Nu puține au fost incidentele în care șoferii nu au asigurat mașina atunci când au parcat în rampă sau în pantă, iar aceasta a luat-o la vale provocând pagube însemnate și, din păcate, pierderi de vieți omenești.
Astăzi îți vom dezvălui câteva secrete prin care să fii ferit de necazuri atunci când îți vei parca mașina pe un drum înclinat.
Cuprins:
Parcarea în rampă cu bordură
Principalul lucru pe care trebuie să-l știi despre parcarea în rampă este acela că roțile din față trebuie să fie bracate într-o anumită poziție, în funcție de partea pe care parchezi, pentru a împiedica mașina să o ia la vale.
Dacă parchezi pe partea dreaptă pe un drum cu dublu sens, brachează roțile spre stânga și rulează înapoi până când partea din spate a anvelopei dreapta-față se va sprijini ușor de bordură.
Dacă vei parca pe partea stângă pe un drum cu sens unic, brachează roțile spre dreapta și rulează înapoi până când partea din spate a anvelopei stânga-față se va sprijini ușor de bordură.
În ambele situații va trebui să asiguri mașina prin acționarea frânei de mână și cuplarea în marșarier a cutiei de viteze, în această ordine. Dacă deții o mașină cu transmisie automată, vei plasa levierul schimbătorului de viteză în poziția „Parking” (P). (Află și ce înseamnă literele P, R, N, D de pe cutiile de viteze automate)
Mașina ta va folosi bordura ca punct de sprijin în cazul în care fie cutia de viteze, fie frâna de parcare funcționează defectuos sau dacă este lovită de un alt vehicul și nu va avea cum să alunece spre șosea.
Parcarea în pantă cu bordură
La fel ca la parcarea în rampă, și în cazul parcării în pantă trebuie ca roțile directoare trebuie să fie bracate astfel încât mașina ta să nu o ia la vale, indiferent de partea pe care vei parca.
În cazul în care vei parca pe partea dreaptă pe un drum cu dublu sens, brachează roțile spre dreapta și rulează ușor înainte până când partea din față a anvelopei dreapta-față se va sprijini ușor de bordură.
Dacă parchezi pe partea stângă a unui drum cu sens unic va trebui să brachezi roțile spre stânga și să rulezi ușor înainte până când partea din față a anvelopei stânga-față se va sprijini ușor de bordură.
În ambele situații va trebui să asiguri mașina prin acționarea frânei de mână și cuplarea în treapta întâi a cutiei de viteze, în această ordine. Dacă deții o mașină cu transmisie automată, vei plasa levierul schimbătorului de viteză în poziția „Parking” (P).
Mașina ta va folosi bordura ca punct de sprijin în cazul în care fie cutia de viteze, fie frâna de parcare funcționează defectuos sau dacă este lovită de un alt vehicul și nu va avea cum să alunece spre șosea.
Parcarea în rampă sau în pantă fără bordură
Dacă pe sectorul de drum unde te-ai hotărât să parchezi nu există bordură, indiferent dacă parchezi în rampă sau în pantă, va trebui să lași roțile bracate spre dreapta.
Deoarece nu există bordură, iar roțile sunt virate spre dreapta, mașina va aluneca la vale în afara șoselei, niciodată spre drum și, astfel, vei evita producerea unor accidente ce ar putea avea urmări dintre cele mai grave.
Și în această situație vei acționa frâna de mână și apoi vei cupla cutia de viteze în marșarier sau treapta întâi, după caz.
Cum procedezi când părăsești locul de parcare?
- Înainte de a te urca la volan, verifică spațiul de manevră pe care l-ai lăsat în față și în spate când ai parcat (mașina/mașinile venite după tine ar putea să lase un spațiu mai mic);
- Când ești gata, pornește motorul;
- Ține apăsată pedala de frână și eliberează frâna de mână;
- Dă semnal și asigură-te în toate direcțiile înainte de a părăsi locul de parcare;
- Sistemul HDC (n.n. – Hill Descent Control) te va ajuta să cuplezi treapta întâi de viteze;
- Asigură-te că senzorii de parcare sunt activați pentru că sunt aliatul tău cel mai bun în astfel de situații;
- Părăsește locul de parcare doar atunci când ai loc și timp.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro