Cine s-ar fi incumetat sa spuna, acum cativa ani, ca motorina va ajunge intr-o zi mai scumpa decat benzina ar fi putut trece drept zanatic. Pana acum, masinile diesel erau considerate o investitie, in special datorita pretului mic al carburantului. Din decembrie 2007 insa, raportul s-a schimbat, cea mai ieftina motorina avand acum un pret de 3,77 lei/litru, cu 11 bani peste benzina.
Motivul? In ultimele sase luni cotatiile internationale la motorina au fost mai mari decat cele la benzina. Apoi, de la 1 ianuarie 2008, acciza la motorina a crescut de la 307,5 euro pe tona la 325 euro pe tona, aceasta reprezentand 31% din pretul final la pompa. Mai grav e ca acciza pe acest tip de carburant trebuie sa creasca, in functie de calendarul asumat de Romania in momentul in-tegrarii, la cel putin 347 de euro pana in 2010. Deci, va mai fi rentabila investitia intr-o masina diesel?
Raspunsul vine dupa o analiza atenta a avantajelor si dezavantajelor motorului diesel. In primul rand, pretul unui automobil diesel e mai mare, insa multi se gandesc ca vor amortiza in timp diferenta. Luam, spre exemplu, doua masini Dacia Logan, varianta de baza, una pe benzina de 1,4 litri si cealalta pe motorina, de 1,5 litri, prima avand un pret cu 5.500 de lei mai mic decat cea de-a doua. Loganul diesel consuma in medie 4,7 litri/100 de kilometri, spre deosebire de confratele sau pe benzina, cu 6,9 litri/100 km. Cum un sofer obisnuit parcurge anual aproximativ 12.000 km, rezulta ca dieselul va consuma intr-un an 564 de litri de combustibil, in timp ce ‘benzinara’ va inghiti 828 de litri. Raportat la pretul actual al carburantilor, iese o economie de aproximativ 904 lei in contul proprietarului de diesel. Deci, acesta isi va amortiza investitia in circa sase ani. Aici trebuie adaugat insa ca piesele pentru masina diesel sunt mai scumpe, iar reviziile periodice se fac mai des si costa de doua ori mai mult decat ale unei ‘benzinare’. Intervalul de amortizare creste astfel chiar la sapte ani. Si mai tine cineva astazi o masina mai mult de 7 ani?
„Dieselul ramane cel mai bun”
Fanel Dancea, 44 ani, paznic: ‘Momentan nu am masina, insa prefer motorul diesel, pentru ca este mult mai convenabil. Am vazut ca s-au scumpit carburantii, insa consumul la un motor pe motorina este mult mai mic decat la unul pe benzina si de aceea ies mai ieftin’.
Alexandru Matei, 37 ani, lacatus mecanic: ‘Chiar ma uitam zilele trecute si ma gandeam ca iar s-a scumpit motorina. Eu am o Dacia Papuc, diesel, si sunt destul de multumit. Consumul este mai mic decat la o masina pe benzina, insa nu are putere asa mare la demaraj’.
Robert Ciobanu, 30 ani, sofer: ‘Conduc o masina de la firma, pe diesel. Chiar daca e mai scumpa decat benzina, tot motorina ramane cea mai buna. Mie imi consuma in jur de 7 litri in oras, iar la acelasi motor, o masina pe benzina sare de 10 litri consumul la suta de kilometri’.
Pretul benzinei in Europa a sarit de 1,5 euro/litru
De la o zi la alta, pretul carburantilor doboara record dupa record de-a lungul Europei. Astfel, in Franta si Belgia litrul de benzina a trecut, in premiera, pragul de un euro si cincizeci de centi. Automobilistii s-au resemnat si se asteapta chiar la noi cresteri, in conditiile in care pretul barilului de petrol a depasit 100 de dolari.