Ce este ambreiajul

Ambreiajul este dispozitivul mecanic utilizat la automobilele echipate cu transmisie manuală, care cuplează și decuplează transmiterea puterii între motor și cutia de viteze, permițând șoferului să schimbe treptele de viteză lin și eficient. În esență, acționează ca o punte între motor și roți, iar rolul său principal este acela de a permite vehiculului să pornească de pe loc, să accelereze, să decelereze și să schimbe vitezele fără a deteriora transmisia sau provoca oprirea motorului.

Ambreiajul este alcătuit din mai multe componente, inclusiv pedala de ambreiaj, discul de ambreiaj, placa de presiune, senzori și volanta, potrivit RAC.co.uk. Unele kit-uri de ambreiaj includ și alte părți, în special la modelele cu specificații superioare. De obicei, ambreiajul are o durată de viață cuprinsă între 50.000 și 160.000 de kilometri. Traficul frecvent cu opriri și porniri frecvente și condusul în oraș duc la o uzură mai rapidă a ambreiajului. În schimb, călătoriile mai lungi fac ca ambreiajul să se uzeze mai greu.

Tipuri de ambreiaje

Există mai multe tipuri de ambreiaje auto, care sunt concepute pentru diferite modele de automobile.

Ambreiaj cu frecare. Este cel mai comun ambreiaj întâlnit la mașinile cu transmisie manuală. Utilizează un disc de ambreiaj acoperit cu material de frecare, între volantă și placa de presiune. Când este cuplat, placa de presiune aplică forță pe discul de ambreiaj, permițând transferul de putere. Când este decuplat, placa eliberează discul, întrerupând fluxul de putere.

Ambreiaj centrifugal. Este mai des întâlnit la motociclete și microcar-uri și mai puțin la autovehicule. Când motorul se rotește, forța centrifugală împinge plăcuțele ambreiajului spre exterior, angajând transmisia, iar când vehiculul încetinește, forța centrifugală scade și ambreiajul se decuplează.

Ambreiaj semi-centrifugal. Este similar cu ambreiajul centrifugal, cu deosebirea că folosește funcții suplimentare care permit control manual asupra cuplării ambreiajului. Este întâlnit la vehiculele off-road.

Ambreiaj hidraulic. Aceste ambreiaje folosesc lichid hidraulic pentru a transmite forța de la pedala de ambreiaj la mecanismul ambreiajului în loc de o legătură mecanică. Există mai multe variante, utilizate pe toate tipurile de vehicule.

Ambreiaj conic. Acesta este specific vehiculelor cu transmisie automată. Este alcătuit din două suprafețe conice de frecare, câte una montată pe fiecare arbore, care pot fi apropiate sau separate pentru a transmite sau întrerupe puterea. Schimbarea treptelor se face „automat” de motor în funcție de turație.

Cum funcționează un ambreiaj

Având atât de multe funcții esențiale este important să înțelegem modul în care funcționează ambreiajul unei mașini. Modul de operare al ambreiajului unui autovehicul cu transmisie manuală permite schimbări de trepte line și un transfer controlat al puterii. Folosirea ambreiajului implică mai multe componente mecanice care lucrează împreună pentru a cupla și decupla transmiterea puterii între motor și cutia de viteze. În cele ce urmează vom explica, pas cu pas, felul în care funcționează un ambreiaj auto:

Poziția inițială. Sistemul de ambreiaj pornește în poziția cuplată, ceea ce înseamnă că discul de ambreiaj este apăsat pe volantă. Aceasta este suprafața rotativă pe care discul de ambreiaj și placa de presiune se cuplează și ajută la menținerea impulsului motorului când ambreiajul este decuplat. Această conexiune permite ca puterea motorului să fie transmisă către cutia de viteze și, în final, către roți.

Apăsarea pedalei de ambreiaj. Când șoferul dorește să decupleze ambreiajul (de exemplu, pentru a schimba treptele de viteză sau pentru a opri vehiculul), acesta apasă pedala de ambreiaj cu piciorul stâng. Această acțiune activează mecanismul ambreiajului.

Decuplarea. Apăsarea pedalei de ambreiaj activează un sistem hidraulic sau mecanic care decuplează ambreiajul, iar componenta principală responsabilă pentru asta este placa de presiune, care este montată de volantă. Aceasta este conectată la pedala de ambreiaj printr-o serie de legături și este împinsă departe de discul de ambreiaj. Acțiunea creează un spațiu între placa de presiune și discul de ambreiaj, întrerupând conexiunea dintre motor și transmisie.

Starea neutră. Cu ambreiajul complet decuplat (pedala de ambreiaj apăsată complet), transmisia se află în stare neutră, în care puterea motorului nu mai este transmisă către roți. Vehiculul poate rula la ralanti, iar șoferul poate schimba treptele de viteză fără să scârțâie sau să forțeze angrenajele, relatează Acko.com.

Selectarea unei trepte. Cu ambreiajul decuplat și transmisia în poziția „neutru”, șoferul poate selecta treapta dorită folosind levierul schimbătorului de viteze. Deoarece nu există conexiune între motor și transmisie, treptele pot fi schimbate lin.

Eliberarea pedalei de ambreiaj. După selectarea unei trepte, șoferul eliberează treptat pedala de ambreiaj. Pe măsură ce pedala este eliberată, placa de presiune se deplasează înapoi spre discul de ambreiaj datorită presiunii arcului sau acțiunii hidraulice. Aceasta cuplează din nou ambreiajul, reconectând puterea motorului la transmisie.

