În fiecare seară, înainte de culcare, Anushka Sachan scoate telefonul pentru a se conecta la o aplicație. ”Devine un obicei. Înainte de a adormi îmi spun: Bine, chek-in!”, afirmă studenta de 20 de ani de la Universitatea din Hong Kong.

Platforma pe care o folosește Sachan aparține unui brand chinezesc numit Shein – pronunțat „She In” – care a atras rapid o armată globală de fani adolescenți ai TikTok. Ea a depășit recent Amazon la numărul de descărcări de aplicații din Statele Unite și a creat un cult pentru moda ”rapidă” (îmbrăcăminte ieftină produsă rapid și vândută în cantități mari pentru a răspunde ultimelor tendințe ale modei).

Unii experți spun că a dat mari bătăi de cap și pentru Zara și H&M, pe care le-a bătut pe propriul teren, fiind mai rapidă și mai prietenoasă digital cu clienții.

”Ei fac moda rapidă să pară lentă. Au schimbat modelul de business”, spune Erin Schmidt, analist senior la Coresight Research, o firmă globală de consultanță și cercetare specializată în comerțul cu amănuntul și tehnologie.

Sachan verifică zilnic aplicația Shein din același motiv pe care îl au mulți alții: pentru a obține puncte. Cu cât obții mai multe puncte, cu atât economisești mai mult la cumpărături. Shein le acordă clienților puncte pentru orice, de la deschiderea aplicației la vizionarea fluxurilor live și participarea la concursuri de design de ținute.

”Este foarte captivant”, spune Sachan, care descrie experiența sa ca fiind similară cu a juca un joc pe mobil.

Abilitatea Shein de a atrage utilizatorii către platforma sa este unul dintre principalele sale ingrediente de succes, alături de procesul de producție extrem de rapid, prețurile mici și ofertele de produse bazate pe date.

„Am încetat să cumpăr de la H&M când am început să folosesc Shein, pentru că primeam aceleași lucruri pe care le-am văzut la H&M, dar mai ieftin”, a spus Sachan.

Creșterea explozivă și impunerea pe plan global

Shein s-a născut sub alt nume – ZZKKO – în China, fiind fondată în 2008 de Chris Xu. Experiența pe care acesta a dobândit-o în calitate de consultant de marketing și optimizare a motoarelor de căutare s-a dovedit esențială în crearea algoritmului puternic al site-ului, potrivit Coresight Research.

La început, compania vindea doar rochii de mireasă, apoi s-a extins la îmbrăcăminte generală pentru femei, adoptând numele ”Sheinside”. În 2015, compania s-a schimbat din nou, spunând că dorește un nume ușor de reținut și de căutat online.

În pandemie, Shein a avut o creștere explozivă, câștigând aprecieri la nivel mondial. În octombrie 2020, a devenit cea mai mare companie online de modă, după măsurarea vânzărilor de mărfuri sub marca proprie, potrivit Euromonitor Internațional. Firma de cercetare a refuzat însă să furnizeze informații suplimentare.

Shein concurează cu Zara și H&M pentru clienții care doresc cele mai noi tendințe la prețuri mai mici și toate cele trei companii își vând propriile produse de marcă. Dar cele două companii celebre au și magazine fizice, care asigură o bază mai mare de clienți și vând la prețuri puțin mai mari.

Concurența directă a lui Shein sunt retailerii britanici de modă rapidă Boohoo și ASOS, care își concentrează cea mai mare parte resurselor către online, vizează tinerele cumpărătoare și tind să ofere articole mai accesibile. Numai în prima jumătate a acestui an, aplicația Shein a acumulat peste 81 de milioane de descărcări în întreaga lume. La mijlocul lunii mai, a depășit Amazon și a devenit cea mai instalată aplicație de cumpărături din Statele Unite în App Store și Google Play, potrivit firmelor de analiză App Annie și Sensor Tower.

Amazon și-a recăpătat locul în top, deși „instalările zilnice între cele două aplicații de atunci au rămas în mare măsură apropiate”, a declarat Craig Chapple, un strateg de insights mobil pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa pentru Sensor Tower.

În ultimele luni, Shein „a explodat cu adevărat pe scenă”, a spus Erin Schmidt. Unii analiști au comparat-o cu dezvoltarea explozivă a Tik Tok.

Compania rămâne un mister, oferind puține detalii despre ea

În contextul de mai sus, toată lumea vrea să afle cât mai multe lucruri despre Shein.

În ciuda succesului său, puține se știu despre Shein. În august 2020, Shein era evaluată la 15 miliarde de dolari, potrivit PitchBook. Anul acesta, a ajuns la 30 de miliarde de dolari, cu venituri anuale de 10 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg. În firmă au investit companii cunoscute, precum Sequoia Capital China și Tiger Global, însă acestea au refuzat să dea detalii despre Shein.

Shein este o afacere globală, care livrează produse în peste 220 de țări și teritorii. Site-ul său nu menționează care este istoria firmei și nici unde este locată aceasta, arătând doar că este o firmă ”internațională”.

Mulți au sugerat că platforma își ascunde deliberat rădăcinele chinezești, pe fondul prejudecăților în creștere și al controverselor politice.

”Vor doar să facă afaceri. Nu vor să aibă de a face cu tensiunile geopolitice”, spune Mathew Brennan, fondatorul firmei de cercetare China Channel.

Unii clienți, cum ar fi Sachan, și-au exprimat îngrijorarea cu privire la lipsa de transparență a companiei în ceea ce privește modul în care-și produce bunurile – și le vinde la costuri reduse – precum și în ceea ce privește locul din care se aprovizionează cu materii prime.

