovehiculelor de transport public de persoane vor continua in fiecare zi pana pe 20 decembrie, afirma reprezentantii RAR si ARR. Verificarile, ce vor fi operate impreuna cu Politia Rutiera, vor avea loc zilnic, la intervale orare diferite, pe drumurile nationale si europene pe care se desfasoara trafic intens de transport public de persoane.
Reprezentantii operatorilor de transport sustin insa ca aceste verificari sunt complet inutile, in conditiile in care accidentele n-au avut drept cauze deficiente ale microbuzelor sau abateri de la lege comise de soferi. gLa Slobozia (n.r. localitate in apropierea careia 16 persoane aflate intr-un microbuz si-au pierdut viata la sfarsitul lunii trecute) a fost o cursa speciala, nu una regulata. Soferului i s-a facut rau, cel mai probabil infarct, altfel nu se explica intrarea drept in copac. Cine poate sa prezica asa ceva? Analizele erau la zi, societatea transportatoare n-are nici o vina. Ieri-seara la Buzau (n.r. miercuri) o masina a taiat calea microbuzului, iar soferul a incercat sa evite impactulh, spune Ion Comosi, patronul firmei C&I si, in acelasi timp, vicepresedintele Federatiei Nationale Patronale a Transportatorilor Rutieri. Patronul sustine ca una din cauzele principale ale acestor tragedii este lipsa infrastructurii. gDaca am avea si noi autostrazi cum sunt peste tot in Europa, poate nu s-ar mai intampla astfel de accidenteh, afirma Comosi.
Accidentul de la Slobozia, soldat cu 16 morti si 11 raniti, a declansat controale ale RAR pe toate soselele din tara.