De cativa ani, pe soselele din Capitala sau pe cele ce duc spre alte judete din tara, poti intalni intamplator un automobil mai putin obisnuit, care te va surprinde prin forma si dimensiuni. E nimeni altul decat Virgilius S, o masinuta monoloc, inventata de inginerul Iustin Capra. La venerabila varsta de 74 de ani, el e romanul cu cele mai multe idei trasnite.
Din dorinta de economie si disperat de traficul din Bucuresti, Iustin Capra s-a gandit sa-si optimizeze costurile de transport si a proiectat o masinuta care sa-l scoata din incurcatura. “Transportam circa 1.000 kg de material me-talic pentru un singur om, in medie. Rareori vezi cate doi oameni ocupanti in automobile, adica mai putin de 10% din masa totala reprezinta sarcina utila. Automobilul clasic a trecut de la categoria mijloc de transport la categoria mijloc de blocare a circulatiei”, asta e opinia inginerului nostru, in legatura cu noile marci de autoturisme.
Virgilius S consuma doar un litru la 100 de kilometri. La preturile actuale ale carburantilor se poate zice ca este ceva ideal. Distanta Piata Romana – Piata Unirii poate fi parcursa cu masina intr-o ora, drum care in mod normal, pe jos, se parcurge in 10-15 minute.
Cunoscutii lui Iustin Capra, dar si cei care l-au vazut circuland mai des cu miniturismul ii striga din mers: “Sa traiti, domnul inginer, bravo!”. Dar mai exista o categorie, si anume aceea care il fluiera sau il huiduie. Cand a fost asta-vara la Iasi s-a intamplat chiar sa fie atacat de tigani, ramanand fara telefonul mobil, masina fiind un autoturism decapotabil, foarte jos si, evident, foarte usor de vandalizat.
Produs in serie, miniturismul ar ajunge la 2.000 de euro
Iustin Capra face astfel de miniturisme de vreo 40 de ani, dar nimeni din Romania nu a fost interesat sa le produca in serie si, dupa cum spune, el nu e genul de negustor. O astfel de initiativa ar putea lansa pe piata din Romania marca ”Virgilius S” cu un pret de pana la 2.000 de euro. Un cost cu mult mai mic decat in Asia sau Austria, unde astfel de masinute incep sa se produca cu 12.000-50.000 de dolari. In Austria, trei specialisti s-au chinuit timp de patru ani sa inventeze un model asemanator, dar cu doua locuri. Inginerul Capra lucreaza doar un an la fiecare idee. Pana in prezent, are 30 de inventii brevetate, 30% sunt imprastiate pe la diferite muzee, iar acum lucreaza la al 68-lea prototip al sau: o masina monoloc mai ingusta, care sa se incline la viraje (ruliovariabila). Vor urma o monoroata (un scaun asezat pe o roata cu sistem giroscopic) si refacerea rucsacului de zburat, bazat pe solutii noi. Cu un asemenea rucsac cu reactie a zburat Michael Jackson la concertul din Romania si a fost inventat cu 3 ani si 4 luni inaintea americanilor de catre Iustin Capra. “Nu le pastrez pe toate. Ori le stric si fac altele, le imbunatatesc, le donez diferitelor institutii publice sau le fac cadou prietenilor. Nu as avea nici loc unde sa le tin acasa pentru ca lucrez pe unde apuc, mai mult in garaj. Nu am un atelier propriu-zis”, ne-a marturisit inginerul Capra. Conditiile pentru ca aceste miniturisme sa fie acceptate pe strazi fara permis de conducere si fara inmatriculare sunt: capacitatea motorului nu trebuie sa depaseasca 50 cmc; viteza de oras nu trebuie sa depaseasca 45 km/h; miniturismul trebuie sa fie echipat cu toate mijloacele moderne de franare, semnalizare si directie; conducatorul sa cunoasca regulile de circulatie; fabricantul sa asigure service-ul necesar. In urma cu doua saptamani, Iustin Capra a castigat locul intai la concursul “Mici romani”. Revista Maxim a vrut sa demonstreze, prin campania “Mici romani”, ca in lume exista oameni obisnuiti care, prin anumite gesturi sau fapte, se remarca intr-o comunitate restransa. “Dar acesti indivizi ne-ar reprezenta foarte bine daca s-ar duce in Anglia, unde cu siguranta nu i-ar umple de boli pe britanici”, ne-a declarat Anne-Marie Ionescu, PR-ul revistei Maxim.
„Virgilius S”
Greutate proprie: 130 kg
Sarcina utila: 100 kg
Viteza maxima: 45 km/h
Consum mediu: 1l/100 km, benzina ecologica
Motor: Honda monocilindric, 4 timpi, supape in cap, alezaj
39 mm, cursa 41, capacitate 48,95 cmc, putere neindicata in catalog, turatia puterii maxime 7.000 rpm, consum
minim 230 g/ CPH