Au dispărut multe arhive de fabrici

Pentru a primi recunoaşterea grupei de muncă, de pildă, ai nevoie de adeverinţă de la fostul angajator. Dacă ai avut mai mulţi, iei adeverinţe de la toţi. Dacă nu îi mai găseşti, cum este cazul majorităţii fostelor întreprinderi de stat, pierzi din drepturile tale băneşti. Această anomalie este deja un fenomen în ţara noastră.
Ce este de făcut? În cursul acestui an au apărut în România operatori particulari de arhive care preiau obligatoriu, conform legii, documentele cu valoare practică, adică arhivele unităţilor economice, pe baza cărora se eliberează copiile necesare dosarelor de pensionare.
Menţionăm că aceşti operatori sunt avizaţi şi controlaţi de Arhivele Naţionale, cu filialele lor judeţene şi de aici puteţi afla unde îi găsiţi pe operatorii particulari de arhive.

Documentele se pot reconstitui în instanţă

În fine, unul din aceşti depozitari particulari a postat pe pagina sa de internet o cerere tipizată pentru eliberarea adeverinţelor necesare dosarului de pensionare, precum şi taxele aferente. La final, cererea are o frază ciudată: “Întocmirea cererii de chemare în judecată pentru constituirea vechimii în grupa a II-a de muncă şi alte litigii de muncă este gratuită”.
Reprezentanţii operatorului ne-au lămurit despre ce este vorba: “Din cauză că lipsesc multe arhive ale unor foste întreprinderi, în special cele de stat, noi am angajat un avocat prin care să ne chemăm în instanţă în numele clientului pentru a ne obliga prin hotărâre judecătorească să refacem documentele care lipsesc la dosarul de pensionare al omului. Sunt sute şi sute de cazuri”.
Altfel spus, dacă cineva are dovada că a lucrat la o întreprindere, dar nu poate obţine o adeverinţă privind grupa de muncă pentru că acea întreprindere nu mai există, iar arhiva ei a dispărut, angajează un avocat specializat pe conflicte de muncă, sau îl primeşte contra cost de la operatorul de arhive, şi, împreună cu doi martori, cheamă în instanţă pe cel care ar trebui să deţină documentele fostei întreprinderi.
Câştigă procesul, iar operatorul de arhive este obligat apoi să îi reconstituie grupa de muncă. Mai mult, după 1 ianuarie 2011 se poate reconstitui în instanţă şi vechimea în muncă, la cererea persoanei, chiar dacă s-a pierdut carnetul de muncă, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care să rezulte existenţa raporturilor de muncă.

Ad placeholder
Calvarul trăit de o româncă din Spania: a fost obligată 11 ani să se prostitueze, fiind amenințată și bătută. Cum a fost salvată
Recomandări
Calvarul trăit de o româncă din Spania: a fost obligată 11 ani să se prostitueze, fiind amenințată și bătută. Cum a fost salvată
 

Operatorii particulari sunt monitorizaţi de Arhivele Naţionale

Legea Arhivelor Naţionale nr. 16/1996 a fost modificată în anul 2004, pentru a obliga firmele pe cale de desfiinţare să depună documentaţia la Arhivele Naţionale spre păstrare timp de 70 de ani.
Arhivele Naţionale nu au avut însă spaţiul şi personalul necesare pentru a se ocupa şi de acest tip de arhivistică, ca atare multe documente cu “valoare practică” pentru cetăţeni s-au pierdut.
Anul trecut, legea s-a modificat din nou şi au apărut operatorii particulari de arhive, care pot reconstitui, la nevoie, pentru dosarul de pensionare, actele dispărute. Datele despre operatorul zonal care vă poate ajuta la reconstituirea documentelor puteţi afla la filialele locale ale Arhivelor Naţionale.

