Declarația unică 2025 - când se depune Formularul 212

Comentează

Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice are o dată limită de depunere. Vezi cine depune declarația unică, dar și când se depune Formularul 212!

Declarația unică 2025 cu noile modificări în vigoare, dar și când se depune formularul 212.

Ce este și cine depune declarația unică 2025

Declarația unică reprezintă formularul prin care persoanele care înregistrează alte venituri decât cele din salarii își declară câștigurile și implicit plătesc impozitul și contribuțiile sociale datorate la stat.

Declarația presupune completarea formularului 212, cu informațiile referitoare la veniturile realizate în anul precedent și cele estimate pentru anul în curs. Potrivit acestei declarații, se va stabili impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate pentru anul precedent și implicit impozitul estimat și contribuțiile sociale estimate pentru anul în curs.

Declarația unică va fi depusă de toate persoanele fizice care, în anul de impunere, au realizat venituri/pierderi, individual sau într-o formă de asociere, din România și/sau străinătate, și care datorează impozit pe venit și contribuțiile sociale.

Declarația este obligatorie pentru persoanele care au realizat sau vor realiza venituri din activități independente precum PFA, PFI, II, dar și dividente și alte surse, contracte de drepturi de autor, chirii, investiții, criptomonede, a căror valoare depășește valoarea unui salariu minim brut.

De asemenea, Declarația Unică poate fi depusă și de persoanele care nu realizează venituri, dar vor să se asigure în sistemul public de sănătate.

Cine nu depune Declarația Unică, formularul 212

Formularul prin care se declară veniturile nu trebuie depus de persoanele care obțin venituri din salarii, veniturile cu reținere la sursă, care obțin pensii în România, dar și de persoanele care dețin contracte pentru drepturi de autor a căror valoare nu depășește valoarea unui salariu minim bru.

Când se depune Declarația Unică 2025

Declarația unică se depune în următoarele situații:

  • În termen de 30 de zile de la producerea evenimentului/încheierea contractului între părți, în cazul contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal sau al celor care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală și care până la acea dată nu au avut obligația depunerii declarației.
  • Declarația unică se depune până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor, în vederea declarării venitului realizat și implicit stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit și a contribuțiilor sociale.
  • Până la data de 25 mai a fiecărui an, pentru stabilirea și declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza în fiecare an fiscal, dar și pentru declararea și stabilirea contribuțiilor sociale datorate.
  • Până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor, sub sancțiunea decăderii, în cazul exercitării opţiunii privind destinaţia unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/câştigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private.

Potrivit ANAF, termenul de depunere pentru declarația unică 2025 este de 30 de zile de la producerea evenimentului și în următoarele cazuri:

  • Contribuabilii care realizează venituri din activități independente şi/sau din activități agricole, silvicultură şi piscicultură pentru care impozitul se determină în sistem real şi care, în cursul anului fiscal, îşi încetează activitatea, precum şi cei care intră în suspendare temporară a activității.
  • Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor încheiate între părţi, pentru care determinarea venitului brut se efectuează potrivit prevederilor art. 120 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi în care chiria este exprimată în lei sau reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută.
  • Contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit, în situaţia încetării activităţii în cursul anului, respectiv a întreruperii temporare.
  • Persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activităţi independente/activităţi agricole, în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, determinate pe baza normelor de venit sau în sistem real, depun declaraţia în termen de 30 de zile de la obținerea certificatului care atestă încadrarea în gradul de handicap, în vederea recalculării venitului net anual şi a impozitului datorat.

Cum se poate corecta Declarația unică transmisă deja

Declarația unică transmisă deja cu informațiile punctuale privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale declarate poate fi corectată de către contribuabili, fie din propria inițiativă, fie ori de câte ori informațiile actuale nu corespund cu cele din declarația depusă anterior.

Se va depune o declarația rectificativă în condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi formular, bifându-se cu X căsuţa/căsuţele "Declaraţie rectificativă privind capitolul I" şi/sau "Declaraţie rectificativă privind capitolul II", completându-se, după caz, capitolul I "Date privind impozitul pe veniturile realizate şi contribuţiile sociale datorate pentru anul ....." şi/sau capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate pentru anul ...........", potrivit ANAF.

Contribuabilii pot rectifica impozitul pe venit estimat până la data de 31 decembrie a anului de impunere, cu ecepția contribuabililor care nu au obligaţia completării capitolului I din declaraţie şi care rectifică declaraţia în condiţiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Cum se depune Declarația unică, formularul 212

Declarația Unică se depune prin mijloace eletronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, și anume:

  • prin intermediul serviciului "Spaţiul privat virtual", disponibil pe portalul www.anaf.ro;
  • prin intermediul serviciului "Depunere declaraţii", disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat;
  • Declarația Unică se poate depune în format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire.

