Cuprins:
În primul rând, șoferii trebuie să acorde prioritate pietonilor în următoarele cazuri:
- Când semaforul pentru pietoni este verde, iar cel pentru vehicule este roșu sau galben intermitent.
- Atunci când pietonii sunt angajați în traversare pe trecerea marcată.
- La întâlnirea unui semafor verde intermitent, după acordarea priorității celorlalți participanți la trafic.
Însă, pietonii au și ei obligații clare înainte de a traversa:
„Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localităţi, pe la colţul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei şi pentru ceilalţi participanţi la trafic”, prevede Art. 72 (3) din OUG nr. 195/2002.
Sancțiuni pentru nerespectarea regulilor
Șoferii care nu acordă prioritate pietonilor riscă amenzi substanțiale și suspendarea permisului. Legea prevede: „Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni şi cu aplicarea sancțiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile”, potrivit Art. 101 (3-e) din legea rutieră.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_d59c92b3fa59f33b9e60b03c92629abf.jpg)
Aceste sancțiuni se aplică doar dacă pietonul se află pe sensul de mers al șoferului.
Cum se acordă prioritatea la trecere de pietoni cu scuar
La întâlnirea trecerilor de pietoni, toți șoferii sunt obligați să reducă viteza. Conform legii, în zona unei treceri de pietoni nesemaforizată, viteza maximă admisă e de 30 km/h.
Însă, atât în cazul drumurilor cu două sau mai multe benzi de circulație, cât și a celor cu o singură bandă pe sens, șoferii trebuie să acorde prioritate doar atunci când pietonii se află pe sensul lor de mers.
„Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile […] neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului”, stabilește Art. 101 (3-e) din legea rutieră.
Așadar, dacă pietonul începe traversarea din partea opusă de circulație, nu trebuie să oprești. Dar, când se apropie de mijlocul drumului, ești obligat să-i permiți trecerea.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_e3e81f0b9e1d8dbc5fbb8ebf3a357f38.jpg)
Pe drumurile cu scuar central, obligația de oprire apare când pietonul ajunge în dreptul vehiculului.
Reguli speciale de traversare
Există și situații în care traversarea este interzisă chiar și pe trecerea de pietoni:
- Când se apropie un vehicul cu regim prioritar (ambulanță, poliție) cu semnalele în funcțiune.
- Prin fața sau spatele vehiculelor oprite în stații, cu excepția trecerilor semnalizate.
- Prelungirea timpului de traversare sau oprirea pe trecere.
- Traversarea prin alte locuri decât cele permise.
- Ocuparea părții carosabile pentru a împiedica circulația.
În cazul nerespectării acestor reguli, pietonii pot fi considerați responsabili în caz de accident:
„Pietonii surprinşi şi accidentaţi ca urmare a traversării prin locuri nepermise, la culoarea roşie a semaforului destinat acestora sau a nerespectării altor obligaţii stabilite de normele rutiere poartă întreaga răspundere a accidentării lor, în condiţiile în care conducătorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulaţia prin acel sector.”
Așadar, atât șoferii cât și pietonii au responsabilități clare la trecerile de pietoni.
Viteza maximă în zona trecerilor de pietoni
Conform Codului Rutier 2025, în apropierea trecerilor de pietoni nesemaforizate, viteza maximă admisă este de 30 km/h. Această limită se aplică tuturor vehiculelor, indiferent de tipul drumului.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6280186391521a3c597f3751fc36f08e.jpg)
Șoferii sunt obligați să reducă viteza și să fie pregătiți să oprească în orice moment.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_d22a9693e1aeb747d3ccd0bd3c936a25.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_1f91b51fe207771ef96fb4ec2a57500b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_25acec5cf9c1d189a8844d052af57e25.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_bc63aff94848582092d1c24901a74d3a.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_48530cd446bfb7abe79405ced0a90785.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_4e4c857ca1897bf5e403858db48c2d4e.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_4a75cce21db396a4d9a980f3cbea6a37.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_dac807697dc26a82ee3d7aecc9cdfd8e.jpg)