Ati cumparat un produs care s-a defectat dupa doar cateva zile? Puteti cere inlocuirea lui sau recuperarea banilor. Catalin Teodorescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), va spune in ce conditii va puteti primi banii inapoi.
Potrivit reprezentantilor ANPC, in conformitate cu OG 21/1992 consumatorii au dreptul de a pretinde agentilor economici remedierea sau inlocuirea gratuita a produselor pentru care au platit. De asemenea, pot solicita despagubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficientelor aparute la produsele care se afla in garantie.
Restituirea contravalorii sau inlocuirea produsului achizitionat se face imediat dupa constatarea imposibilitatii folosirii acestuia, numai daca aceasta situatie nu a aparut din cauza utilizarii necorespunzatoare.
Restituirea contravalorii produsului se face obligatoriu la valoarea actualizata a acestuia.
Produsele de folosinta indelungata care se strica in perioada de garantie si care nu pot fi reparate trebuie sa fie inlocuite de vanzator, la cererea consumatorului. Restituirea banilor se va face in cazul in care produsul, aflat in prima jumatate a perioadei de garantie, se strica de 3 ori.
Obiectele care inlocuiesc produsele defecte vor beneficia de un nou termen de garantie, care curge de la data preschimbarii marfii.
Cel mai mic termen de garantie este de 6 luni, la baterii si acumulatori, iar electrocasnicele au termene de garantie cuprinse intre 12 si 24 de luni.
Plangerile pentru produsele de uz curent, care se vand fara certificat de garantie, trebuie depuse in 30 de zile de la data vanzarii. Reclamatia se depune la vanzator, care e obligat sa o primeasca si sa inlocuiasca obiectul daca aceasta este intemeiata. In cazul in care produsul nu poate fi inlocuit, cumparatorul trebuie sa-si primeasca banii inapoi.
Cu acordul consumatorului, vanzatorul poate sa remedieze defectiunile aparute in cel mult 10 zile de la inregistrarea reclamatiei sau sa-i ofere spre vanzare un alt produs, cu achitarea sau restituirea diferentei de valoare.
In cazul retinerii marfii pentru remediere sau inlocuire, vanzatorul este obligat sa elibereze o dovada care sa contina elementele de identificare a produsului si termenul de solutionare a reclamatiei.