Schimbări în Declarația unică 2025

Începând cu anul 2024, s-a modificat baza de calcul a contribuțiilor la sănătate, CASS. Acestea se vor calcula ca 10% din venitul net, cu un plafon minim de 6 salarii și unul maxim de 60 de salarii, iar contribuțiile la sănătate au devenit cheltuială deductibilă, se scad din baza de impozitare a venitului.

Tot din 2024, contribuțiile la sănătate se vor aplica separat pentru veniturile din activități independente, fără a se cumula cu veniturile obținute pe persoană fizică.

Cu toate acestea, și în 2025 au fost anunțate noi schimbări în ceea ce privește calculul taxelor și impozitelor, potrivit ordinului ANAF 7.015/2024, publicat în Monitorul Oficial în ultima lună a anului 2024, dar și un nou model de Formular 212.

Declarație unică (Formular 212) va trebui completată și depusă în 2025 până la data de 25 mai de persoanele fizice care au avut în 2024 venituri din chirii, investiții, tranzacții crypto, dobânzi bancare, investiții, activități independente și altele, conform prevederilor Codului Fiscal. Acest formular este esențial pentru declararea veniturilor realizate și calcularea contribuțiilor sociale datorate.

Totodată, ordinul ANAF 7.015/2024, publicat în Monitorul Oficial la sfârșitul anului trecut, introduce mai multe modificări și schimbări importante:

  • Majorarea salariului minim brut - în 2025, plafonul pentru contribuțiile sociale se calculează la salariul minim brut de 4.050 lei, comparativ cu 3.300 lei în 2024. Aceasta determină o creștere a sumelor datorate pentru CAS (25%) și CASS (10%).
  • Venituri independente și contribuții sociale- Persoanele care realizează venituri nete anuale egale sau mai mari de 12 salarii minime brute vor plăti contribuții de asigurări sociale și de sănătate.
  • Plafonul maxim pentru plata CASS este stabilit la 24.300 lei/an.
  • Eliminarea declarării veniturilor estimate: Contribuabilii nu mai sunt obligați să depună estimări pentru venituri și contribuții fiscale pe parcursul anului fiscal.
  • Regula celor 5 contracte: Veniturile provenite din mai mult de cinci contracte de închiriere nu vor mai fi tratate drept venituri din activități independente.
  • Deducerea pentru aparatele fiscale electronice: Această facilitate a fost eliminată.

Schimbările aduse Declarației unice 2025 sunt menite să simplifice procesul de declarare fiscală, dar implică contribuții mai mari în contextul majorării salariului minim brut.

