Cuprins:
Comparativ cu 2022, Constanța a înregistrat o creștere de 17% în volumul de marfă procesată. Acest progres a plasat portul românesc pe locul nouă în topul celor mai importante porturi din UE.
Greutatea brută a mărfurilor maritime manipulate în toate porturile, 2013, 2022 și 2023, Sursă: Eurostat
Creșterea portului polonez Gdansk, în context european
Portul polonez Gdansk a avut cea mai mare creștere, cu 26,3%, intrând astfel în top cinci porturi din UE. În contrast, porturile Amsterdam, Trieste, Zeeland Seaports, Goteborg, Dunkerque și Barcelona au înregistrat scăderi semnificative.
Primele 20 de porturi din UE care manipulează mărfuri, 2013, 2022 și 2023. Sursă: Eurostat
Rotterdam, Antwerp-Bruges și Hamburg și-au menținut pozițiile de top în UE. În total, porturile UE au manipulat 3,4 miliarde de tone de marfă în 2023, o scădere de 3,9% față de 2022, dar o creștere de 5% față de 2013.
Situația României, în context european
România se află pe locul 13 în UE în ceea ce privește transportul maritim de marfă. Porturile românești au manipulat 69,25 de milioane de tone în 2023, o creștere de la 60,26 de milioane de tone în 2022.
Greutatea brută a mărfurilor maritime manipulate în toate porturile, 2023. Sursă: Eurostat
Constanța se remarcă prin specializarea în manipularea mărfurilor uscate în vrac. Conform Agerpres, 60,6% din tonajul total în 2023 a fost compus din mărfuri uscate în vrac, făcând din Constanța cel mai specializat port din UE în acest domeniu.
Greutatea brută a mărfurilor maritime transportate către principalele porturi, în anumiți ani, 2013-2023. Sursă: Eurostat
Context european
Țările de Jos rămân liderul UE în transportul maritim de marfă, cu 545 de milioane de tone manipulate în 2023. Italia și Spania urmează în clasament, deși toate cele trei țări au înregistrat scăderi față de 2022.
Volumul containerelor manipulate în principalele porturi în funcție de gradul de încărcare, 2023. Sursă: Eurostat
Din cele mai mari 20 de porturi din UE, opt sunt la Marea Mediterană, șapte – pe coasta Mării Nordului, trei – pe coasta Atlanticului, unul – în Marea Baltică și unul în Marea Neagră – portul Constanța.
Creșterea semnificativă a portului Constanța în 2023 marchează un progres important pentru România în sectorul transportului maritim european, consolidând poziția țării în acest domeniu strategic.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro