Pregătirea documentelor pentru intrarea în procedura de insolvenţă a fost confirmată, la finele săptămânii trecute, de oficiali ai administraţiei Obama şi va fi cel mai mare faliment din industria prelucrătoare americană şi, totodată, al treilea mare faliment din istoria corporatistă a Statelor Unite.
Decizia de a împinge GM către o reorganizare rapidă sub protecţia falimentului, finanţată prin ajutoare de stat suplimentare de 30 miliarde de dolari, este considerată un risc uriaş asumat de administraţia Obama.
Guvernul va prelua o participaţie de 60% din acţiunile companiei reorganizate GM şi îşi va asuma riscurile competiţiei directe cu rivali precum Toyota, după ce va reduce la jumătate datoriile constructorului auto american. Cheltuielile au fost deja reduse semnificativ, datorită unui acord încheiat cu cea mai mare uniune sindicală din industria auto americană, United Auto Workers (UAW).
În urma restructurării, GM va închide 11 fabrici din Statele Unite şi va dezactiva alte trei unităţi. Ţinta de concedieri nu este clară, însă grupul a purtat discuţii cu liderii UAW pentru a renunţa la 21.000 dintre cei 54.000 de membri sindicali.
GM are 92.000 de angajaţi în Statele Unite şi finanţează veniturile a peste 500.000 de pensionari.
„Vrem o ieşire rapidă, curată, imediat ce circumstanţele vor permite asta. Suntem foarte optimişti că aceste companii (GM şi Chrysler, n.r.) vor deveni rentabile şi nu vor mai avea nevoie de sprijinul statului”, a declarat duminică secretarul general al Trezoreriei SUA, Timothy Geithner.
După 100 de ani de istorie, prăbuşirea finală a gigantului GM a început pe 19 decembrie 2008, când administraţia fostului preşedinte George W. Bush a anunţat că va oferi grupului ajutoare de stat de peste 13 miliarde de dolari, şi a ajuns la apogeu la finele lunii martie a acestui an, după ce actualul guvern a acordat un termen limită de 60 de zile pentru restructurarea datoriilor şi prezentarea unui program care să poată conduce la viabilizarea concernului.
Fondat în 1908, GM a dominat industria auto americană şi şi-a disputat piaţa globală. Până la mijlocul anilor ’50, apogeul prosperităţii pentru companie, GM angaja 514.000 de persoane, realiza jumătate din producţia auto a Statelor Unite şi avea vânzări duble faţă de a doua mare companie americană de la acea dată, Standard Oil.
Acţiunile GM au căzut vineri cu 75%, prăbuşire care nu a mai fost înregistrată de la Marea Recesiune, într-o şedinţă considerată ultima înainte de declararea falimentului.