V-ati hotarat sa porniti o afacere, dar pentru ca doriti ceva cu sanse mari de reusita, v-ati indrepta spre franciza? Afacerile la cheie, asa cum se mai numesc francizele, s-au tot inmultit in ultima perioada, pe masura ce romanii au aflat ca sunt sigure si usor de demarat.
La ora actuala, in Romania exista numeroase posibilitati de a va deschide o afacere in sistem de franciza, iar in functie de domeniu, investitia poate porni de la o suma nu foarte mare, undeva la 5.000 – 15.000 de euro.
Chiar daca este mai sigura decat alte tipuri de afaceri, o franciza nu-l imbogateste peste noapte pe investitor.
Care sunt costurile initiale
Conform site-ului specializat in francize www.fbb.ro, taxele care se platesc francizorului pot fi: taxa de intrare in reteaua de franciza, redeventa, taxa de publicitate, taxa de training, taxa de leasing. Taxa de franciza este prima obligatie financiara pe care trebuie sa o plateasca investitorul. Aceasta suma, care poate varia de la 5.000 de euro pana la cateva zeci de mii sau chiar mai mult, in functie de afacere, se plateste o singura data si reprezinta taxa de intrare in sistem. Taxele continue (de redeventa) reprezinta un procent din veniturile afacerii si se platesc periodic. Un cost suplimentar este taxa de leasing pentru echipamentele furnizate de francizor.
Marea problema ramane insa asigurarea unui sediu. In cazul in care suma investita este de doar cateva mii de euro, ar fi nevoie de cel putin 100 de metri patrati. Astfel, investitorul trebuie sa puna deoparte banii de chirie.
City Painball cere o investitie de circa 15.000 euro, in care este inclus si pachetul de franciza, in valoare de 9.000 euro. Setul cuprinde si echipamentul de joc pentru zece persoane
Francizele pentru restaurantele de tip fast-food sunt printre cele mai solicitate afaceri nu numai in Romania
Branduri de succes inchiriate intreprinzatorilor autohtoni
Conform site-ului www.fbb.ro, in ultima vreme, tot mai multe branduri romanesti si straine au ajuns „de inchiriat”. Fast-food-uri, scoli de engleza, lanturi hoteliere sau hypermarket-uri, toate si-au expus oferta de francizare.
Coca-Cola, McDonald’s, KFC, Pizza Hut, ING, Carrefour sau Hilton sunt doar cateva nume celebre „imprumutate” afaceristilor autohtoni prin sistemul de franciza. In prezent, in Romania exista 170 de branduri francizate si 1.300 de francizati. Una din cele mai raspandite marci dezvoltate prin francizare este Fornetti. O alta oportunitate in acest moment o reprezinta lantul fast-food Gregory¡äs. Investitia initiala intr-un astfel de restaurant variaza intre 65.000 si 150.000 euro, in functie de suprafata si starea locatiei. Ca si in cazul Fornetti, materia prima e livrata exclusiv retelei proprii, iar produsele sunt furnizate de o unitate din Bucuresti.
Iata cateva exemple de afaceri care pot fi demarate cu diferite sume:
-Cu 5.000 euro: Intretinere auto, fotograf industrial, instructor bucatar, instructor dans, servicii de arbitraj.
-Cu 10.000-20.000 euro:Refacere componente auto, birou arhitectura, serviciu intretinere cladiri, cabinet avocatura, servicii doica.
-Cu peste 40.000 euro:Berarie, inchiriere echipament fitness, centru sportiv, spalatorie auto, producator TV.