Ad placeholder
Masca devine obligatorie în Centrul Vechi. Pentru ce zone din București s-a mai luat această măsură
Recomandări
Masca devine obligatorie în Centrul Vechi. Pentru ce zone din București s-a mai luat această măsură
 

Dosarul se depune la 30 de zile după împlinirea vârstei de pensionare

Primul pas care trebuie făcut pentru completarea unui dosar de pensionare este spre Casa de Pensii, de unde se ia cererea tipizată şi de unde se obţin informaţii clare privind documentaţia necesară.
Dosarul complet se depune în termen de 30 de zile de la data la care au fost îndeplinite condiţiile legale de pensionare. El trebuie să conţină:

  • cartea de muncă, original şi copie;
  • carnetul de asigurări sociale, acolo unde este cazul, original şi copie;
Ad placeholder
Sub semnătura lui Orban, guvernul blochează majorarea pedepselor pentru agresorii sexuali de copii şi trimite legea la CCR, pentru că sunt discriminaţi pedofilii!
Recomandări
Sub semnătura lui Orban, guvernul blochează majorarea pedepselor pentru agresorii sexuali de copii şi trimite legea la CCR, pentru că sunt discriminaţi pedofilii!
 
  • livretul militar, unde este cazul, original şi copie;
  • diploma de studii, original şi copie;
  • adeverinţa sau foaia matricolă din care să rezulte durata normală şi perioada anilor de studii absolviţi la zi;
  • dovada recunoaşterii de către statul român a studiilor efectuate în străinătate, după caz;
  • adeverinţa privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv şi individual de muncă;
  • adeverinţa din care să reiasă condiţiile speciale de muncă;
  • dovada certificării stagiului de cotizare;
  • procura specială pentru mandatar, dacă este cazul;
  • certificatele de naştere ale copiilor;
  • adeverinţa din care rezultă data încetării calităţii de asigurat.

Parlamentarii vor pensii speciale

Aleşii vor să îşi facă viaţa mai uşoară când nu vor mai fi în funcţii şi când nu vor mai sta pe scaunele comode de deputaţi sau senatori.
După ce fostul premier Emil Boc a tăiat în 2010 “pensiile speciale”, aleşii vor să îşi mărească pensiile, aşa cum le aveau până la tăierea acestora.
Astfel, parlamentarii cu un singur mandat vor primi, pe lângă pensie, o sumă suplimentară de 2.000 de lei. Parlamentarii cu două mandate vor primi pensie plus o sumă adiţională de 3.000 de lei, pentru ca senatorii şi deputaţii cu trei mandate să primească încă 4.000 de lei pe lângă pensia obişnuită.
Potrivit legii, drepturile băneşti se cuvin de la data de 1 septembrie 2010, ceea ce înseamnă că de aceste modificări vor beneficia parlamentarii din ultimii patru ani.
Proiectul mai spune că plata acestor drepturi băneşti se efectuează începând cu luna următoare celei în care această lege intră în vigoare. De asemenea, plata drepturilor restante se va face eşalonat, pe o perioadă de trei ani. (Radu Nistor)

Ad placeholder

Păstraţi vechile cărţi de muncă şi toate contractele semnate!

Teoretic, începând cu date de 1 ianuarie 2011, toate cărţile de muncă din România au fost scanate de Casele de Pensii, iar datele au fost stocate în baza de date electronică, care, de la acea dată, a luat locul vechilor cărţi de muncă, ce au fost înmânate cetăţenilor.
Au existat însă cazuri în care, din lipsă de resurse, documentele au ajuns la proprietari fără a fi scanate şi fără a intra în baza de date virtuală. De aceea este bine să păstraţi cu grijă cărţile de muncă, precum şi toate contractele pe care le-aţi semnat cu angajatorii pe toată perioada activităţii, pentru a nu avea surprize neplăcute la pensionare.

La 70 de ani are un succes nebun la femei tinere și frumoase. Ultima cucerire are 24 de ani și e superbă
PARTENERI - GSP.RO
La 70 de ani are un succes nebun la femei tinere și frumoase. Ultima cucerire are 24 de ani și e superbă
Simona Halep, anunț BOMBĂ! I-a șocat pe toți! Vestea uluitoare dată ACUM
PARTENERI - PLAYTECH.RO
Simona Halep, anunț BOMBĂ! I-a șocat pe toți! Vestea uluitoare dată ACUM
Horoscop 3 august 2020. Gemenii intră în conflicte cu cei din anturajul apropiat sau cu persoane necunoscute
HOROSCOP
Horoscop 3 august 2020. Gemenii intră în conflicte cu cei din anturajul apropiat sau cu persoane necunoscute
RECOMANDĂRI