Decembrie 2015. Un raport al Autorității Aeronautice Civile Române stabilește negru pe alb o serie de inadvertențe desprinse parcă din anchetele catastrofelor aeriene: “inspecții datate anterior execuției”, “indisciplină tehnică (…) cu impact asupra siguranței”, dar și folosirea de materiale care nu au acte de proveniență la fabricarea în regie proprie a unor piese pentru aeronave. Raportul a venit la scurt timp după un alt audit, realizat de o companie privată, din iulie 2015, care a concluzionat, între altele, că “piese de aeronavă sunt achiziționate de la furnizori neaprobați”.
“Dezastre în acte”
Autoritatea are ca obiect de activitate asigurarea aplicării reglementărilor aeronautice naționale și supravegherea respectării lor. Se află “în curtea” Ministerului Transporturilor, la fel ca TAROM, și funcționează după regulile și regulamentele Agenției Europene de Siguranță Aviatică.
“Rezultatele auditului de supraveghere planificat la facilitățile organizației de întreținere TAROM(Raport Audit nr. 1773/20.11.2015)” au fost transmise șefilor Departamentului Siguranță Zbor și Calitate, Biroului Operațiuni Tehnice, dar și directorului tehnic din cadrul companiei de stat, pe 10 decembrie 2015. Toate măsurile corective impuse de specialiștii Autorității trebuiau să fie rezolvate până la 31 decembrie 2015.
În februarie 2016, după o serie de incidente tehnice în care au fost implicate aeronave TAROM, o echipă a Ministerului Transporturilor descinde la Baza Tehnică din Otopeni. Auditorii guvernamentali descoperă și alte probleme grave de securitate aeronautică, detaliate de Libertatea în primele episoade ale investigației. Majoritatea au legătură directă cu numărul mare de incidente tehnice, dar și cu zecile de mii de minute de întârziere ale aeronavelor, resimțite în bugetele TAROM.
Însă în niciun raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, consultat de reporterii Libertatea, nu sunt referințe cu privire la ceea ce au descoperit inspectorii de la Autoritatea Aeronautică:
-
“(…) în cadrul organizației (n.r. – Direcția Tehnică) se manifestă o indisciplină tehnică pe fondul unui management defectuos al procesului de întreținere, cu impact asupra siguranței”.
-
“Organizația nu îndeplinește în totalitate cerința referitoare la planul om/oră manoperă din care să rezulte că este disponibil suficient personal pentru a efectua, certifica, supraveghea și monitoriza calitatea lucrărilor (…).”
RecomandăriCine este Călin Georgescu, surpriza alegerilor prezidențiale 2024, turul 1. A ieșit pe locul trei în exit-poll -
“Organizația nu îndeplinește în totalitate cerința (…) referitoare la recepția componentelor și materialelor conform procedurii aprobate, astfel încât să se poată asigura trasabilitatea acestora. Exemplu: WO R53-BOE1303-SB, documentul de conformitate al materialului 7075 T651 nu asigură trasabilitatea.”
Potrivit aircraftmaterials.com, un catalog care conține referințe despre toate tipurile de materiale folosite în industria aeronautică, “7075 T651” este un înalt-aliaj din aluminiu, foarte dur, care poate fi prelucrat ușor și care se folosește la fabricarea componentelor supuse „stresului fizic”. Dincolo de acest aspect, specialiștii Autorității descoperă și piese gata prelucrate în laboratoarele proprii ale Direcției Tehnice cu aceeași problemă. Acestea însă au fost montate ulterior pe aeronave.
”Organizația nu îndeplinește în totalitate cerința referitoare la faptul că fabricarea unei game de repere care urmează să fie utilizate în timpul lucrărilor efectuate la facilitățile proprii se poate efectua numai în conformitate cu procedura din manualul de prezentare MOE TAROM (n.r. – nomenclatorul cu procedurile de reparație impus de Agenția Europeană de Siguranță Aviatică):
-
Organizația nu a putut să prezinte Certificatul de Conformitate[…] emis la fabricarea reperelor “freeze plugs”(9+9 buc) instalate pe aeronava Boeing 737-700(YR-BGH) (…), Revizia 1 – Mai 06,2014;
RecomandăriLive Text Rezultate BEC alegeri prezidenţiale 2024, turul 1. Elena Lasconi l-a depășit pe Marcel Ciolacu și a intrat în turul doi al alegerilor -
Organizația nu a putut să prezinte datele de fabricație (Work Order, fișe de lucrări, măsurători, procese/tratamente, bonuri de materiale, etc.) utilizate la confecționarea reperelor “freeze plugs”.”
Mecanicii consultați de Libertatea susțin că aceste piese, denumite în engleză “freeze plugs”, sunt parte a oricărui motor și reprezintă un fel de “capace-siguranțe” care, în cazul înghețului, sar și previn astfel fisurarea blocului motor.
“Ping-pong” cu Autoritatea
Reporterii Libertatea au înaintat către Autoritatea Aeronautică Civilă Română o solicitare scrisă prin care au cerut informații cu privire la planul de acțiuni corective impus de auditori: dacă a fost întocmit și transmis la timp Autorității. În urma primei solicitări de presă, Autoritatea a transmis că “răspunsul rezultă din activitatea organizației de întreținere proprie a operatorului aerian TAROM”.
La a doua solicitare de presă, prin care reporterii Libertatea au întrebat dacă problemele descoperite au fost sau nu rezolvate, reprezentanții Autorității Aeronautice au transmis că: “neconformitățile cuprinse în cadrul raportului de audit nr. 1773/20.10.2015 au fost analizate de către TAROM și închise integral”. Asta cu toate că, în același document, Autoritatea constată că în cadrul Direcției Tehnice există “audituri interne neînchise sau cu termene de rezolvare depășite”.
