Cuprins:
Sisteme blocate înainte de Black Friday
Grupul Fourlis, care operează magazinele IKEA în Grecia, Cipru și Bulgaria, a anunțat că un atac cibernetic major le-a afectat grav activitatea. Incidentul s-a produs cu doar două zile înainte de Black Friday 2024 și a paralizat vânzările online și sistemele interne de gestiune a clienților.
În acel moment, nu era clar dacă magazinele IKEA au fost cele afectate, însă acum compania a confirmat oficial că segmentul de mobilă a fost direct lovit.
15 milioane de euro pierduți, dar datele au fost salvate
Într-un comunicat recent privind rezultatele financiare, Fourlis spune că atacul a generat pierderi de aproximativ 15 milioane de euro. Totuși, CEO-ul companiei a declarat că, până în martie 2025, toate sistemele au fost complet restaurate și că impactul a fost „eliminat”.
„La finalul lui 2024, am fost ținta unui incident de securitate cibernetică care a perturbat temporar operațiunile. Am reacționat rapid și eficient, am protejat datele, am restaurat sistemele și am menținut profitabilitatea grupului”, a spus CEO-ul Fourlis în comunicat, scrie sursa citată.
Compania nu a plătit răscumpărarea
Se pare că hackerii au reușit să pătrundă în sistemele companiei și să le țină sub control mai bine de două săptămâni. Deși nu a fost dezvăluită suma cerută, se pare că Fourlis a refuzat să plătească vreo răscumpărare. În schimb, a preferat să suporte pierderile și să investească mai mult în securitatea IT.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_e6150a03741cfd3b812fcc8860a88474.jpg)
Această decizie însă poate avea un efect riscant, deoarece, în multe cazuri, atunci când nu primesc banii ceruți, atacatorii publică datele furate pe internet. Până acum, nicio grupare nu și-a asumat atacul.
Nu este prima dată când IKEA este vizată de hackeri. În 2022, gruparea Vice Society a spart rețelele IKEA din Maroc și Kuweit și a postat datele companiei pe un blog de pe dark web.
Punct de vedere IKEA România
Deși știrea inițială anunțase că și IKEA România ar fi fost afectată, compania a transmis pentru Libertatea un punct de vedere esențial pentru corectitudinea informației.
„Încă de la deschiderea primului magazin IKEA în România, în anul 2007, Ingka Retail este operatorul exclusiv al activităților de retail IKEA din țară și gestionează punctele de întâlnire cu clienții, atât fizice, cât și digitale. În prezent, Ingka Retail operează 3 magazine, 1 punct de planificare și comandă și 5 puncte de ridicare a produselor în toată România.
Orice referințe la alte companii ca fiind operatori ai magazinelor sau punctelor de întâlnire IKEA din România sunt eronate și pot induce în eroare. De asemenea, incidentul menționat în material nu a afectat în niciun fel operațiunile Ingka Retail sau activitatea magazinelor IKEA din România.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_dc1c0c74488a5ca225d2d63caa09b1a4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_52a4591e6662fc056b78301ab129f1d2.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_9eca5b9e35a1d2113f5a8a7121a4c7d0.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_722ee7dff7aff5c2cca80081b789264d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_4280d0f4eb34bd5279a6217f4317fcfc.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_2ed2331e00a997701f8cdb6ba8858f85.jpg)