- Pro Infrastructură este un ONG care spune că reprezintă societatea civilă pe partea de monitorizare a proiectelor de infrastructură din țară.
În analiza sa, Pro Infrastructură spune că vrea să arate „diferențele de mobilizare și progres în teren între constructorii celor 13 loturi și cât de fanteziste sunt promisiunile total iresponsabile ale politicienilor care dau ca siguri 150 kilometri deschiși circulației în 2024 doar pe Autostrada A7”.
Pro Infrastructura transmite și că a realizat „ceea ce nimeni, niciodată, nu a mai făcut la noi în țară: o filmare continuă din avion de pe 319 kilometri de autostradă, cel mai lung șantier aflat în execuție în acest moment în România.”
Filmarea cu avionul a fost făcută din direcția Nord (începând de la Pașcani) spre Sud (până la intersecția A7 cu A3 în apropiere de Ploiești).
Tronsonul Pașcani-Bacău: „Întârzierea care trebuie recuperată este colosală”
Tronsonul Pașcani-Bacău are în total 77,393 kilometri, este format din 3 loturi contractate toate cu UMB în 15 februarie 2023, care prevăd 30 de luni de execuție directă, având ordine de începere emise în 2 (sectoarele dinspre Bacău) și 4 mai 2023 (cel dinspre Pașcani).
Termenul de finalizare este noiembrie 2025.
Conform datelor CNAIR citate de Pro Infrastructură, stadiul fizic este de 4,3% pe Pașcani-Mircești, 3,4% pe Mircești-Trifești, respectiv 5,2% pe Trifești-Bacău Nord.
„Chiar dacă am adăuga, cu indulgență, încă un punct procentual aferent diferenței dintre lucrările executate la zi și cele raportate la ultima actualizare CNAIR, abia dacă am ajunge la un progres fizic mediu real de 5,5% între Pașcani și Bacău, astăzi. Adică doar 0,5% avans mediu lunar în cele 11 luni scurse de la emiterea ordinului de începere”, spune Pro Infrastructură.
„Este absolut evident că întârzierea care trebuie recuperată în cele 19 luni rămase este colosală”, a adăugat aceasta.
Tronsonul Bacău-Focșani: Decalaje „enorme”
Despre „al doilea episod”, în care este filmat sectorul Bacău-Focșani, Pro Infrastructura spune că „este aproape la fel de trist” ca primul.
Tronsonul Bacău-Focșani are în total 95,902 kilometri, este format din 3 loturi contractate toate cu UMB în 15 decembrie 2022, care prevăd 30 de luni de execuție directă, având ordine de începere emise în 3 mai 2023 (cele două dinspre Bacău) și 29 martie 2023 (cel dinspre Focșani).
Termenele de finalizare sunt noiembrie 2025, respectiv septembrie 2025.
Conform datelor CNAIR, stadiul fizic este de 4% pe Bacău Sud-Răcăciuni (21,522 km), 12% pe Răcăciuni-Domnești (38,78 km) și 17% pe Domnești-Focșani Nord (35,6 km).
„Pe lotul din nord am avea, la zi, execuție de 5% în 11 luni scurse de la emiterea ordinului de începere, deci doar 0,45% lunar. Pe mijloc este ceva mai bine, 13% în 11 luni, adică 1,2% pe lună. Iar în sud avem 18% în fix un an de zile, așadar 1,5% avans mediu, dar tot insuficient. Un progres de 100% sau măcar 95% (pentru deschidere) în 30 de luni impune o cadență medie de 3,1-3,4%”, spune Pro Infrastructura.
Ca să-și onoreze termenele asumate, UMB ar trebui să crească imediat mobilizarea „de 10 ori pe nord și de 3-4 ori în mijloc și la sud față de cea avută în primul an scurs deja din contract”, mai scrie sursa citată.
„Concluzia? Și pe segmentul Bacău-Focșani, la fel ca pe Pașcani-Bacău, decalajele care trebuie recuperate în cele 19, respectiv 18 luni rămase sunt enorme”, conchide Pro Infrastructura.
Focșani-Buzău: Singurele tronsoane care merg pe o deschidere în 2024
În al treilea episod publicat de Pro Infrastructură, este prezentată situația la tronsonul Focșani-Buzău, cu o lungime totală de 82,44 km.
Tronsonul are 4 loturi: Focșani Nord-Mândrești (10,94 km), Mândrești-Râmnicu Sărat (36,1 km), Râmnicu Sărat-Vadu Pașii/Buzău Nord-Est (30,8 km), Vadu Pașii-Buzău Est (4,6 km).
„Stadiile fizice oficiale date de CNAIR sunt, în ordinea din paragraful precedent: 32%, 28%, 29%, respectiv 28%, ordinele de începere fiind emise în 05.12.2022, 10.02.2023, 06.02.2023, respectiv 05.12.2022, pe contracte de 20 luni execuție directă pe capete și 26 luni pe cele două loturi mari din centru. Termene de finalizare: august 2024 pe capetele de la Focșani și Buzău și aprilie 2025 pe sectoarele dintre cele două orașe”, spune asociația.
Pe Focșani Nord-Mândrești, termenul este august 2024. „Ca să se deschidă la ~95%, înseamnă că trebuie pus în teren un procent de 60%, deci 12% avans lunar mediu! Exclus. Fezabil octombrie, 8,5% cadență pe un lot mic de 11 kilometri”, spune Pro Infrastructură.