Probleme cu piesele, constatate și de un audit extern
Potrivit unui alt audit tehnic extern, realizat în 2015 de Aviation Contractors Europe BV, problemele de la baza de reparații din Otopeni sunt mult mai grave decât ceea ce au inclus în raport auditorii Autorității Aeronautice. Inspectorii olandezi au descoperit piese achiziționate de la furnizori neautorizați sau care au ajuns în magazia Direcției Tehnice deja defecte.
“Deși aceasta nu a fost o parte a auditului nostru, aceasta este o situație care poate duce la grave probleme, când un audit este efectuat cu privire la conformitatea cu Regulile și Regulamentele EASA (n.r.- European Aviation Safety Agency)” – este începutul capitolului despre piesele folosite de tehnicienii TAROM.
Raportorii concluzionează că nu se ține cont de lista de furnizori acceptați de TAROM și astfel s-a ajuns în situația în care “piese de aeronavă sunt achiziționate de la furnizori neaprobați”.
“Echipa de audit a primit o copie a acestei liste. (…) Inspecția a dezvăluit că în mai mult de un ordin de comandă semnat, TAROM a comandat piese și componente de la un furnizor care nu a fost găsit pe versiunea noastră a listei. Echipa de audit a întrebat dacă lista primită a fost ultima versiune, ceea ce a fost confirmat”, subliniază raportul.
Mai mult, inspectorii au descoperit un furnizor care “nu oferă nicio garanție cu privire la calitatea produselor”. Un exemplu îl reprezintă așa-numitele inversoare de împingere, componente electromecanice, pentru aeronava Airbus 310 – retrasă din flota TAROM anul trecut în octombrie, din cauza uzurii fizice și morale.
“În afară de faptul că prețul plătit de TAROM a fost aproximativ 400.000 USD pe set mai mult decât cea mai scăzută ofertă, piesele care au sosit de la acest “Furnizor aprobat” au fost găsite ireparabile, chiar și cu documentația corectă livrată împreună cu piesele”, au constatat auditorii.
Probleme cu achiziția pieselor au fost constatate și pentru Airbus 318. Auditorii au descoperit deficiențe majore cu privire la modul cum sunt achiziționate piesele de schimb.
“În ziua în care echipa de audit a părăsit Bucureștiul, a existat o aeronavă A318 la Paris cu o defecțiune a unei linii hidraulice (…) Rezultatul final a fost că aeronava a fost eșuată la Paris și a trebuit să aștepte reparații cu costul unei lungi întârzieri, pasageri în derivă și un cost suplimentar pentru TAROM”, concluzioneaza inspectorii.
Același audit extern constată, paradoxal, că la transportatorul de stat încă există un nucleu de profesioniști care încearcă, cu eforturi substanțiale, să suplinească deficiențele de ordin profesional și organizațional de la Direcția Tehnică.
Avion “cu greutate”, scandal național
Pe 9 noiembrie, cursa TAROM Bruxelles-București a fost anulată din motive tehnice, find al treilea incident într-un interval de 30 de zile. La bordul aeronavei se aflau și ministrul Apărării, Mihai Fifor, comisarul european Corina Creţu, europarlamentarii Norica Nicolai, Viorica Dăncilă, Renate Weber şi Maria Grapini, primarul sectorului 5, Daniel Florea, precum și mai mulți jurnaliști.
Potrivit ziariștilor aflați la bord, ministrul Apărării, europarlamentarii, asistenții europarlamentarilor și ceilalți demnitari au fost urcați într-o altă aeronavă care a plecat spre România, în timp ce reprezenații presei au rămas în avionul defect.
Piesa necesară a fost trimisă ulterior, după mai multe ore, cu o altă cursă TAROM de la București. Sursele Libertatea susțin că aceasta ar fi putut fi procurată cu ușurință de la partenerii operatorului de stat, care au baze tehnice pe aeroportul din Bruxelles, ca parte a unor protocoale standard.
Libertatea a înaintat o cerere scrisă departamentului de comunicare al TAROM cu privire la existența altor rapoarte de audit ale A.A.C.R. deschise, cu date planificate pentru acțiuni corective, dar și cu privire la audituri interne neînchise sau cu termene de rezolvare depășite. Până la ora difuzării acestui material, compania a transmis că va reveni cu un răspuns.
Departamentului de comunicare nu a transmis însă vreun răspuns cu privire la solicitarea de presă din 6 octombrie, deși termenul legal s-a prescris, în care am cerut detalii despre prevederile noului Contract Colectiv de Muncă. Solicitatea viza dezvăluirile din episodul 3 al investigației Libertatea, “Companie de stat pe pierderi, ofer al 16-lea salariu” | „Trustul” Tehnic și milioanele de euro”.
Citește și:
“Dosarul” TAROM, episodul 1: Cursa de Roma, în pericol din cauza unui cauciuc uzat ”cosmetizat” cu vaselină. Ce spune compania
“Dosarul” TAROM, episodul 2: Compania de stat îi pontează, concurența beneficiază. Tehnicienii își “iau zborul” în timpul programului
“Dosarul” TAROM, episodul 3: “Companie de stat pe pierderi, ofer al 16-lea salariu” | „Trustul” Tehnic și milioanele de euro
“Dosarul“ TAROM, episodul 4: Managementul dezastrului: Costurile în aer, încasările la pământ
“Dosarul“ TAROM, episodul 5: “Secretele” conducerii: O fostă jurnalistă, un agent de vânzări și un absolvent de “Spiru Haret”, la “butoanele” companiei
“Dosarul” TAROM, episodul 6: Noaptea minții | Cum să pierzi 90.982 euro în fiecare zi
Editorial de Claudiu Săftoiu. TAROM – destinația unui eșec administrat politic
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!