Românii parcurg mai puțini kilometri cu aceeași mașină decât media europeană

Producătorii auto oferă o gamă largă de culori, menite să satisfacă gusturile fiecărui șofer, de la nuanțe monocromatice până la variante îndrăznețe. Cu toate acestea, potrivit experților, cumpărătorii de mașini second-hand au priorități diferite atunci când aleg un vehicul rulat.

Un studiu realizat pentru a doua oară de compania de date auto carVertical arată că majoritatea șoferilor din România nu doresc ca vehiculele lor să iasă în evidență și evită culorile strălucitoare.

Șoferii români preferă în continuare tonurile monocromatice. Dintre toate vehiculele verificate pe carVertical în 2024:

  • 29,6% au fost gri
  • 27,5% negre
  • 18,7% albe
  • 10,5% albastre
  • 4% roșii.

Comparativ, în anul 2000, mașinile gri reprezentau 35,1% din piață, scăzând la 30,7% în 2020. Negrul a crescut de la 17,3% în 2000 la 24% în 2020, iar albul de la 6,7% la 21,2%. În același interval, albastrul a scăzut de la 21,1% la 14,1%, iar roșul de la 6,5% la 4,2%.

„Majoritatea șoferilor aleg culori discrete pentru mașini pentru că nu vor să iasă în evidență. Există și un motiv pragmatic: este mai ușor să vinzi o mașină gri sau neagră decât una verde sau galbenă, deoarece cererea este mai mare pentru primul tip de vehicule”, spune Matas Buzelis, expert în în cadrul carVertical.

În 2024, galbenul a fost cea mai puțin populară culoare în România, doar 0,5% dintre mașinile verificate aveau această nuanță. Nici maro nu a fost o alegere frecventă, cu o pondere de 1,3%.

Un autoturism care a avut mai mulți proprietari este, de regulă, mai puțin atractiv pe piața second-hand. Există percepția că un vehicul deținut mai mult timp de aceeași persoană este mai bine întreținut, iar kilometrajul redus influențează pozitiv valoarea la revânzare.

Potrivit datelor carVertical, în România un proprietar parcurge, în medie, 63.554 km cu o mașină înainte să o vândă, sub media europeană de 75.928 km.

Analiza include doar vehiculele verificate pe platforma carVertical.

Polonia (112.977 km), Slovacia (109.044 km) și Portugalia (108.256 km) sunt țările în care proprietarii parcurg cele mai mari distanțe cu aceeași mașină. La polul opus se află Serbia (18.807 km), Ucraina (22.580 km) și Ungaria (47.845 km).

Cât timp își păstrează românii mașinile

În medie, șoferii români păstrează o mașină timp de 4,1 ani înainte de a o vinde. Prin comparație, portughezii își păstrează vehiculele aproximativ 7,2 ani, polonezii 6,1 ani, iar lituanienii 5,5 ani.

Cele mai frecvente schimbări de mașini se înregistrează în Serbia și Ucraina, unde vehiculele sunt înlocuite, în medie, la fiecare 1,1 ani. „Longevitatea unei mașini este puternic influențată de obiceiurile de condus. Călătoriile scurte, condusul agresiv și neefectuarea reviziilor la timp afectează negativ starea vehiculului în timp”, explică Matas Buzelis.

Studiul carVertical a analizat datele din rapoartele de istoric auto achiziționate de utilizatori din 18 țări europene, în perioada ianuarie – octombrie 2025. O schimbare de proprietar a fost înregistrată atunci când un vehicul a fost marcat ca vândut, a primit o nouă înmatriculare sau a fost asociat unui import/export. Mașinile cu un singur proprietar sau fără istoric de utilizare au fost excluse.


Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.