Sursă info: static.anaf.ro

Sursă foto: 123rf.com

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
Urmărește cel mai nou VIDEO
ALTE ȘTIRI
Imagine cu sigla Inaltei Curti de Casatie si Justitie (ICCJ)
10:28
ÎCCJ decide joi, după șase amânări, dacă obligă Guvernul să plătească restanțe salariale de aproape 5 miliarde de lei pentru magistrați
Cristela Georgescu intră în sediul DIICOT - octombrie 2026
09:27
Cristela Georgescu a ajuns, pentru a treia zi consecutiv, la audieri la DIICOT, în dosarul în care Călin Georgescu e acuzat de înşelăciune continuă
MONDEN
Andreea Popescu de ziua ei
11:07
Cum se înțeleg Andreea Popescu și Rareș Cojoc după divorț. „E destul de complicat, dar încerc să fac față”
Victoria Răileanu și Liviu Bora în serialul „Destine cu parfum de lavandă” | sursa foto: Antena 1
10:56
De ce nu este „Destine cu parfum de lavandă” la TV azi. Ce difuzează Antena 1 joi, 8 octombrie 2026
POLITIC
Prim-ministrul desemnat, Luca Niculescu, începe joi, 8 octombrie, o serie de consultări cu partidele parlamentare pentru formarea noului Guvern și stabilirea programului de guvernare. Sursă foto: Profimedia Images
09:12
Luca Niculescu începe negocierile pentru formarea noului Guvern. Ce condiții au pus până acum PSD, PNL și UDMR
Vasile Dîncu reprezintă România în Parlamentul European, fiind trimis la Bruxelles cu voturile alegătorilor PSD. Foto: Hepta
7 oct.
Vasile Dîncu, despre desemnarea lui Luca Niculescu pentru formarea guvernului: „Există o revoltă în interiorul PSD în acest moment”
Ultimele știri
11:23
Când începe vacanța de iarnă pentru elevi și câte zile libere au de Crăciun și Anul Nou
11:22
Celine Dion a căzut pe scenă în timpul unui concert la Paris
11:21
Primăria unui oraș a inventat peste 2.000 de locuitori la recensământ ca să obțină bani de la stat, în Japonia
11:18
Cât costă un metru cub de apă în România. Orașul în care plătești de peste două ori mai mult
TRENDING
Interviu
06:55
Generalul Dorin Toma: Armata Română are o problemă de model organizațional. Este construită în mare măsură pentru administrarea instituției și insuficient pentru generarea rapidă a puterii de luptă”
11:08
Valul de COVID-19 aduce simptome digestive și complicații de sezon. Atenție la capcana testelor ieftine comandate online!
06:17
Gigantul european Girteka a înmatriculat primul camion în România și oferă salarii de până la 3.500 de euro pentru șoferii români
07:00
Tragerile loto din 8 octombrie 2026. Report de peste 2,4 milioane de euro la Loto 6 din 49
Fotografia a două femei care își plimbă câinii în Cagliari. Cagliari, Sardinia, Italia, 6 iunie 2025.
10:21
Satul din Italia unde femeile trăiesc 100 de ani. Cercetătorii au descoperit o nouă „zonă albastră” în Sardinia
Geanta Dior, decorată cu modele de pești koi, de culoare verde și roz
08:46
A dat 94 de euro pe o geantă, dar când a dus-o la licitație, a aflat că deține un „Sfânt Graal”
O turistă cu bagaje care priveşte apusul de soare pe fereastra unui aeroport. Imagine cu caracter reprezentativ.
7 oct.
Turismul din Europa va crește cu 3,1% pana la finalul anului 2026, depășind ritmul economiei generale. Ce au anunțat experții la summitul mondial din Malta
Un expert în longevitate explică cum trebuie consumată cafeaua pentru a-ți prelungi viața. Sursă foto: Getty Images.
7 oct.
Ce beau zilnic oamenii care ajung la 100 de ani: 3 băuturi simple recomandate de un expert
Un pensionar din Elveția, obligat de instanță să își demoleze șura construită cu aprobarea primăriei. Imagine cu caracter ilustrativ. Sursă foto: Getty Images.
7 oct.
Un pensionar trebuie să își dărâme șura, după ce a primit autorizație să o construiască, în Elveția: „Mă simt tras pe sfoară”
Scorțișoară în cafea
7 oct.
De ce e bine să pui scorţişoară în cafea? Ce efect are
De ce cade părul toamna
7 oct.
De ce cade părul mai mult toamna și când ar trebui să te îngrijorezi
Crenguțe de vișin în borcanul cu murături
6 oct.
De ce se pun frunze sau crenguţe de vişin la murături - secretul bunicilor
Castraveți bulgărești
2 oct.
Castraveți bulgărești pentru iarnă - rețeta tradițională
Giigi Nețoiu
07:49
Gigi Nețoiu se revoltă după amenzi de 160.000 de lei la ferma sa Black Angus de 6 milioane de euro: „Cu ce deranjează vacile Apele Române?”
Patru copii și un ghiozdan rupt. Sursa foto: Vlad Chirea
Reportaj
06:55
Patru copii și un ghiozdan rupt. De ce școala și grădinița sunt un lux pentru Carina, Esmeralda, Bianca și Damian, crescuți de o mamă singură, într-un sat din Covasna
Inspectorii de la Vama Isaccea au confiscat aproape 1.300 de perechi de încălțăminte de marcă suspectate că sunt contrafăcute, în valoare de 4,9 milioane de lei, aflate într-un camion spre Odesa. Foto: Poliția de Frontieră Română
7 oct.
Un șofer de TIR ucrainean a vrut să ducă în Odesa 1.300 de perechi de pantofi contrafăcuți, pe la Isaccea
Una dintre navele din Bulgaria atacată de drone
7 oct.
Nave comerciale, lovite în Marea Neagră. Bulgaria va invita România și Turcia la consultări și va cere „capacități suplimentare” din partea NATO
guvernul-romaniei-sigla
7 oct.
A avea sau a nu avea guvern…
VIDEO Cine este Luca Niculescu
6 oct.
Mă cheamă Luca și-mi place-ntre golani...
Arhiva foto
6 oct.
Acea zi din octombrie
fermier-roman-tractor
5 oct.
Programul de clemență din care fermierul lipsește