Cuprins:
Creșterea rapidă a infrastructurii de încărcare este impresionantă, având în vedere că în urmă cu doar șapte ani, în 2018, Europa sărbătorea atingerea pragului de 100.000 de puncte de încărcare publice. Experții estimează că această expansiune va continua în ritm accelerat.
Proiecții pentru viitor
Conform previziunilor LCP Delta, numărul punctelor de încărcare publice va ajunge la două milioane până în 2029 și la trei milioane până în 2032. Această creștere este susținută de stimulente guvernamentale, adoptarea tot mai largă a vehiculelor electrice și investiții substanțiale din partea operatorilor de puncte de încărcare și a fondurilor private de infrastructură.
John Murray, șeful departamentului de vehicule electrice la LCP Delta, a vorbit despre importanța acestui moment: „Atingerea unui milion de puncte de încărcare publice este un moment definitoriu pentru industria de încărcare a vehiculelor electrice și evidențiază poziția de lider a Europei în tranziția către mobilitatea electrică.”
Murray subliniază, de asemenea, necesitatea unei rețele de încărcare fiabile și larg disponibile, în special pentru șoferii care nu au acces la încărcarea la domiciliu.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3ee6877e758a1c671f20f2623d1445c5.jpg)
Țări fruntașe în infrastructura de încărcare
În topul țărilor europene, Olanda conduce cu peste 175.000 de puncte de încărcare publice. Rețeaua extinsă a țării a fost facilitată de finanțare guvernamentală semnificativă, concentrată pe instalarea de încărcătoare mai lente în locații stradale.
Franța se află pe locul al doilea, cu 165.000 de puncte de încărcare publice, majoritatea instalate în zone urbane dens populate.
Germania ocupă locul al treilea cu 140.000 de puncte de încărcare publice, deși are cel mai mare număr de vehicule complet electrice pe drumuri. Germania se remarcă prin proporția mai mare de încărcătoare de mare putere.
Regatul Unit se află pe locul al patrulea, cu aproximativ 95.000 de puncte de încărcare publice.
Capacitatea mai redusă de încărcare publică poate fi atribuită nivelurilor ridicate de parcare în afara străzii, mulți proprietari de vehicule electrice optând pentru încărcarea la domiciliu.
Tarifele de încărcare la domiciliu și cele publice
În ciuda progreselor remarcabile, LCP Delta avertizează că rămân provocări semnificative. Ratele de utilizare a încărcării publice au stagnat în 2024 în majoritatea piețelor europene, ridicând îngrijorări în rândul operatorilor de puncte de încărcare cu privire la eficiența și profitabilitatea investițiilor lor în infrastructură. O problemă principală este contrastul puternic între tarifele de încărcare la domiciliu și cele publice.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_7429215fa736f8c5ca89afadbe6435c2.jpg)
În Regatul Unit, de exemplu, tarifele de electricitate la domiciliu în afara orelor de vârf variază între 0.08 EUR și 0.11 EUR per kilowatt-oră.
Perspective de viitor
John Murray anticipează că atingerea pragului de un milion de puncte de încărcare marchează începutul unei noi faze pentru industria de încărcare publică a vehiculelor electrice:
„Atingerea unui milion de puncte de încărcare este probabil să anunțe o nouă eră în industria încărcării publice, caracterizată prin viteze de încărcare mai rapide, fiabilitate mai mare și rate de utilizare mai ridicate.”
Cu toate acestea, Murray se așteaptă la o perioadă de consolidare a pieței în anii următori, unii operatori de puncte de încărcare putând întâmpina dificultăți în a rămâne competitivi:
„Anticipăm, de asemenea, o perioadă de consolidare a pieței, cu unii operatori care probabil vor ieși de pe piață din cauza concurenței crescânde. Următorii cinci ani ar putea defini câștigătorii pentru decenii”, a mai menționat Murray.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_0c8f61a202815fb1d540e0d4b8376c1a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_b79fb1dabf7273b23c6edd4448b74afc.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_1d327f3fa421f0f4aba9d62da3bb69e8.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_7b0c91be799069fd5455258a2481e3b9.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_ea6bc32fa52d18eb878eb6aa9f75dbbc.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_c153ca28b3713d6d28333ae1e08555d1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_ca854c8dbfb5119df31c9dd605d354bd.jpg)