Portul din Rotterdam, Olanda, de pe cursul inferior al raului Rin, ce are iesire la Marea Nordului, este cel mai mare din Europa si are si cea mai mare ecluza (n.r. – constructie de pe traseul unei cai navigabile, care permite trecerea navelor de la o portiune de apa cu nivel mai ridicat la o portiune cu nivel de apa mai scazut si invers).
Ecluza Maeslant este astfel construita incat, in cazul unei furtuni puternice, cand nivelul apelor Marii Nordului creste cu mult peste linia tarmului, sa poata sa protejeze viata celor peste 16 milioane de oameni care locuiesc in Rotterdam. Sistemul este format din doua porti de otel, fiecare avand lungimea de 210 metri si inaltimea de 22 de metri. Acestea pot inchide complet gura fluviului in caz de nevoie.
A costat 600 de milioane de euro
Bratele barajului sunt construite dupa structura Turnului Eiffel din Paris si au o greutate de doua ori mai mare decat a impresionantului monument francez (cantaresc in jur de 6.800 de tone). Constructia sistemului de ecluze a inceput in 1991 si a fost finalizata in 1997, costurile totale necesare pentru ridicarea lui fiind de 600 de milioane de euro.
Maeslant a fost utilizat pentru prima data in noaptea de 8 spre 9 noiembrie anul acesta, cand a avut loc o furtuna puternica in Marea Nordului.
Detalii tehnice
Locatie: Rotterdam, Olanda, pe cursul inferior al raului Rin
Lungime: 210 metri fiecare brat
Inaltime: 22 de metri
Greutate: 6.800 tone
Demarare constructie: 1991
Costuri constructie: 600 de milioane de euro
Dat in folosinta: 1997
Inchis prima data: noiembrie 2007
Ecluzele noastre sunt mult mai mici
Si in Romania exista ecluze, insa acestea sunt departe de a fi minuni ale tehnicii, cum este cea olandeza. La capatul dunarean al Canalului Dunare-Marea Neagra se afla o ecluza mare, care e similara cu cea situata la celalalt capat, la Agigea. Este unul din cele mai tranzitate baraje fluviale de pe teritoriul tarii noastre.
Barajul de la Cernavoda are lungimea de 310 m si latimea de 25 m, aici aflandu-se mai multe docuri de asteptare pentru navele care urmeaza sa fie ancorate. Canalul are o lungime de 64,2 m si se intinde pe tronsonul delimitat de localitatile Cernavoda-Medgidia-Poarta Alba-Basarabi-Straja-Cumpana-Agigea.