Cuprins:
România, printre țările cu cel mai vechi parc auto din Europa
Propunerea include două componente: o taxă la cumpărare și un impozit anual revizuit.
Potrivit sursei citate, Mihai Bordeanu, director general Dacia, a oferit detalii despre acest proiect. Acesta vine în contextul în care România are al treilea cel mai vechi parc auto din Europa, cu 80% din mașini având peste 10 ani vechime.
Componentele noului sistem de taxare
Bordeanu a explicat structura propunerii: „Noi am început de mai mult timp lucrul la acest studiu de impact, cu privire la acest nou sistem de impozitare a autoturismelor, care e practic esența lui, și propunem și o contribuție de mediu, să-i spunem, la înmatricularea autoturismelor. Asta e o primă componentă și o revizuire a impozitului local.”
Scopul proiectului nu este de a interzice importul sau utilizarea mașinilor second-hand, ci de a introduce o componentă de mediu în taxare. Astfel, proprietarii de vehicule poluante vor plăti mai mult.
Exemple de calcul al noului impozit
Directorul Dacia a oferit câteva exemple concrete: „Pentru o mașină Euro 6 de ultimă generație, cu emisii reduse de CO2, undeva sub 120 grame, pentru o cilindree de la 1 la 1.000 (păstrăm componenta asta, nu o înlăturăm, ci doar adăugăm ceva la ea) azi plătești 35 de lei, mâine vei plăti 37, deci nu e mare, mașina e nouă, nu poluează.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5fdf7c52d37f735faae9195915ec1a11.jpg)
„Pentru o mașină Euro 2, acum plătești un impozit de 117 lei și în propunerea noastră vei plăti 1.900 lei. Omul care vrea să polueze va avea acest drept. Numai că, în loc să plătească 100 lei, va plăti pentru cea mai poluantă aproape 2.000 de lei.”
Bordeanu a subliniat că cifrele sunt doar exemple și că principiul este mai important decât sumele exacte.
Contribuția de mediu la achiziție
Pe lângă impozitul anual, proiectul propune și o taxă la achiziționarea mașinilor:
„Cu cât ele poluează mai mult, cu atât vor plăti o taxă. Dacă tu aduci o mașină, nu știu, de ultimă generație euro 6, care poluează puțin, în propunerea asta plătești, vei plăti 10 lei, adică aproape nimic în propunerea noastră. Dar dacă mașina e extrem de mare și extrem de poluantă, vei plăti până la 500 lei pe an”, a menționat Bodeanu.
Proiectul ia în considerare și situația proprietarilor de mașini vechi care nu își permit vehicule mai noi. Bordeanu a menționat posibilitatea unor măsuri sociale pentru aceste cazuri.
Timp de implementare
În ceea ce privește implementarea, directorul Dacia sugerează o abordare graduală: „Putem să facem în așa fel încât să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2026. Asta e, mai degrabă, un aspect tehnic.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_d71c3eefebd7f884cc320804b6b11784.jpg)
Contextul european
Bordeanu a subliniat că proiectul se aliniază cu tendințele europene: „Majoritatea țărilor din Europa au componenta asta legată de norme și de poluare. Cumva am rămas printre puținii care iau în calcul numai capacitatea cilindrică a unei mașini la impozitare, adică suntem cumva iarăși printre dinozaurii europeni.”
Procesul de aprobare
Proiectul nu a fost încă validat la nivel guvernamental. Bordeanu a menționat că acesta trebuie discutat cu Ministerul Mediului și Ministerul de Finanțe, urmând calea legală pentru implementare.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

michi • 17.02.2025, 15:02
Nu ar fi mai bine daca am stabili un impozit pe profit la Dacia de 90% ...
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_12be16174928c1de7d1582f9b566c51e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_7bc0d47865e02ed03e31714f889ef01a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_3919cdbed5ec5f680fe9d199cc31eb0c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b97905c0079984d5ca989d258bf6a06b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_de88a5cfbe98bb52a9fabbbfe3533f23.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_70494323ae60372a9da79d0f1a4c7720.jpg)