Pe Mândrești-Râmnic, livrarea în decembrie înseamnă ~64% în 9 luni, deci peste 7% medie lunară pe 36 kilometri.
„Visuri. Fezabil aprilie 2025, în termenul contractual, adică 5% pe lună. Pe Râmnicu-Buzău Nord calculul este similar, putem spera la aprilie 2025”, mai spune Pro Infrastructură.
Asociația spune că ciotul buzoian, contractual, trebuie să fie gata în august 2024 dar „este practic imposibil, mai ales că aici avem podul imens peste Buzău care nici măcar nu are pilele gata”.
„Fezabilă este deschiderea (în octombrie) pe celebra cocoașă între nodurile Focșani Nord și Mândrești și poate, la final de an, până la Slobozia (DJ205R) dacă se concentrează pe podurile peste Râmna și Milcov (…) Multe scenarii și o singură certitudine: NU vom circula pe TOȚI cei 80 de kilometri dintre Focșani Nord și Buzău Nord-Est în 2024”, mai scrie asociația.
Tronsonul Buzău-Ploiești: „Șanse teoretice” pentru alte inaugurări
În ultimul episod publicat de Pro Infrastructura, organizația spune că „termenele asumate vor fi depășite cu brio și riscăm să nu inaugurăm nimic în acest an”.
Tronsonul A7 Buzău-Ploiești are o lungime totală de 63,25 km și 3 loturi: Buzău Est-Spătaru/Buzău Sud-Vest (13,9 km), Spătaru-Mizil (28,35 km), Mizil-Dumbrava/A3/Ploiești (21 km).
Pe Buzău Est-Spătaru contractul a fost semnat cu firma turcă Nurol pe 22 noiembrie 2023, ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 1 martie 2024 și prevede 20 de luni execuție directă, deci termen finalizare 1 noiembrie 2025.
„Lucrările sunt incipiente. Este critic ca antreprenorul să facă mai întâi cele două noduri din capete astfel încât să putem circula cât mai devreme în 2025 pe toată lungimea loturilor vecine”, susține Pro Infrastructura.
Pe Spătaru-Mizil contractul a fost parafat cu asocierea româno-bulgară Coni-Trace în 07 iunie 2022, are ordin începere dat pe 11 august 2022 cu 20 luni execuție, iar termenul de finalizare a fost extins până pe 19 octombrie 2024.
„Stadiul fizic oficial este 44,7%. Ca în episoadele trecute, dacă mai adăugăm cu indulgență 2-3 puncte procentuale, să zicem că suntem la 47% astăzi. Deschiderea cere cel puțin 95%, deci 48% în 6,5 luni ar însemna un avans mediu lunar de 7,4%. Iar pentru decembrie 2024 ar fi nevoie de o cadență minimă ~6%”, spune organizația.
Asociația spune că șansele să vedem 6-7% progres lunar constant pe 28 kilometri „sunt zero, mai ales că bulgarii de la Trace nu au deloc forță și au cea mai mare bucată din tronson, aproximativ 19 km”.
Pe Mizil-Dumbrava/Ploiești contractul a fost semnat cu italienii de la Pizzarotti în 16 iunie 2022, are ordin de începere emis în 22 august 2022 cu 20 luni execuție directă, așadar termen inițial 22 august 2024 care însă a fost extins până pe 24 septembrie 2024.
„Stadiul fizic oficial este 50,02%. Deschiderea la 95% în termenul asumat cere un avans mediu lunar de minim 7%, respectiv 4,7% cadență constantă dacă vrem inaugurarea la sfârșit de 2024. Șansele ca Pizzarotti să fie gata la final de septembrie sunt zero, fără îndoială. La fel ca la vecini, deschiderea la sfârșitul lui 2024 este strict teoretic posibilă”, mai spune Pro Infrastructură.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Araucana • 07.04.2024, 12:36
Singura lor explicație, general valabilă și în alte domenii, este că a greșit calculatorul.. A greșit redactarea termenelor de execuție. A greșit proiectele. Și lista greșelilor poate continua.
K476 • 07.04.2024, 09:17
Centura a doua a Bucureștiului a iesit o betie catastrofala. Doua sensuri separate, doua poduri, bretele de sute de metrii care ocolesc campuri intregi, intra pe dedesubt, se intorc iar, se întrepătrund si tot asa. Mare artist proiectantul. Trebuia sa ramana la desen, sau dirijor. Partea catastrofala este ca nenorocirea odata facuta o sa ramana sute de anii asa. Si in parcuri proiectanții fac alei ocolite ca arata bine pe rotund. D-aia apar poteci drepte pe spatiul verde, ca e proiectil gresit, inpractic. Sa mergeti la profesorii vostri sa le dati cu asfalt, ca v-au invatat prost si v-au trecut la examene.
ciobanudorin_2006 • 06.04.2024, 22:55
Oricum Moldova e în urma rau cu toate .Au grija ei aleșii sa facă în Ardeal ,Oltenia ,Muntenia samd dar nu în Moldova.Cinste aleșilor. Halal aleși au moldovenii la București.Infumurati cu aere de vedete dar în rest sunt praf.Slab pregătiți și aroganți.Nu pot scrie mai multe ca îmi taie comentariul .Meritați sa scriu multe.Mi e greata ....de comportamentul vostru.