Dacă în urmă cu 10 ani e-mailul era considerat o descoperire incredibilă, acum a ajuns să fie perceput ca un motiv de stres de către peste o treime dintre angajaţi. Potrivit unui studiu realizat în Marea Britanie şi preluat de telegraph.co.uk, oamenii suferă din cauza stresului provocat de e-mailuri, pentru că se simt copleşiţi de numărul mare de mesaje primite în interes de serviciu.
Cercetătorii de la Universităţile din Glasgow şi Paisley, autorii studiului, citaţi de Mediafax, au descoperit că numărul mare de e-mailuri primite în timpul orelor de program face ca angajaţii să se simtă obosiţi, frustraţi şi să devină neproductivi.
Femeile rezistă mai puţin ca bărbaţii
34% dintre participanţii la studiu au declarat că îşi verifică mesajele la fiecare 15 minute, în timp ce 64% dintre angajaţi au spus că îşi verifică mesajele cel puţin o dată pe oră. Monitorizând programul de corespondenţă, cercetătorii au descoperit, însă, că persoanele care au acceptat să ia parte la acest studiu îşi verificau mesajele mult mai des. Unii dintre angajaţii monitorizaţi ajunseseră chiar să îşi verifice corespondenţa de aproape 40 de ori pe oră, adică la intervale de circa un minut şi jumătate.
Întrebaţi ce îi deranjează cel mai mult la poşta electronică, 34% dintre angajaţi au declarat că se simt stresaţi de numărul mare al mesajelor şi de necesitatea de a da imediat un răspuns. 28% dintre participanţii la studiu au declarat că sunt stresaţi pentru că se simt „obligaţi” să răspundă la mesaje şi pierd foarte mult timp cu această activitate. Doar 38% dintre cei intervievaţi au spus că se simt destul de relaxaţi şi pot aştepta fără probleme o zi sau chiar mai mult pentru a da un răspuns. Studiul, realizat de Karen Renaud, cercetător la Universitatea din Glasgow, şi de psihologul Judith Ramsay, de la Universitatea din Paisley, a fost efectuat pe câteva sute de persoane şi a mai dovedit că, în acest caz, femeile se simt mai stresate decât bărbaţii.
„În prezent, e-mailul este factorul care provoacă cele mai multe probleme la serviciu”, a concluzionat Renaud. Pentru a reduce stresul, cercetătoarea le-a recomandat celor nevoiţi să-şi consulte corespondenţa electronică să facă acest lucru doar de câteva ori pe zi pentru a reduce stresul.
«E mai indicat să vorbeşti faţă în faţă sau la telefon»
Potrivit psihologului Mihaela Sindie Weidinger (foto), de la SindiEstet Clinic, comunicarea prin intermediul poştei electronice e mai utilizată decât convorbirile telefonice sau întâlnirile faţă în faţă. Între prima formă şi cele două din urmă există o diferenţă legată de timpul alocat transmiterii mesajului şi de cel al primirii răspunsului. În plus, acesta are nevoie de recitire, uneori de refacere, de corecturi şi de trimitere. Practic, timpul de aşteptare este cel care declanşează „războiul nervilor”. Nu ştii ce răspuns vei primi, când îl vei primi, timpul trece şi mesajele îţi dau peste cap agenda, iar răbdarea şi toleranţa devin aproape inexistente. Această aşteptare duce la frustrare şi, implicit, îţi induce sentimentul că nu eşti suficient de productiv sau de bun în ce faci.
Faci mai puţin decât ţi-ai propus
Apoi vin şi alte e-mailuri pe care trebuie să le citeşti, cărora trebuie să le răspunzi, sau pe care trebuie să le ştergi. Stresul cauzat de numărul mare de e-mailuri apare când observi că timpul trece, aveai atâtea de făcut şi ai reuşit să faci foarte puţin din ce ţi-ai propus. Uneori, soluţia poate fi comunicarea verbală, faţă în faţă sau la telefon, pentru că e „instant” şi îţi dă posibilitatea să lansezi mesajul şi să primeşti imediat un răspuns, crescând gradul de satisfacţie şi eficienţa personală.