Furtul la comanda
Furtul autovehiculelor cu acordul proprietarului este metoda cea mai des folosita de escroci in cazul masinilor scumpe. Prin tertipuri care speculeaza legislatii permisive din tarile occidentale, un client roman risca sa ramana cu buza umflata.
„Exista retele specializate in Italia. De aici se fura cu acordul proprietarilor masini de lux. Pentru ca totul sa fie legal in Romania, proprietarul ii da hotului cheile si toate actele masinii. Acesta vine in tara, inmatriculeaza masina legal, pentru ca are toate actele, si o scoate la vanzare”, ne explica directorul Liviu Dobrin.
Abia dupa ce masina este vanduta, hotul ii telefoneaza proprietarului strain si ii spune ca poate reclama furtul pentru incasarea politei de asigurare. Masina este data in urmarire, iar daca este gasita, se confisca. Proprietarul ramane cu banii de la asigurari, plus comisionul din vanzare, hotul – cu banii incasati in Romania, iar cumparatorul risca sa ajunga in puscarie imediat dupa ce trece granita de vest a tarii.
„Acesti hoti actioneaza prin filiere din Italia pentru ca aici legile permit reclamarea furtului in sase luni. Destul timp pentru tranzactii la noi. Primul semn de intrebare este atunci cand cumparatorul de buna credinta constata ca masina pe care vrea sa o cumpere a fost tranzactionata de doua-trei ori intr-un timp foarte scurt. Asa fac hotii ca sa isi piarda urma”, continua seful targului Autovit.
O alta metoda de verificare a corectitudinii vanzatorului este si pretul. Niciodata nu va vinde cineva o masina de lux cu 25-40% mai putin decat pretul pietei.
Daca un Audi A6 din 2001 se vinde cu 14.000 dolari, cand pretul pietei pentru acelasi an este de aproximativ 24.000 dolari, inseamna ca masina are provenienta dubioasa. La fel daca un Mercedes Compresor din anul 2000 se vinde cu numai 16.000 dolari.
„Deconspirarea” autovehiculului
Vanzatorii de masini straine aplica asupra automobilelor diferite metode de intinerire. Daca ar fi vorba numai de cosmetizari de bun simt, nu ar fi nimic grav. Atunci cand se doreste obtinerea unui pret mai mare pentru o masina veche totul se transforma intr-o pacaleala de zile mari. Iata la ce siretlicuri se preteaza cei care vor sa vanda o vechitura la pret de masina noua.
„Masluirea kilometrajului este cea mai eficace metoda, pentru ca in Romania toti cumparatorii se uita in primul rand la numarul de kilometri. Daca la masinile care dispun de kilometraj mecanic nu sunt probleme cu „datul inapoi”, la cele care au computer de bord lucrurile se complica. De obicei, vanzatorii ard ledul care arata cifra sutelor de mii. Astfel, o masina care a fost alergata 250.000 km, va afisa pe bord doar 50.000 km”, continua Liviu Dobrin.
O alta metoda, care costa insa foarte mult, este schimbarea cipului de la computerul de bord. Ambele smecherii pot fi depistate daca masina este dusa la un service autorizat de firma producatoare.
Pentru a fi in cunostinta de cauza atunci cand se uita la kilometraj, cumparatorul trebuie sa stie ca o masina straina e folosita, in medie, 40.000 km pe an.
Exista si pentru aceste pacaleli metode de deconspirare. La cumparare va fi verificata uzura scaunului pe care-l ocupa soferul, a materialului care acopera volanul si cat de ros este burduful de la schimbatorul de viteze. Niciodata nu va fi tocit scaunul unei masini care a parcurs cateva zeci de mii de kilometri. Daca accesoriile prezentate mai sus sunt nou-noute, iar nu e un semn bun. Inseamna ca au fost inlocuite dupa ce autoturismul a fost importat.
Verificarea caroseriei
Caroseriile autoturismelor straine sunt tratate antirugina, asa ca metoda verificarii pragurilor nu trebuie sa fie si singura. Chitul modelat pe tabla sifonata intr-un accident poate fi depistat sub vopsea numai cu magnetul. Acolo unde „priza” este slaba, inseamna ca exteriorul masinii a fost finisat dupa accident cu chit.
Masinile cu linia geometrica deformata in urma unui accident se recunosc dupa consumul mare de combustibil si uzura prematura a cauciucurilor. Cum acest lucru se vede abia dupa cumparare, e bine sa verificati autoturismul intr-un service autorizat.
Controlul partii tehnice
O masina fabricata dupa anul 1998 nu ar trebui sa aiba probleme majore la motor pana la 500.000 km. Este bine ca la cumparare sa fiti insotiti de o persoana care se pricepe la zgomotul motorului, la suspensii si la directie.
Pentru a-i convinge pe clienti ca masina merge fara probleme, unii vanzatori trateaza motorul cu substante care amelioreaza zgomotele si reduc consumul de carburant. Efectul acestor aditivi este de scurta durata.
Oricum, inainte de cumparare mergeti la service-ul acreditat de fabricant. Pentru a nu avea probleme cu masina trebuie sa-i schimbati uleiul, filtrele, cureaua de distributie si pompa de apa. Aceasta investitie, chiar daca vi se pare putin cam costisitoare, va protejeaza de o defectiune mult mai grava.
Birouri pentru verificarea limuzinelor de vanzare
Din toamna, politia rutiera va dispune de mai multe birouri pentru verificarea autenticitatii masinilor. Aparatele, conectate la o baza de date comuna pentru toate tarile europene, vor fi disponibile si pentru cumparatorii din targurile de masini. Taloanele, seriile, sasiurile si toata istoria masinilor vor putea fi verificate printr-o simpla apasare de buton. Tot de la sfarsitul acestui an se va interzice comercializarea masinilor straine la mai putin de sase luni de la import. In acest rastimp, autovehiculele vor circula cu numere provizorii si nu vor putea fi comercializate.
„Introducerea acestor reglementari a redus numarul pacalitilor cu 50% in Cehia si cu 70% in Ungaria. Numai in targul nostru au fost gasite de curand sase masini cu serii modificate. Am chemat politia si au fost confiscate. Din toamna vom avea siguranta ca nici o masina dubioasa nu se va mai strecura la noi in targ”, ne-a spus Liviu Dobrin, directorul Autovit.