In amiaza mare poti zari pe strazile Capitalei un jeep asemanator unui tanc, care isi face usor loc printre masini, mai ceva ca o Salvare. Cu greu zaresti o silueta de om prin geamurile blindate. Uneori in jurul vehiculului sunt si masini de politie. Pentru simplul fapt ca autovehiculul nu este inscriptionat, putini bucuresteni stiu ca in acel “tanc” se afla mari sume de bani sau obiecte de arta a caror valoare ar depasi cu mult un milion de dolari! Ale cui sunt comorile? Ale statului.
Un lucru inedit ar putea fi faptul ca sediul “pazitorilor de averi” din Unitatea Speciala 76 – Jandarmi Paza si Protectie Institutii Bancare si Transport Valori Bucuresti e situat la parterul unui bloc din zona Unirii. Daca ai norocul sa locuiesti in cladirea de zece etaje, poti fi sigur ca nu vei fi niciodata inghesuit de hoti in lift sau nu va fi nevoie sa iti pui alarma la usa casei. Un mic inconvenient ar putea fi pentru musafiri, deoarece nu in fiecare zi te intampina 3-4 ofiteri ai jandarmeriei la intrarea in scara! Curiozitatea cu privire la masinile blindate ne-a fost cat de cat satisfacuta de seful unitatii de jandarmi, colonelul Radu Gheorghe. El ne-a dezvaluit, in limitele prudentei, ce se afla in spatele usilor metalice si cine opereaza pe un asemenea jeep sofisticat.
“Au trei sisteme de inchidere, se opereaza cu ajutorul multor sisteme de tehnologie noua, cu computere de bord si senzori. La volan se afla ofiteri specializati si instruiti in manevrarea acestor vehicule”, ne-a spus colonelul. “Dar asta nu este de ajuns pentru a proteja „o avere””, adauga el.
„Mereu vom fi cu un pas inaintea hotilor”
Unul dintre cei mai experimentati “paznici”, seful de stat major Cornel Florea, ne-a povestit despre sistemul extrem de sofisticat cu care jandarmii protejeaza sacii indesati cu bani de posibile jafuri: “In primul rand noi nu stim suma exacta pe care o transportam. Totul este calculat in cantitati, gen 10 saci de bani, 20 de lingouri etc. Sunt multe aprobari si formulare de completat pentru a pleca in cursa. Apoi, nu oricine poate merge intr-o asemenea misiune. Sunt oameni special antrenati pentru asa ceva. Au costume de protectie si cele mai profesioniste armamente in dotare. Mai mult, transporturile sunt verificate la un anumit interval de timp sau de drum parcurs, folosind totodata si sisteme de localizare prin satelit. Geamurile masinilor sunt anti-glont si inchise ermetic, ceea ce face dintr-un traseu mai lung un cosmar. Mai ales acum, la 40 de grade”, explica Florea.
In privinta atentatorilor la valorile tarii, jandarmii spun ca au fost tentative, insa “mai degraba i-am surprins noi pe ei, decat ei pe noi. Mereu vom fi cu un pas inaintea lor”, spune acesta. Despre psihologia unui hot, Cornel Florea precizeaza ca stiu la ce sa se astepte si tocmai din acest motiv ei vor riposta intotdeauna cu o tactica mai avansata.
“Cel care vrea sa comita un jaf nu se va gandi niciodata la nimic decat la singurul lui tel: banii. Nu-i va pasa de viata mea, sau de familia care ma asteapta acasa. Noi trebuie sa avem curaj si sa ii infruntam, iar curajul… e ca pofta. Vine mancand”, spune Cornel Florea zambind.
Unul dintre dezavantajele meseriei “in slujba comorilor” este ca jandarmii stau pe drumuri cu zilele. “Practic suntem musafiri la noi acasa. Media de varsta este de 30 de ani, deci majoritatea avem copii. Cursele sunt lungi si dureaza in jur de o saptamana, in mod normal. Drumurile se parcurg cu foarte mare atentie, mai ales in Bucuresti. Suntem constienti ca activitatea noastra e monitorizata de infractori, de aceea avem cele mai bune metode de prevenire. Nu oprim niciodata masina, decat la punctul de verificare”, ne explica un vechi angajat al unitatii speciale.