Mergi direct la conținut »
ANALIZĂ | Tarifele dinamice folosite de Uber și Bolt ridică probleme nu de legalitate, ci de concurență neloială
Știri România Libertatea > Ştiri > Știri România > ANALIZĂ | Tarifele dinamice folosite de Uber și Bolt ridică probleme nu de legalitate, ci de concurență neloială

ANALIZĂ | Tarifele dinamice folosite de Uber și Bolt ridică probleme nu de legalitate, ci de concurență neloială

Tarifele dinamice pe care le folosesc serviciile de transport Uber și Bolt sunt legale, deoarece legislația nu le interzice în mod expres, însă ridică probleme de concurență neloială și protecția consumatorilor.

De Daniel Ionașcu, Daniel Stanciu,

Doi cetățeni care cheamă, din același loc, o mașină printr-un astfel de serviciu și merg în aceeași direcție pot primi prețuri diferite. În același timp, faptul că Uber și Bolt practică același preț cu zeci de mii de șoferi, care sunt entități economice diferite, fie PFA, fie firme, ridică probleme de cartel.

Guvernul a adoptat pe 25 iunie ordonanța care legalizează serviciile Uber, Bolt și Clever.
Taximetriștii acuză că aceasta îi discriminează, deoarece vechimea mașinilor este de 15 ani în cazul transportului alternativ și de 10 ani în cazul taximetriei.
Aceștia acuză că sunt discriminați și în cazul tarifelor dinamice, pe care aplicațiile pot să le folosească, dar ei, nu, potrivit Asociației Info Taxi.
Libertatea a întrebat mai mulți reprezentanți ai consumatorilor, avocați și profesori ce cred despre acestea.

Avocatul Valentin Mircea, fost vicepreședinte al Consiliului Concurenței, susține că taximetriștii au dreptate.

”Există două posibile abordări. Una este cea în care Uber și Bolt sunt platforme care intermediază între șoferi și posibili clienți. În acest caz problema ar fi că Uber este o firmă, dar nu ea efectuează serviciul, ci șoferii parteneri, care sunt entități distincte și care nu ar trebui să practice același preț. Șoferii sunt concurenți între ei și nu ar trebui să aibă preț fix ci, eventual, doar maxim.

Faptul că Uber și Bolt aliniază prețul practicat de mii de șoferi care sunt entități distincte poate fi similar unui cartel privind prețul. În SUA sunt deschise chiar investigații privind modul de funcționare al Uber, cu acuzația că ar putea fi cartel”, spune Valentin Mircea.

A doua abordare este că șoferii sunt subcontractanți ai Uber pentru a transporta călătorii. În acest caz, nu ar fi cartel.

Legat de prețul dinamic, acesta ar fi anticoncurențial pentru că de facto îi defavorizează pe taximetriști, aceștia neavând posibilitatea de a avea tarif dinamic.

”În condițiile în care Uber și Bolt ar fi în aceeași piață cu șoferii de taxi, aceștia ar trebui să se supună acelorași reguli. Dacă ar fi existat o singură reglementare, nu două, ca în prezent, era mai simplu să existe un regim unitar pentru toți cei care efectuează transport urban de persoane”, arată Valentin Mircea.

”Orice preț este dinamic”

Luminița Tuleașcă, avocat, expert în concurență și conferențiar doctor la Facultatea de Drept a Universității Româno-Americană, îl contrazice. Aceasta spune că ”orice preț este dinamic”.

”Prețurile în orice economie de piață variază în funcție de cerere și ofertă, astfel că orice preț este dinamic. Sunt firești. Nu este nici concurență ilicită, nici consumatorii nu sunt afectați. Ba chiar au semnat petiție pentru legalizarea acestor tipuri de servicii”, spune ea.

Peste 400.000 de români au semnat recent o astfel de petiție inițiată de Coliția pentru Economie Digitală.

”Și eMAG face același lucru”

George Măgureanu, profesor de drept fiscal, spune că tariful dinamic în sine nu este ilegal, din moment ce clientul vede prețul final dinainte. Acesta spune că și eMAG, cel mai mare retailer online din România, schimbă frecvent prețurile.

„Dacă cererea pentru un produs, un laptop, este mare, atunci magazinul crește prețul. Dacă scade cererea, atunci prețul este mai mic. Deci nu e ilegal”, spune Măgureanu.

„Discuția care apare este dacă genul ăsta de tarif dinamic e concurențial pentru taximeștriști și dacă e sau nu imoral”, completează el. Consiliul Concurenței trebuie să se pronunțe pe acest subiect, spune Măgureanu.

Măgureanu ține să menționeze că „deși ambele servicii fac transport de persoane, Uber, Clever și Bolt nu fac taximetrie”. Taximetrie fac doar cei care lucrează sub legea taximetriei și care pot să se numească taximetriști, ceilalți fac doar transport de persoane, mai spune el.

