Psihologii americani par sa fi gasit “arme” noi in lupta impotriva obezitatii. Regula pare a fi simpla – nu mai punem gura pe mancarea nesanatoasa daca am avut o experienta neplacuta cu ea. Asa cum dovedesc oamenii de stiinta americani, unei persoane din doua ii pot fi impuse asemenea amintiri false, informeaza Gazeta Wyborcza.
“Daca atunci cand ai gustat pentru prima data un fel de mancare, sa spunem inghetata de capsune, au existat urmari foarte neplacute pentru tine, vei evita pe viitor acest fel de mancare. Nu putem schimba trecutul, dar putem schimba amintirile oamenilor” – asa incepe articolul publicat in ultimul numar din “Proceedings of National Academy of Sciences” si a carui autoare este Elisabeth Loftus, profesor de psihologie la Universitatea din Irvine.
Cercetatoarea a dovedit cu 30 de ani in urma ca memoria umana e extraordinar de putin exacta si foarte potrivita pentru exercitarea sugestiilor. Intr-unul din cunoscutele ei experimente a reusit sa convinga un sfert dintre subiecti ca au participat la un eveniment care in realitate nu a avut loc niciodata.
Psihologii au reusit recent sa le sugereze subiectilor amintirea unei intoxicari puternice in urma consumarii unor oua tari sau muraturi. De data aceasta a fost doar inceputul experimentului propriu-zis. “Am vrut sa convingem oamenii sa evite mancarurile care ingrasa sau sunt nesanatoase”, afirma prof. Loftus. In prima etapa am ales doua produse gustoase, dar cu multe calorii – fursecurile cu ciocolata si inghetata de capsune.
Mai intai, 131 de studenti de la Universitatea Californiana au completat un chestionar detaliat privind amintirile lor din copilarie. In urmatoarea sedinta, fiecare dintre ei a primit de la psihologi analiza preferintelor sale culinare, pe care, spuneau ei, ar fi generat-o un program sofisticat pe computer. In realitate, ea era creata de cercetatori, care, printre afirmatiile evidente de genul “nu ti-a placut spanacul” sau “te bucurai atunci cand colegii te serveau cu dulciuri” au strecurat si afirmatii extrase exact din teza lor, cum ar fi “dupa ce mancai inghetata de capsune sau fursecuri cu ciocolata, faceai indigestie”.
Participantii la experiment au fost rugati apoi sa-si aminteasca acele momente, sarcina fiindu-le usurata prin intrebari sugestive de genul “Te durea tare burta?”. In acest fel, aproape jumatate din ei au crezut in sugestia ca au suferit o indigestie.
Psihologii au verificat in urmatoarea faza daca participantii la experiment mai consuma produsul cu care aparent se intoxicasera. Cercetatorii au sperat ca amintirile false impuse vor influenta modul subiectilor de a se hrani. Ii astepta insa o surpriza. Fursecurile cu ciocolata erau consumate in continuare de toti, indiferent daca ei aveau sau nu in amintire indigestia cauzata de ele.
In acelasi timp, cei carora li se inoculase ideea intoxicarii cu inghetata de capsune au inceput sa resimta pentru aceasta o oarecare aversiune.
Prof. Loftus nu este sigura de cauza acestei diferente. “E sigur ca am reusit sa inoculam amintiri false”, iar cauza pentru care s-a inregistrat doar intr-un caz o schimbare de comportament ar putea fi foarte simpla – fursecurile cu ciocolata sunt mult mai populare decat inghetata de capsune. Nici macar o experienta negativa nu a putut sa provoace neplacerea fata de ele”, a concluzionat ea.
In continuare omul de stiinta american doreste sa incerce sa-i convinga pe oameni sa consume cat mai multe alimente sanatoase prin administrarea unor amintiri placute legate de gustul lor.