Ce este Substack

Substack este o platformă online americană înființată în 2017 de trei prieteni – Chris Best, Hamish McKenzie și Jairaj Sethi – cu scopul de a oferi o alternativă sustenabilă pentru creatorii de conținut independenți. Modelul acesteia era unul foarte simplu, dar revoluționar și permitea utilizatorilor săi să trimită buletine informative (newslettere) prin e-mail, gratuit sau pe bază de abonament, către publicul propriu, păstrând controlul asupra conținutului și a veniturilor.

În timp, platforma a evoluat și, deși este axată în principal pe text, acum oferă suport și pentru podcasturi, opțiuni pentru conținut audio și video, funcții de comunitate precum comentarii și discuții live, precum și o aplicație mobilă completă. Platforma oferă o infrastructură completă pentru publicare, design şi analiză, care le permite jurnaliștilor, scriitorilor, bloggerilor, influencerilor și altor creatori de conținut să publice newslettere și să-și construiască un public gratuit sau pe bază de abonamente.

Începând cu 2025, Substack a înregistrat o creștere exponențială la capitolul popularitate, devenind un instrument esențial pentru creatorii de conținut individuali, dar și pentru content marketerii din cadrul companiilor.

Felix Baumgartner a murit într-un accident de parapantă. Iubitul Mihaelei Rădulescu avea 56 de ani
Recomandări
Felix Baumgartner a murit într-un accident de parapantă. Iubitul Mihaelei Rădulescu avea 56 de ani

Câți abonați plătitori are Substack

Sute de personalități proeminente din mass-media, jurnaliști, formatori de opinie și scriitori folosesc Substack pentru a aborda subiecte precum artele, politica, moda, actualitatea și sportul. Printre celebritățile care folosesc această platformă se numără cântăreața și compozitoarea americană Patti Smith, care publică lecturi de poezie pe această platformă, precum și jurnalistul american Seymour Hersh și scriitorii Chuck Palahniuk și George Saunders.

De la lansare și până în prezent, Substack a cunoscut o creștere constantă și, potrivit publicației Wall Street Journal, citată de Selzy.com, în 2024, avea deja peste patru milioane de abonați plătitori. De altfel, cei mai importanți zece creatori de conținut de pe Substack au generat împreună venituri de peste 40 de milioane de dolari într-un singur an.

Cine ar trebui să utilizeze Substack

Deși poate fi un instrument util pentru oricine, totuși, Substack nu este chiar pe gustul tuturor internauților. Platforma online de conținut de tip newsletter, podcasturi și videoclipuri este gândită pentru jurnaliști independenți, scriitori, analiști, specialiști în domenii de nișă, dar și pentru creatorii de conținut multimedia independenți.

Urmările vijeliei care a făcut prăpăd în București și pe autostrada A1: o femeie a murit în Otopeni, mașini zdrobite de copaci, trafic aerian afectat
Recomandări
Urmările vijeliei care a făcut prăpăd în București și pe autostrada A1: o femeie a murit în Otopeni, mașini zdrobite de copaci, trafic aerian afectat

În România, tot mai mulți ziariști, influenceri și antreprenori încep să folosească Substack ca o formă de exprimare editorială neîngrădită, precum și ca un mijloc de a construi comunități în jurul unor idei sau a unor pasiuni comune.

În context global, Substack a investit recent peste 20 de milioane de dolari într-un fond dedicat creatorilor de pe TikTok și în parteneriate cu influenceri video, ceea ce arată o orientare clară spre conținutul multimedia și social. Este posibil ca Substack să nu fie cea mai bună opțiune pentru tine dacă dorești funcții avansate de marketing (cum ar fi automatizare, CRM, canale de vânzări, etc.), dacă ai nevoie de un website sau de un blog extrem de personalizat sau dacă afacerea ta se bazează în primul rând pe conținut vizual, așa cum este cazul comerțului electronic, a portofoliilor de design și așa mai departe.

Cum funcționează Substack

Funcția principală a Substack este de a conecta creatorul cu consumatorul și combină caracteristicile unui blog și ale unui buletin informativ prin e-mail. În esență, platforma americană permite oricui să creeze un newsletter profesionist, fără să aibă nevoie de cunoștințe tehnice. Utilizatorul trebuie să-și creeze un cont folosind adresa de e-mail sau datele de conectare la rețelele sociale, apoi adaugă o fotografie de profil și o scurtă biografie și personalizează numele și adresa URL a newsletter-ului pentru a reflecta propriul brand. La final, alege o temă, aspectul buletinului informativ și configurează setări precum frecvența de publicare și opțiunile de abonare.

Elena Udrea, primele declarații la ieșirea din închisoare: „Văzând cine face politică azi mai că m-ar bate gândul să revin. Glumesc. Am făcut Gala Bute cu mândrie”
Recomandări
Elena Udrea, primele declarații la ieșirea din închisoare: „Văzând cine face politică azi mai că m-ar bate gândul să revin. Glumesc. Am făcut Gala Bute cu mândrie”

Din acest moment, va putea să înceapă să scrie articole și să le publici pe blogul/pagina de Substack. Interesant este faptul că există și opțiunea să trimită, alături de alte articole, sub forma unor buletine informative digitale pe e-mail către lista de clienți, abonați, membri ai comunității sau chiar către co-locatarii din bloc, în cazul în care este administratorul imobilului. Un alt avantaj este acela că poți să scrii un articol când ai timp și să îl trimiți atunci când este important.

