Tesla este cel mai mare și mai cunoscut producător de mașini electrice din lume, iar directorul său, excentricul miliardar Elon Musk, este principalul promotor al acestui tip de transport.

Vânzările Tesla au crescut masiv în acest an, de la 499.550 de unități în tot anul 2020, conform Economic Times, la 627.000 în primele trei trimestre din 2021.

Mai mult, compania este pe cale să realizeze 900.000 de autoturisme în acest an, aproape dublu comparativ cu anul trecut, conform InsideEVs.com.

Performanța Tesla vine după creșterea producției Model 3 și Model Y, dar și a vânzărilor bune din China.

Tesla a deschis o fabrică în Shanghai în 2019 și acum majorează producția.

Extindere rapidă

Concomitent, Tesla este pe cale să inaugureze în acest an două noi fabrici, una în Austin, SUA, și alta lângă Berlin, Germania, care vor majora și mai mult capacitatea de producție a constructorului american.

În aceste momente, Tesla lucrează la noi modele, precum cel de teren Cybertruck, camionul Semi și modelul sport Roadster.

Clubul trilionarilor

Creșterea fenomenală a Tesla a făcut ca prețul acțiunilor sale să urce furtunos pe bursă.

Tesla a depășit valoarea de 1.000 de miliarde pe bursă în acest an și a intrat într-un club extrem de exclusivist, alături de Apple, Microsoft, Google, Amazon și Saudi Aramco, singurele companii care valorează mai mult de un trilion de dolari.

Mai mult, Tesla valorează acum pe bursă mai mult decât toți ceilalți producători auto adunați. Capitalizarea Tesla este de 903 miliarde de dolari, iar cel mai apropiat competitor la acest capitol este Toyota, cu 252 miliarde de dolari.

Elon Musk, cel mai bogat om

Datorită aprecierii acțiunilor companiei, Elon Musk este acum de departe cel mai bogat om de pe planetă, cu o avere estimată de revista americană Forbes în timp real la 236,8 miliarde de dolari (la ora scrierii articolului).

Musk deține aproximativ 23% din acțiunile Tesla, dar și pachete de titluri la compania spațială SpaceX, compania de tuneluri The Boring Company și Neuralink – societate specializată în implanturi și neurotehnologie.

2021, anul mașinilor electrice. Tesla a crescut rapid, dar China este adevăratul câștigător
Elon Musk Sursa foto: DPA

China, adevărata performeră

Adevărata performeră din domeniul auto este însă China. Vânzările de vehicule eco (NEV, de la new energy vehicle – n.r.) din China au explodat în primele 11 luni.

Acestea au urcat cu 166,8% în perioada ianuarie-noiembrie, până la 2,99 milioane de unități, potrivit FastMarkets.com.

Cifra este cu un milion mai mult decât previziunile și reprezintă 17,8% din piață. Practic, un autoturism din cinci vândut acum în China este eco.

China include în această categorie mașinile electrice, mașinile plug-in hibrid și cele pe hidrogen.

Spre comparație, anul trecut se vindeau în China doar 1,3 milioane de mașini electrice. Statul asiatic acontează 40% din vânzările mondiale de autoturisme electrice.

În luna noiembrie, constructorul auto care a vândut cele mai multe mașini eco în China este BYD, al cărui nume vine de la Build Your Dreams (Construiește-ți Visurile Tale – n.r.).

2021, anul mașinilor electrice. Tesla a crescut rapid, dar China este adevăratul câștigător
Vânzările de mașini eco din China din luna noiembrie, defalcat pe branduri

Acesta a raportat 90.142 de mașini eco vândute, în urcare cu 246,8% față de noiembrie 2020. Compania produce atât mașini electrice și hibrid, cât și baterii și semiconductori, iar miliardarul american Warren Buffett deține acțiuni la BYD.

2021, anul mașinilor electrice. Tesla a crescut rapid, dar China este adevăratul câștigător
BYD Han, unul dintre modelele electrice ale producătorului chinez Sursa foto: HEPTA

Locul al doilea este ocupat de o companie mixtă între grupul chinez SAIC, cel american General Motors și constructorul chinez Wuling, cu 44.157 de unități vândute în noiembrie.

Tesla se află abia pe poziția a treia, cu 31.732 de autoturisme comercializate în China.

Pe lângă acestea, în China există foarte multe start-up-uri în domeniul mașinilor electrice.

Unele s-au listat deja pe burse și au vânzări, precum Nio, Xpeng, Li Auto.

