„Consecințe majore asupra succesului educațional și profesional”
Întocmită de mai mulți cercetători supervizați de profesorul universitar Dragoș Iliescu (Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București), analiza arată că „o proporție semnificativă a elevilor nu reușește să dezvolte competențele numerice esențiale, ceea ce poate avea consecințe majore asupra succesului educațional și profesional”.
„Lipsa abilităților numerice afectează capacitatea elevilor de a înțelege și interpreta informații matematice în contexte cotidiene, limitându-le oportunitățile academice și de integrare pe piața muncii”, se arată în raport.
Literația numerică este abilitatea de a înțelege, interpreta și aplica informații matematice în diferite contexte ale vieții de zi cu zi, profesionale și sociale.
Analfabetismul numeric se agravează cu fiecare ciclu școlar, de la gimnaziu la liceu
Analfabetismul funcțional matematic se agravează treptat pe parcursul învățământului preuniversitar:
– 25% în clasele primare
– 36% în gimnaziu
– 46% în liceu.
„Practic, în loc să își îmbunătățească abilitățile numerice, elevii întâmpină dificultăți tot mai mari, ceea ce sugerează că metodele actuale de predare și consolidare a competențelor matematice nu sunt suficient de eficiente. Fără intervenții specifice, acest fenomen poate contribui la o creștere a abandonului școlar și la dificultăți în tranziția către învățământul superior sau către locurile de muncă ce necesită competențe numerice solide tot mai căutate”, constată cercetarea.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_59a806a6591520e1c1cd0777a7aa5c42.jpg)
Cum crește analfabetismul funcțional numeric odată cu numărul de clase
– În ciclul primar, discrepanțele sunt reduse, cele mai apropiate valori fiind în „Măsurare” și „Proprietăți ale numerelor,” unde diferențele nu depășesc 3 puncte procentuale.
– În gimnaziu, diferențele cresc, mai ales în „Geometrie” și „Măsurare”.
– La liceu, diferențele devin accentuate în mai toate domeniile, subliniind o tendință clară de performanță mai ridicată a băieților.
Date îngrijorătoare în învățământul rural
„Mediul de proveniență influențează profund nivelul de funcționalitate numerică, cu o polarizare clară între rural și urban mare/metropolitan”, confirmă și datele acestui studiu.
„S-au observat diferențe crescute ale analfabetismului funcțional numeric în funcție de mediul de proveniență. Astfel, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%. În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%), comparativ cu urbanul mare (15,45%)”, arată raportul.
Decalajele se accentuează cu fiecare ciclu, astfel că analfabetismul numeric atinge 59,64% în mediul rural la nivel gimnazial și 72,56% în liceu.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_ab728aba05a09fb91d8c2ae78e9bc305.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_2eb9cda2065cd7ac8e5ca8716e8a1e6d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_2eb6443bc3136bc1f8e952252ff752bd.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_cad3ece7a369c80838ca704141961a08.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b654fd5fa59bde962f82d0d47b378d87.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_8139378a34e2e3e40388c629f53fe950.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_350f458a6c9c8f9828c3521aaceb47b4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_e15a40f1495f984b44c7834b18f2b416.jpg)