MENIU CAUTĂ
04 Ian. 2011 20:24

Acesta trebuia să fie supersonicul lui Ceauşescu!

Distribuie

Înainte de ’89, inginerii români au conceput avionul de vânătoare IAR-95... din păcate, doar pe hârtie

Un grup de specialişti români a anunţat recent că va construi primul avion supersonic autohton până în 2012. 4639-321245-simion_tataru.jpgÎn România însă, a mai existat un proiect asemănător în anii 80. IAR-95 trebuia să fie primul aparat românesc de zbor mai rapid decât sunetul. A fost realizat în totalitate doar pe hârtie, din păcate.

Românii nu au dus lipsă de proiecte îndrăzneţe niciodată. În 1974, la Institutul Naţional pentru Cercetări Aero Spaţiale (INCAS) se strângea un mic colectiv care avea sarcina de a concepe un avion supersonic românesc. După mai multe probleme întâmpinate, echipa definitiva, în 1984, proiectul. Au fost dificultăţi legate de achiziţia motorului. S-au dus tratative cu mai multe ţări, s-a discutat chiar realizarea unuia aici, în România. S-au făcut modele diferite de machete miniaturale, care mai există şi azi. Acestea respectau întocmai caracteristicile aparatului final şi pe ele se testau rezistenţa şi particularităţile zborului la viteze supersonice', şi-a amintit pentru Libertatea inginerul Simion Tătaru (68 de ani), unul dintre responsabilii pentru structura fuselajului şi a suprafeţelor portante în cadrul proiectului IAR-95.

Producţia, programată din iunie 1985

În iunie 1985, în timpul unei vizite la Întreprinderea de Avioane Craiova, fostul preşedinte comunist Nicolae Ceauşescu a hotărât fabricarea unui model experimental al aparatului de vânătoare în colaborare cu Aerostar Bacău, Romaero Bucureşti, IAR Braşov şi Aerofina Bucureşti. La 1 august însă, Ceauşescu ordonă sistarea acestui program şi a tuturor proiectelor de avioane militare româneşti. Neoficial, şi acum se discută de existenţa unei presiuni externe exercitate asupra României de ţările semnatare ale Tratatului de la Varşovia.

4639-321248-supersonic_ceausescu.jpg

Acest pact prevedea o alianţă militară între mai multe ţări din Europa răsăriteană şi din Blocul Răsăritean, care, pe fondul războiului rece, vedeau în Alianţa nord-atlantică, NATO, un duşman.

Au fost încercate 6 modele de design

Inginerii de la INCAS au testat caracteristicile de zbor pentru IAR-95 pe şase modele cu design diferit. Machetele din fotografiile de la 1 la 5 au fost pe rând abandonate. La final a fost ales cel mai performant aparat, configuraţia câştigătoare fiind a celui din fotografia cu numărul 6.
4639-321246-avioane.jpg

Primul aparat românesc mai rapid decât sunetul, gata în 2012?

Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) a anunţat recent că echipa sa urmează să definitiveze un proiect ambiţios: primul avion supersonic românesc, E-111. Aparatul va contribui la lansarea rachetei Haas II, în cadrul competiţiei Google Lunar X Prize', al cărei mare premiu e de 30.000.000 de dolari. Concursul va fi câştigat de echipa care până la finalul anului 2015 reuşeşte să trimită pe Lună un vehicul capabil să parcurgă 500 de metri pe suprafaţa selenară şi să realizeze o fotografie ce trebuie recepţionată pe Terra. E-111 va zbura cu 1.854 km/h, la altitudinea de 16.000 de metri. Viteza sunetului este de 1.236 km/h. Specialiştii români în aeronautică se declară însă sceptici că proiectul va fi realizat, în condiţiile în care echipa de la ARCA nu are experienţă.
4639-321249-supersonic_romanesc.jpg

Chinezii au o aeronavă aproape la fel

La începutul anilor 90, China, în colaborare4639-321250-supersonic_chinezesc.jpg cu Pakistanul, a realizat avionul supersonic FC-1, un aparat care seamănă izbitor cu IAR-95. Şi în acest caz există teorii ale conspiraţiei, care susţin că proiectul a fost copiat şi vândut de Securitate.

Toate schiţele, planurile şi machetele IAR-95 sunt aici, la INCAS. Dacă mâine s-ar hotărî reluarea producţiei, avem tot ce ne trebuie', ne-a spus inginerul Simion Tătaru.

Loading...
Comentarii