Cuprins:
Cum conduci pe serpentine
Abordează virajele cu 20-30 km/h
Atunci când conduci pe un drum acoperit cu gheață sau cu polei în primul rând va trebui să reduci viteza suficient de mult încât să poți manevra mașina în condiții de siguranță. Când șoseaua este alunecoasă, aderența este foarte scăzută, iar distanțele de frânare se multiplică de 10 ori. De aceea, adaptează viteza de deplasare în funcție de condițiile meteo și de drum. Se recomandă să abordezi virajele strânse cu 20-30 km/h, mai ales dacă asfaltul este acoperit cu gheață sau cu zăpadă.
Folosește frâna de motor
Pentru ca mașina să nu derapeze este foarte important să folosești frâna de motor. Când drumul este alunecos, aderența este foarte mică, iar o frânare violentă va bloca roțile, iar mașina va derapa. De aceea, îți recomandăm să folosești cât mai mult frâna de motor, chiar și atunci când mașina derapează. Manevra te va ajuta să recapeți tracțiune. La urcarea unei pante folosește o treaptă de viteză superioare celei cu care s-ar circula pe uscat, iar la coborâre folosește o treaptă inferioară.
Păstrează distanța față de mașina din față
Distanța față de mașina din față pe timp de iarnă trebuie să fie mai mare decât atunci când circuli pe drumuri uscate. Dacă șoseaua este aglomerată, evită să accelerezi în curbe, ca să nu riști să intri pe contrasens. Folosește frâna de motor înainte de a aborda un viraj, rotește volanul în direcția de deplasare fără să apeși pedala de accelerație și, astfel, mașina se va „așeza” perfect pe viraj. Accelerează doar la ieșirea din viraj, în linie dreaptă.
Ce faci dacă mașina din față derapează?
În cazul în care maşina care circulă în faţa ta intră în derapaj, nu trebuie să te panichezi. Mai mult, va trebui să începi să frânezi încet, folosind frâna de motor, şi să te apropii cât mai mult de marginea din dreapta a șoselei. În acest fel vei lăsa destul loc șoferului din faţa ta, dar şi maşinilor care circulă din sens invers, evitând o coliziune în lanț.
Nu brusca mașina pe viraje
Și când circuli cu viteză redusă există riscul ca mașina să derapeze, în condițiile în care șoseaua este acoperită cu gheață sau cu polei. Mașina va derapa dacă vei brusca volanul, pedala de frână ori pedala de accelerație. Îți recomandăm ca toate comenzile să le efectuezi cu blândețe pentru că, astfel, vei reduce riscul de a derapa. Evită să accelerezi puternic în treaptă de viteză inferioară. În astfel de situaţii, este indicat să foloseşti o treaptă de viteză superioară. Nu pune frână de motor violent! Rişti să blochezi roţile maşinii. De asemenea, la pornirea de pe loc, în condiții de drum cu polei, folosește treapta a doua a cutiei de viteze și ridică progresiv şi lent piciorul de pe ambreiaj.
Nu tăia virajele
Un adevărat pericol îl reprezintă tendința unor șoferi de a tăia virajele, mai ales că unii ajung să facă această manevră din reflex. Trebuie să știi că, dacă vei face această greșeală în condiții de aderenţă foarte scăzută, timpul necesar pentru a reveni pe banda ta de deplasare va fi mult mai mare. În plus, șansele de a repune maşina pe banda normală de mers devin minime.
Ține ambele mâini pe volan
Indiferent de condițiile de drum, se recomandă să ții ambele mâini pe volan. Poziția corectă a mâinilor pe volan este la ora 9 şi la ora 3. Sub nici o formă nu lua mâinile de pe volan pentru a răspunde la telefon ori pentru a butona sistemul audio. Dacă mașina va intra în derapaj, nu o vei mai putea controla. Însă dacă vei avea în permanență ambele mâini pe volan, vei putea manevra mai ușor și mai bine automobilul și vei putea, astfel, ieși dintr-o situație la limită.
Nu te speria dacă derapezi
Poleiul este mult mai periculos comparativ cu gheața, deoarece își dă impresia că asfaltul este doar umed, nu și înghețat. Acest fenomen este cunoscut și sub denumirea de „gheață neagră”. Dacă se întâmplă să derapezi, încearcă să-ți păstrezi calmul. Tot ce trebuie să faci este să stai corect la volan și să fii foarte concentrat. Fără să te precipiți, privește în direcția în care dorești să mergi, iar corpul tău va îndrepta instinctiv volanul în aceeași direcţie. De asemenea, trebuie să reduci total sau parţial accelerarea, însă fără să frânezi. Dacă spatele începe să derapeze în cealaltă direcţie, redu bracarea roţilor până reușești să stabilizezi maşina și să o repui pe direcția de mers.
Folosește luminile de întâlnire
Indiferent că te deplasezi la prânz sau pe înserat ori pe ploaie, ninsoare sau în condiții de ceață, folosește întotdeauna luminile de întâlnire (faza scurtă). Astfel, te vei face cât mai vizibil pentru șoferii care circulă din sens invers, dar și pentru cei din spatele tău. Pentru asta, înainte de a pleca la drum, nu uita să verifici dacă luminile mașinii tale sunt în stare bună de funcționare, iar dacă observi un bec ars, înlocuiește-l cu unul nou.
Evită să circuli noaptea
Încearcă pe cât posibil să nu circuli pe timpul iernii noaptea când sunt cele mai mici temperaturi, care favorizează formarea poleiului. De asemenea, nu este indicat să pornești la drum nici la primele ore ale dimineții. Afară este încă frig și, odată cu primele raze de soare, solul începe să se încălzească, ceea ce face să apară și fenomenul de ceață. De aceea, în sezonul rece, cel mai bine este să circuli după prânz, când există toate șansele ca poleiul și ceața să dispară.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro