Aveam nevoie sa ne descurcam pe stradutele inguste ale marelui oras, sa razbatem prin trafic, apoi sa gonim pe autostrada, sa trecem printre cranguri, sa urcam niste dealuri, sa traversam niste paraie. Totul pentru un subiect, in zona Valcele, judetul Valcea. Si in acelasi timp un drive-test. Ne-am ales noul Nissan Qashqai. Masina ce nu-i prea mica, nici prea mare, si nici nu indrazneste sa-si spuna ‘off-road’. Si ne-am facut treaba.
Lansat anul trecut la Paris, Qashqai, fratiorul cel mic al uriasilor off-road de la Nissan, se mandreste cu numele unui trib nomad din sud-vestul Iranului. Masina e de fapt un crossover compact, gen autoturism, care se afla la granita dintre cel de oras si cel de teren. Cu o lungime de 4.315 mm si un ampatament de 2.630 mm, este cu aproape 100 de mm mai lung decat un hatchback clasic, dar mai scurt cu 150 de mm decat un SUV. De asemenea, la o inaltime de 1.615 mm, e cu 100 de mm mai inalt decat hatchback-ul, dar cu circa 120 mm mai scund in comparatie cu SUV-ul.
4×4, fara pretentii de off-road
Acestea fiind stiute, am supus Qashqaiul, cu propulsor pe benzina de 2,0 litri si 140 de cai putere, pe care l-am avut la dispozitie, tuturor categoriilor de drum, pornind de la cel de oras, continuand cu autostrada si terminand cu cele accidentate din zona Valcele, la doi pasi de Ramnicu Valcea. Am ajuns astfel la concluzia ca masina se descurca bine in traficul infernal al Bucurestiului, fara a crea probleme la parcarea in spatii nu tocmai accesibile, spre deosebire de un 4X4 veritabil. Pe aceeasi comparatie, Qashqaiul are un plus de agilitate, dar pierde puncte la iesirea de pe asfalt, acolo unde isi dovedeste limitele, in special in ceea ce priveste garda de sol (de 20 cm), prea joasa pentru pretentii mari de off-road.
Nissan Qashqai 4WD
Motor: 2,0 litri, benzina
Putere: 140 CP
Viteza maxima: 190 km/h
Consum mixt: 9,4 l/100 km
Acceleratie 0-100km/h: 10,6 s
Pret baza (taxe incluse): 25.350 €
Nu, nu este in nici un caz masina de viteza. Cu toate acestea, se duce fara probleme pana la 200 km/h pe autostrada, asezandu-se bine pe sosea. Consum mediu: 10,9 litri/100 km
Mediul interior e aerisit si incapator, avand multe spatii de depozitare. Tractiunea integrala poate fi actionata printr-o simpla rozeta de comanda (foto medalion stanga) amplasata in partea din fata a consolei.
Pe versiunile superioare, Qashqai dispune de cheie inteligenta, care, aflata in buzunarul proprietarului, permite deschiderea si pornirea masinii doar prin actionarea unor comenzi (foto medalion dreapta)
Prin apasarea unui buton, parasolarul se pliaza in spate, dezvaluind un plafon panoramic vitrat, care face toti banii
Qashqai te poate ajuta sa traversezi paraie, balti sau chiar rauri cu o adancime de cateva zeci de centimetri. Masina urca pe rampe cu inclinatie medie, bazandu-se pe unghiurile de atac si de degajare de 19,2, respectiv 30,2 grade
In afara orasului, crossoverul a inregistrat un consum mediu de 8,3 l/ 100 km la o viteza constanta de 100 km/h. In regim de trafic bucurestean de amiaza, a sarit la 11,9 l/ 100 km