Transferul de putere. Cu ambreiajul cuplat, puterea motorului trece prin discul de ambreiaj către transmisie. Acest transfer de putere permite mașinii să se deplaseze înainte sau înapoi, în funcție de treapta de viteză selectată.

Modularea ambreiajului. În timpul unui condus normal șoferul poate să moduleze pedala de ambreiaj pentru a controla viteza cu care se acționează ambreiajul. Modularea abilă este esențială pentru schimbări line a treptelor de viteză și pentru o accelerație controlată, prevenind în acest fel oprirea motorului sau mișcările sacadate.

Repetarea procesului. Șoferul repetă acest proces pe măsură ce schimbă treptele de viteză, accelerează, decelerează sau se oprește. Prin folosirea pedalei de ambreiaj, el poate controla cuplarea și decuplarea ambreiajului, permițând un control precis al vitezei și direcției vehiculului.

Într-un automobil dotat cu transmisie automată, acest proces este realizat în mod „automat” de către motor. Dacă procesul nu este lin și eficient, este probabil să existe o problemă la cutia de viteze sau la altă componentă a motorului. Evită rularea continuă cu ambreiajul apăsat și condusul agresiv pentru a prelungi durata de viață a kit-ului și pentru a evita uzura prematură.

Componentele unui ambreiaj auto

Un ambreiaj auto tipic este alcătuit din patru componente esențiale, iar funcționarea lor combinată permite mașinii să ruleze lin și eficient. Fiecare piesă are un rol specific, contribuind la transmiterea puterii și la schimbările de trepte în condiții optime.

Discul de ambreiaj

Discul de ambreiaj este o componentă circulară a kit-ului de ambreiaj, prevăzută cu plăcuțe de frecare pe ambele părți. Acesta este poziționat între volanta motorului și arborele de intrare al transmisiei, care conectează și deconectează aceste două componente. Când este cuplat, discul transmite puterea motorului către transmisie, permițând deplasarea vehiculului. Când este decuplat, de obicei prin apăsarea pedalei de ambreiaj, fluxul de putere este întrerupt, facilitând schimbările de trepte lin la vehiculele cu transmisie manuală. În timp, plăcuțele de frecare se uzează, necesitând înlocuire pentru a menține performanța optimă.

Placa de presiune

Placa de presiune este un element esențial în cadrul kit-ului de ambreiaj. Aceasta lucrează împreună cu discul de ambreiaj și volanta, ajutând la transmiterea puterii și la schimbările de trepte. Atunci când șoferul apasă pedala de ambreiaj, placa de presiune se îndepărtează de discul de ambreiaj, decuplând conexiunea dintre motor și transmisie. Eliberarea pedalei determină placa de presiune să preseze discul de ambreiaj, facilitând transferul de putere și permițând vehiculului să se deplaseze înainte.

Volanta

Volanta este conectată la arborele cotit al motorului și joacă un rol esențial în stocarea energiei rotative. Această energie ajută la menținerea impulsului motorului în timpul schimbărilor de trepte și asigură o livrare lină a puterii către transmisie. Suprafața netedă și plană a volantei oferă un punct solid de contact pentru discul de ambreiaj, permițând acestuia să se prindă și să transmită eficient puterea atunci când este acționat ambreiajul.

Mecanismul de eliberare

Mecanismul de eliberare, cunoscut și sub denumirea de rulment de eliberare, este o componentă vitală în kit-ul de ambreiaj. Rolul său este acela de a facilita cuplarea și decuplarea ambreiajului. Atunci când șoferul apasă pedala de ambreiaj, rulmentul de eliberare se deplasează de-a lungul arborelui de intrare al transmisiei, aplicând presiune asupra plăcii de presiune. Această acțiune separă discul de ambreiaj de volantă, decuplând ambreiajul și permițând schimbări de trepte line.

Semne că ambreiajul mașinii tale trebuie schimbat

Când ambreiajul începe să dea semne de uzură poate provoca brusc o mulțime de probleme. De aceea, este recomandat să iei în considerare înlocuirea kit-ului. Identificarea timpurie a simptomelor unui ambreiaj defect poate să te scutească de avarii costisitoare și, totodată, poate asigura o funcționare optimă și sigură a mașinii tale. Pe lângă uzura normală în timp și problemele mai ample ale cutiei de viteze sau ale motorului, există câteva aspecte la care ar trebui să fii atent. O problemă frecventă constă în patinarea ambreiajului, un fenomen care apare atunci când această componentă nu se cuplează complet după ce șoferul eliberează pedala de ambreiaj. Rezultatul este pierderea de putere și posibilitatea deteriorării întregului kit de ambreiaj. Această problemă cauzează un zgomot puternic de frecare atunci când șoferul încearcă să schimbe treapta de viteză. Dacă există uzură neuniformă a plăcilor sau discurilor de ambreiaj, vehiculul va începe să tremure atunci când vei încerca să îl cuplezi din nou.

La kit-urile de ambreiaj hidraulic, o problemă obișnuită constă în scurgerea lichidului sau prezența bulelor de aer în sistem. În acest caz, automobilul va tremura și va scoate un sunet puternic de click, iar cel aflat la volan va întâmpina dificultăți la schimbarea treptelor. Alte probleme comune includ defecțiuni ale pedalei de ambreiaj. Aceasta poate deveni foarte rigidită sau, dimpotrivă, foarte moale ori poate rămâne blocată la podea, se mai precizează pe RAC.co.uk.

Foto: Shutterstock.com

Vezi și: Ce Să Nu Faci Când Conduci O Mașină Cu Cutie Manuală

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.