Consiliul Concurenței: Tarifele dinamice nu sunt interzise, consumatorii văd tariful înainte de cursă

Iar Consiliul s-a pronunțat. În urmă cu câteva zile, Bogdan Chirițoiu – președintele instituției – a afirmat că legea nu interzice tarifele dinamice, astfel că acestea sunt permise.

”Atunci când crește cererea, crește și prețul, ceea ce conduce la apariția mai multor șoferi în piață, care satisfac solicitările suplimentare. Cu cât există mai mulți șoferi disponibili, cu atât prețurile vor scădea”, arată reprezentanții Consiliului Concurenței, la o solicitare scrisă a Libertatea.

”La solicitarea unei curse, aplicația afișează tariful. Așadar, în momentul acceptării unei curse, clientul cunoaște tariful, iar acesta nu se modifică până la destinație, rămând constant”, mai spun reprezentanții instituției.

Ce spun consumatorii

Consumatorii nu par să fie deranjați foarte mult de tarifele dinamice. Pentru Sorin Mierlea, președintele asociației Infocons, mai periculoase sunt prețurile exprimate în euro, la orice fel de produs vândut în România, decât tarifele dinamice. Și asta pentru că zilnic fluctuează cursul euro.

”Referitor la tariful dinamic, cât timp consumatorul este informat dinainte, nu văd o problemă. Este important să mergem cu mașini verificate de RAR, care să fie sigure și este importantă fiscalizarea. Nu este o problemă din punctul de vedere al consumatorului”, spune acesta.

Când nu este corectă informarea

Există, însă, un caz în care tariful dinamic ar fi problematic: ”Informarea este corectă atâta timp cât îți zice că o cursă costă 25 de lei și la final plătești 25 de lei. Dar dacă îti zice 25 de lei și la final este 35 de lei, atunci nu este. Este treaba ANPC-ului”, susține Mierlea.

Costel Stanciu, președintele Asociației Pro Consumatori (APC), spune că pentru clienți tariful nu este o problemă. ”Nu-i păcălesc, companiile respective oferă servicii mai bune din punct de vedere calitativ. Au timpi de așteptare mai mici, tarife mai mici, șoferi mai cuviincioși. Companiile de taxi, în special cele din București, vor să își elimine concurența. Dar concurența duce la prețuri mai mici și servicii mai bune pentru consumatori”, mai arată el.

Ce spune legea despre prețuri

Potrivit Ordonanței 21/1992 privind protecția consumatorilor, prețurile produselor și serviciilor trebuie să respecte mai multe condiții.

Potrivit articolului 10 din aceasta, consumatorii trebuie să aibă parte de ”indicarea clară a prețurilor și tarifelor” (litera b) și pot plăti ”pentru produsele sau serviciile de care beneficiază, sume stabilite cu exactitate, în prealabil” (litera f).

Libertatea a întrebat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) cum interpretează aceste prevederi legale vizavi de tarifele dinamice, însă până în acest moment nu am primit un punct de vedere.

Unde se mai pot găsi ”tarife dinamice”

Pentru avocata Luminița Tuleașcă, orice preț din orice economie de piață variază, iar acest lucru este perfect natural.

În acest moment, inclusiv faptul că taximetriștii au un tarif ziua și altul noaptea se poate considera ca fiind tarif dinamic. De asemenea, același lucru este valabil și la benzinăriile unde prețul carburanților variază în funcție de cotațiile petrolului.

Și prețul cartofilor, de exemplu, a crescut masiv în ultimele 6 luni, potrivit Institutului Național de Statistică (INS) fiind cu 55% peste nivelul din decembrie 2018.

De asemenea, prețurile variază puternic pentru biletele de avion. De regulă, acestea sunt mai ieftine cu cât momentul călătoriei este mai îndepărtat și cresc pe măsură ce se apropie de data zborului.

Singura diferență ar fi că, în cazul Uber și Bolt, softul schimbă foarte repede prețurile.

Avertisment în privința prețurilor discriminatorii

În schimb, avocatul Valentin Mircea avertizează că, în timp, se vor crea diferențe între consumatori: unii vor primi reduceri omagiale dacă au fost clienți fideli, în vreme ce alții vor plăti mai mult.

În asigurări există deja un astfel de sistem bonus-malus, în privința polițelor auto.

”Prețurile discriminatorii mult mai ușor de implementat și sunt frecvente în economia nouă, digitală, pe baza diferitelor informații deținute de vânzătorii online.  Amazon, de exemplu, practică frecvent discriminarea prin preț. Dacă cineva intră pe Amazon de pe un Mac, îi poate afișa un preț mai mare decât dacă ar intra de pe un alt tip de computer”, mai arată Valentin Mircea.

Și asta pentru că, detectând că ai Mac, sistemul presupune că ai mai mulți bani.

Close
Închide
  Close