SBB a atribuit în 2010 contractul pentru trenurile FV-Dosto companiei Bombardier pentru 1,9 miliarde de franci elvețieni, în ceea ce este cea mai scumpă comandă din istorie. Garniturile au fost livrate începând din 2019, însă acum au devenit „o bombă mirositoare”.
Compania de căi ferate acuză disfuncționalități la sistemul de curățare din toalete. Acesta funcționează ca o mică stație de epurare: lichidele sunt separate de componentele solide. Componentele lichide sunt curățate biologic într-un bioreactor, încălzite și drenate. Componentele solide sunt reținute în rezervoare și descompuse de agenții bacterieni.
Numărul tot mai mare de pasageri de după pandemie a făcut lucrurile dificile, iar sistemul nu mai face față. 300.000 de pasageri transportă zilnic FV-Dosto.
De la mijlocul lunii august au apărut afișe în patru limbi la intrările din stații: „Am intensificat curățenia și vom remedia cât mai repede cauza. Vă mulțumim pentru înțelegere”.
Doar că debutul toamnei nu a făcut ca duhoarea să dispară. „Va mai dura câteva luni”, spune Martin Meier, purtător de cuvânt SBB. Pentru a rezolva problema, agenții bacterieni trebuie reactivați folosind un aditiv biologic. „Trebuie să scoatem trenurile din funcțiune și să avem în continuare suficiente garnituri disponibile”, anunță oficialul.
Același sistem de toalete se află și în alte trenuri, însă „pasagerii de pe rutele scurte S-Bahn merg mai rar la toaletă!”. În plus, vagoanele S-Bahn sunt schimbate mai frecvent: „Un vagon poate sta în depou pentru o zi”.
Situația din trenurile FB-Dosto a atras și atenția politicienilor.
Marionna Schlatter, de la Partidul Verzilor: „Trebuie să vă asigurați că transportul public este atractiv și că nu ești deranjat de astfel de mirosuri. Presupun că SBB se va asigura că problema este rezolvată cât mai curând posibil”.
Martin Candinas, de la Partidul de Centru: „Nu se poate ca politicienii să se implice și în cazul toaletelor! Aceasta este o decizie antreprenorială a SBB. Ei trebuie să spună exact ce pot face în privința asta”.
Există și o veste bună: FV-Dosto este unul dintre cele mai fiabile trenuri SBB, după cum arată calculele companiei de căi ferate. Trenurile au o avarie în medie la fiecare 13.000 de kilometri, în timp ce Dosto are probleme doar la fiecare 17.000 de kilometri.
Foto: sbb.ch
nimeni66 • 06.10.2022, 13:08
Uite ca si la "evoluati", rahatul ramane tot rahat. Daca era vorba de CFR, curgeau rauri de cerneala. Ba chiar riscam sa nu fim primiti in Schengen.