Alți experți susțin că numărul de descărcări al aplicației este adesea un indicator solid al puterii de acoperire a unei mărci, uneori și al vânzărilor. Shein și-a făcut un nume prin bombardarea rețelelor de socializare cu îmbrăcămintea sa accesibilă și la modă, destinată femeilor tinere. Pe același patent ca Boohoo și ASOS, compania se bazează foarte mult pe marketingul influențatorilor, făcând echipă cu vedete de pe internet și vedete precum Katy Perry și Nick Jonas pentru a-și extinde acoperirea.

Marca este deosebit de populară pentru cumpărătorii Generației Z de pe TikTok. Compania este, de asemenea, expertă în menținerea utilizatorilor pe platforma sa. În septembrie anul trecut, a organizat o prezentare de modă virtuală exclusiv pe aplicația sa, ceea ce, probabil, ajutat-o să capteze mai mulți utilizatori, a remarcat Lexi Sydow, șefă a perspectivelor de marketing la App Annie. Cântăreața nominalizată la premiile Grammy, Ellie Goulding, a fost printre interpreți.

Analiștii susțin că a schimbat modelul de afaceri în domeniu

Una dintre diferențele cheie ale companiei în fața competitorilor este un concept pe care analiștii îl numesc „retail în timp real”. Ei spun că Shein a venit cu un algoritm propriu care culege date de pe web – inclusiv din propria sa bază de date masivă de clienți – pentru a afla ce produse sunt în trend la căutări și la ce răspund oamenii pe site-urile web ale concurenților. Aceste date sunt apoi folosite de echipa de proiectare pentru a dezvolta elemente noi, potrivit experților.

Shein a reușit, de asemenea, să profite de abilitățile de producție ale Chinei, permițându-i să reducă semnificativ termenele de livrare. Cercetătorii estimează că programul său de producție este de până la trei până la șapte zile, comparativ cu durata medie de trei săptămâni, dezvăluită de jucători precum Zara.

Acest lucru se datorează faptului că furnizorii Shein folosesc software-ul back-end al companiei, permițându-le să obțină informații imediate despre clicurile și comenzile utilizatorilor, potrivit experților. „Ei și-au integrat sistemele cu fabrica. Pe baza a ceea ce este în tendințe, algoritmul comandă ceea ce trebuie să se producă. Au eliminat toți intermediarii”, a spus Erin Schmidt.

Alți jucători chinezi au investit mult și în producția inteligentă. Anul trecut, de exemplu, Alibaba a lansat un sistem de procesare alimentat de inteligența artificială pentru a ajuta întreprinderile mici să eficientizeze procesul de producție a îmbrăcămintei.

Shein are, de asemenea, grijă să nu riște, producând loturi mici din fiecare articol, până când cererea este epuizată. ”Dacă un produs se vinde rapid, plasează o comandă mare. Dacă nuj se vinde rapid, renunță la acel produs”, arată un raport Coresight Research.

Shein nu s-a concentrat pe piața din China, deși aceasta este una imensă. Și aceasta deoarece în China ar trebui să concureze direct cu gigantul Alibaba. Produsele oferite, deși sunt ieftine pentru occidentali, ele nu sunt la fel de ieftine și pentru chinezi. Principalele piețe sunt cele din Europa, SUA, Australia și Orientul Mijlociu.

Citeşte şi:

O țară cucerită în zece zile. Cum au preluat talibanii puterea în Afganistan într-un timp atât de scurt

INTERVIU. Actorul Andi Vasluianu la Anonimul: „Mințim foarte mult și fabulăm. Trăim sindromul Facebook”

Ar avea datorii mari la cămătari și ar fi fugit din țară! Probleme uriașe pentru un fost jucător de la FCSB
PARTENERI - GSP.RO
Ar avea datorii mari la cămătari și ar fi fugit din țară! Probleme uriașe pentru un fost jucător de la FCSB
ȘOC! Vestea INCREDIBILĂ pentru România din decembrie! Valeriu Gheorghiță a făcut anunțul!
Playtech.ro
ȘOC! Vestea INCREDIBILĂ pentru România din decembrie! Valeriu Gheorghiță a făcut anunțul!
Doi români au provocat un scandal monstru într-un spital din Italia: doi medici bătuţi cu bestialitate, o asistentă are coastele fracturate
Observatornews.ro
Doi români au provocat un scandal monstru într-un spital din Italia: doi medici bătuţi cu bestialitate, o asistentă are coastele fracturate
Horoscop 26 octombrie 2021. Leii sunt foarte implicați emoțional în anumite relații pe care ar trebui să le abordeze altfel
HOROSCOP
Horoscop 26 octombrie 2021. Leii sunt foarte implicați emoțional în anumite relații pe care ar trebui să le abordeze altfel
Un artist din România, antivaccinist convins, a fost răpus de COVID-19
Știrileprotv.ro
Un artist din România, antivaccinist convins, a fost răpus de COVID-19
Surpriză. Vedeta prinsă pe un site de adulţi. Ce tarif avea. A fost imediat concediată
Telekomsport
Surpriză. Vedeta prinsă pe un site de adulţi. Ce tarif avea. A fost imediat concediată
INNA: „Pentru mine contează să îi știu bine pe cei dragi și să iubesc în fiecare zi!”
PUBLICITATE
INNA: „Pentru mine contează să îi știu bine pe cei dragi și să iubesc în fiecare zi!”