2021, anul mașinilor electrice. Tesla a crescut rapid, dar China este adevăratul câștigător
Nio ET7, un concurent pentru Tesla Sursa foto: Nio

În alte cazuri, constructorii chinezi clasici au deja multe modele pe piață, așa cum este cazul Great Wall, SAIC, GAC, Geely, FAW sau Changan.

În fapt, China este atât de avansată în domeniul mașinilor electrice, încât The Guardian scria în data de 25 noiembrie că statul asiatic „a monopolizat industria vehiculelor electrice”.

Pe lângă producția în sine a autovehiculelor electrice, China are alte două avantaje: producția de baterii și controlul minereurilor necesare pentru acestea.

Baterii și minereuri

CATL, cel mai mare producător de baterii pentru mașini electrice din lume, cu o cotă de circa 30%, este o companie chinezească.

Iar a cincea companie din lume în domeniu este BYD, potrivit Spectrum IEEE, revista Institutului pentru Ingineri în domeniile Electric și Electronic din SUA. Celelalte poziții sunt ocupate de LG (2), Panasonic (3) și Samsung (4).

Financial Times scria în 7 octombrie că un element-cheie în succesul BYD este propria sa tehnologie de baterii, care împinge costul mașinilor pe baterii sub echivalentele lor pe combustibili fosili.

Concomitent, companiile chinezești au livrat 85% din cobaltul necesar producerii bateriilor.

Cea mai mare parte a cobaltului se găsește în Republica Democrată Congo, unde 70% din producție este realizată de companii chineze.

În august, China Molybdenum Company (CMOC), un gigant minier chinez, a anunțat o investiție de 2,5 miliarde de dolari pentru dublarea producției de cupru și cobalt la exploatarea Tenke Fungurume, care deja este una dintre cele mai mari din țară.

Investiția vine după o altă achiziție, compania chineză cumpărând 95% din acțiunile minei Kisanfu, tot de cupru și cobalt, pentru 550 milioane de dolari.

Un alt gigant chinez, Huayou Cobalt, deține acțiuni în cel puțin trei alte mine de cupru și cobalt din RD Congo.

Citeşte şi:

De ce a obținut Dacia Spring doar o stea la testele de siguranță Euro NCAP. Câteva explicații

Dacia Spring, o singură stea la testele de siguranță EuroNCAP. Zoe, cealaltă mașină electrică a grupului Renault, scor și mai slab

Impactul trecerii la mașinile electrice: 500.000 de europeni vor râmâne fără locuri de muncă. Câți români lucrează în industria auto

Hidrogenul nu este o sursă de energie chiar atât de „verde”, arată un nou studiu. De ce fac lobby pentru el marile companii de gaze

Dacia electrică, al treilea cel mai vândut model de profil din Europa

Tesla valorează acum peste o mie de miliarde de dolari. La ce sumă uriașă a ajuns averea lui Elon Musk

Urmărește-ne pe Google News
Ce spune despre România un japonez care s-a mutat din 2007 aici. A remarcat un mare defect la români
PARTENERI - GSP.RO
Ce spune despre România un japonez care s-a mutat din 2007 aici. A remarcat un mare defect la români
ȘOC! Reacția lui Liviu Dragnea după ce Irina Tănase a ajuns la DNA. IREAL ce a spus
Playtech.ro
ȘOC! Reacția lui Liviu Dragnea după ce Irina Tănase a ajuns la DNA. IREAL ce a spus
Cum pot fi cumpărate maşinile vândute de ANAF. Audi sau Volkswagen la preţ de câteva mii de lei
Observatornews.ro
Cum pot fi cumpărate maşinile vândute de ANAF. Audi sau Volkswagen la preţ de câteva mii de lei
Horoscop 22 ianuarie 2022. Scorpionii trebuie să se ferească de probleme suplimentare și să fie atenți la ceea ce spun
HOROSCOP
Horoscop 22 ianuarie 2022. Scorpionii trebuie să se ferească de probleme suplimentare și să fie atenți la ceea ce spun
A murit Louie Anderson
Știrileprotv.ro
A murit Louie Anderson
Cum a reacţionat Reghecampf când a auzit zvonurile despre presupusul amant al Anamariei Prodan: ”Venea la noi acasă”
Telekomsport
Cum a reacţionat Reghecampf când a auzit zvonurile despre presupusul amant al Anamariei Prodan: ”Venea la noi acasă”
FURMARK - cum să alegi blănurile naturale
PUBLICITATE
FURMARK - cum să alegi blănurile naturale