UPDATE ora 17.40 Toate posturile din administrația publică centrală vor fi auditate până la sfârșitul acestui an de un comitet interministerial, stabilește ordonanța adoptată astăzi de Guvern.
Rolul acestui comitet interministerial este să analizeze cum sunt organizate instituțiile și funcțiile din autoritățile și instituțiile publice din administrația publică centrală și să propună măsuri pentru eficientizarea managementului în resursele umane. Analiza va viza ministerele, instituții centrale subordonate Guvernului sau ministerelor, inclusiv servicii publice deconcentrate ale acestora și instituțiile prefectului.
Comitetul interministerial va elabora un raport privind analiza organizării instituționale și a resurselor umane din administrația publică centrală, care va fi prezentat Guvernului. Raportul va conține recomandări pe care Comitetul interministerial le va supune spre aprobare Guvernului.
Comitetul interministerial va fi coordonat de prim-ministru și format din secretarul general al Guvernului și reprezentanți ai ministerelor Finanțelor, Muncii și Justiției Sociale, Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene și Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.
Pentru realizarea acestui proces de analiză și pentru pregătirea aplicării măsurilor de reformă, de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență până la 31 decembrie 2017, va fi suspendată ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, inclusiv procedurile demarate în vederea ocupării posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice.
Această prevedere nu se aplică unităților sanitare publice și instituțiilor din învățământul de stat.
De asemenea, prin memorandum aprobat în ședința Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor, cu justificarea necesității și cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinație în buget.
Acest audit al personalului din administrația centrală este unul dintre pilonii Planului de raționalizare a cheltuielilor publice.
”Astăzi vom lua în discuție spre aprobare acel celebru act privind măsuri privind administrația centrală. Nu dăm pe nimeni afară. Pur și simplu se blochează angajările și încercăm și vom reuși să eficientizăm actul administrativ. Dacă este vorba de reorganizare este vorba de descentralizare”, a spus premierul.
El a menționat că aparatul birocratic a devenit din ce în ce mai mare.
”Se angajează în fiecare zi, sunt cereri de sute și sute, mii de oameni: purtător de ștamplilă, de semnătură, de program pe ușă și așa mai departe. (…) Va fi un inventar foarte clar a celor care lucrează astăzi pentru și la stat și vom eficientiza actul lor administrativ și a structurilor pe care le reprezintă”, a mai spus Tudose.
Guvernul a făcut public pe 6 iulie un proiect de Ordonanță care prevede blocarea angajările în administrație până la sfârșitul acestui an.
Această prevedere apărea și în noul Program de Guvernare, prezentat o dată cu învestirea guvernului Tudose. Executivul vorbește despre raționalizarea cheltuielilor publice, prin blocarea posturilor din administrația publică până la 31 decembrie 2017.
Angajări blocate, dar cu derogări de la miniștri; Care sunt excepțiile
Premierul Mihai Tudose declara, recent, că există și excepţii privind angajările în sistemul central de stat. Astfel, se pot face angajări, dacă ministrul de profil elaborează un Memorandum justificat, privind necesitatea acelor angajări.
”Nu putem bloca orice angajare în condiţiile în care, ştiu eu, la o staţie de pompieri, ca să dau un exemplu, sau la un dispensar sau la o şcoală se pensioneazã doi-trei oameni şi nu mai angajează„, declara Mihai Tudose, în 10 iulie.
Dispoziţiile fac referire la Guvern, ministere, alte organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului şi a ministerelor, inclusiv la serviciile publice deconcentrate ale acestora, la autorităţile administrative autonome şi la instituţiile prefectului.
„De la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe până la data de 31 decembrie 2017 se suspendă ocuparea prin concurs a posturilor vacante din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 1 alin. (1), indiferent de modul de finanţare a acestora”, se arată în proiect.
Vor fi exceptați înalţii funcţionari publici, posturile vacante din cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice nou-înfiinţate, potrivit legii, personalul de specialitate din cadrul instituţiilor şi autorităţilor publice care au ca obiect de activitate gestionarea asistenţei financiare comunitare acordate României de către Uniunea Europeană, personalul care desfăşoară activităţi aferente Programului Naţional de Cadastru şi Carte Funciară 2015-2023, posturile unice, ale căror atribuţii specifice nu se regăsesc la celelalte posturi din cadrul structurii organizatorice a autorităţilor şi instituţiilor publice, posturile diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe, posturile temporar vacante, funcţiile publice de conducere generale şi specifice, funcţiile publice de conducere cu statut special şi posturile militare de conducere, posturile din cadrul aparatului sistemului judiciar şi personalul încadrat la cancelaria prefectului.
Posturile pentru care au fost demarate procedurile de organizare a concursurilor, publicate în Monitorul Oficial al României, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe pot fi ocupate în condiţiile legii.
Guvernul vrea şi un audit de management în aceste instituţii. Se constituie astfel Comitetul interministerial pentru analiza organizării instituţionale şi a resurselor umane din administraţia publică centrală, organism consultativ, fără personalitate juridică.