Crearea și publicarea newsletter-elor

Editorul intuitiv pentru newsletter de pe platforma Substack este un instrument util și face ca procesul de creare a conținutului să fie extrem de simplu și de rapid. Iată care sunt funcțiile de bază:

  • Redactare (Draft). Folosește editorul de text îmbogățit pentru a scrie articolele, având la dispoziție o serie de opțiuni de formatare a textului, de inserare de imagini, încorporare de videoclipuri și adăugare de link-uri.
  • Previzualizare și editare. Înainte de a-l publica, poți să previzualizezi newsletterul pe care l-ai creat pentru a te asigura că acesta arată bine pe toate tipurile de dispozitive electronice, fie acestea laptopuri, smartphone-uri ori tablete.
  • Publicare sau programare. Poți să alegi să trimiți buletinul informativ imediat sau să îl programezi pentru o dată și o oră ulterioare.

Ce funcții oferă platforma

Având în vedere popularitatea uriașă a platformei în domeniul newsletter-elor, nu este o surpriză faptul că Substack caută să se extindă și în alte formate. Concret, printre funcțiile-cheie ale platformei se numără un editor de text, care este ușor de utilizat, un instrument audio pentru publicarea de podcasturi, funcții pentru interacțiunea cu conținut video și statistici detaliate despre abonați.

Creatorii de conținut pot să interacționeze direct cu comunitatea lor prin chat-ul integrat, pot publica exclusiv pentru abonați și pot promova conținutul folosind instrumente SEO incluse nativ. De asemenea, recent a fost introdusă o nouă funcționalitate, denumită Substack Notes, pentru microblogging și redistribuire de conținut. Aceasta oferă o modalitate nouă de distribuire rapidă a conținutului, în stilul unui feed de social media, dar fără intervenția algoritmilor de tip Facebook sau X (fosta Twitter), relatează Memberful.com.

Aceasta ajută la creșterea organică a publicului, prin recomandările altor creatori din rețea. În luna mai 2025, platforma online de conținut de tip newsletter, podcasturi și videoclipuri a anunțat o serie de actualizări, iar printre acestea s-a numărat și o funcție de „live”-uri numai în format audio. În plus, Substack ar putea să adauge în curând funcții suplimentare pentru newslettere, cum ar fi creșterea personalizării în funcție de locația sau de interesele utilizatorilor.

O altă posibilă direcție de dezvoltare constă în analiza datelor, iar administratorii platformei ar putea lansa noi instrumente care să îi ajute pe creatorii de conținut să își optimizeze audiența și să își extindă aria de acoperire.

Cum să câștigi bani pe Substack

Când te decizi că ar trebui să treci la abonamente plătite, gândește-te mai întâi dacă poți să publici în mod constant, deoarece plătitorii vor dori să citească zilnic conținut pe pagina ta. Cea mai bună modalitate de a-ți transforma cititorii în abonați o reprezintă publicarea frecventă a buletinelor informative, gratuite și plătite, și respectarea unui anumit program. Chiar dacă vrei să construiești o bază de abonați, trebuie să știi că acel conținut gratuit este esențial pentru succesul buletinelor informative plătite.

Ce este platforma Substack şi cum funcţionează - Imagine care are în prim-plan un telefon mobil pe care este afişat logo-ul Substack şi în fundal bancnote de euro şi dolari.
Substack le permite creatorilor de conținut să genereze venituri

De asemenea, mai poți face bani din sponsorizări directe sau colaborări cu branduri, din recomandări plătite între creatori, precum și din vânzarea de produse digitale (cărți, cursuri, etc.). Potrivit celor de la Substack, între 5 și 10% dintre cei care folosesc platforma fără să plătească un abonament lunar sau anual se transformă în plătitori, iar 10% ar trebui să fie rata către care ar trebui să tinzi. Prin urmare, concentrarea pe creșterea bazei generale de abonați îți va duce câștiguri mai mari.

Ce comisioane plătești

Așa cum am precizat deja, conținutul, indiferent că este vorba despre text sau video, poate fi distribuit gratuit tuturor utilizatorilor sau doar celor care plătesc abonament. Publicul are posibilitatea de a opta să își facă abonament lunar sau anual, în timp ce unele newslettere oferă și opțiuni premium pentru „founding members”, care primesc o serie de beneficii suplimentare.

Procesul de monetizare este unul foarte simplu pe Substack. Platforma percepe un comision de 10% din totalul veniturilor obținute din abonamente, iar procesatorul de plăți Stripe adaugă un comision suplimentar, care este de aproximativ 2,9%, la care se adaugă un alt comision, de 30 de cenți, pentru fiecare tranzacție. În acest fel, Substack este ideală atât pentru începători, cât și pentru profesioniștii care doresc să transforme munca lor într-o sursă de venit stabilă.

Beneficiile utilizării Substack

Substack oferă numeroase avantaje care fac din această platformă o soluție atractivă pentru creatorii de conținut, și anume:

Oportunități de monetizare. Platforma permite creatorilor de conținut să genereze venituri, fără intermediari, direct de la abonați. Modelele flexibile de tarifare îți permit să stabilești propriile tarife pentru abonamente și să oferi reduceri sau promoții, în funcție de strategia ta.

Control asupra conținutului și audienței. Abordarea Substack privind drepturile de proprietate îți garantează păstrarea completă a drepturilor asupra conținutului și a listei de abonați. În plus, platforma oferă multiple opțiuni de personalizare, astfel încât newsletterul tău să reflecte fidel stilul și identitatea brandului tău.

Ușurință în utilizare. Interfața prietenoasă face ca Substack să poată fi folosită și de utilizatorii care nu au cunoștințe tehnice și fără experiență în programare, care pot crea și personaliza un newsletter cu ușurință. Substack pune la dispoziție numeroase resurse de suport, inclusiv ghiduri și asistență pentru clienți pentru a-ți sprijini dezvoltarea, conform Memberful.com.

Vezi şi ce este platforma Quora şi cum funcţionează!

Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.