Avionul fara pilot are deja traditie in tari ca Israelul, Statele Unite, Marea Britanie, Italia, Franta si Germania. De curand, undeva in cartierul bucurestean Militari, a prins viata un astfel de aparat, fabricat in Romania. IAR-T. Asa a fost botezat aparatul proiectat la Institutul National de Cercetari Aerospatiale „Elie Carafoli” (INCAS). „T”-ul din numele sau vine de la faptul ca e telecomandat. Avionul cantareste doar 10 kg si poate fi „impovarat” cu alte cinci, de echipamente. Nu are nevoie de mai mult de 30 m pentru a decola. De altfel, poate sa-si ia zborul si daca e aruncat de o catapulta. Se inalta pana la maximum 3.000 m. De acolo, isi transmite la sol coordonatele si, daca e dotat cu un aparat de fotografiat si cu o camera de luat vederi, fotografii sau imagini video. La aterizare, in lipsa unei piste, poate „cobori”, usurel, cu o parasuta pe care o are in dotare. Esentiala in aceasta legatura sol-aer este statia radio prin care este telecomandat avionul.
Componentele sunt aduse din strainatate, insa sistemul e facut de romani. „In felul acesta, pretul unei asemenea statii, care in mod normal ajunge la cateva sute de mii de dolari, e de o suta de ori mai mic”, ne-a declarat directorul INCAS, Cornel Oprisiu. Avionul fara pilot este folosit drept tinta in antrenamentele militarilor. Armata romana are avioane de tipul IAR-T aduse din strainatate. Insa micutul aparat romanesc este doar un prototip. El nu e inca produs in serie.
Dotat numai cu echipamentul de baza, IAR-T costa 5.000 $, dar pretul poate urca pana la 10.000. Evident, in functie de aparatura cu care este dotat, avionul poate costa si o jumatate de milion de dolari. Cu tot cu statia de la sol.
IAR-T a survolat de curand autostrada Bucuresti-Pitesti. El ar putea lua locul elicopterelor de supraveghere a traficului. Consuma doar 6 litri de benzina pe ora… Iar, cu o camera video performanta poate transmite la sol chiar si numerele de inmatriculare ale masinilor care sfideaza regulile de circulatie. In cazul unor dezastre, avionul poate da, in timp util, informatii esentiale. Mai ales ca el „vede” si noaptea, daca are o camera de luat vederi cu infrarosii. IAR-T este un frate mai mic al avioanelor fara pilot israeliene, de exemplu. Dupa cum spune Cornel Oprisiu, „spectaculos este faptul ca il putem face in Romania”.