Povestea așezării Canfranc, un sat aflat la mai mult de 1.000 de metri deasupra nivelului mării, la frontiera franco-spaniolă, este una plasată între ambiție și eșec, între incompetență și corupție, scrie sursa citată. Povestea conține intrigi, contrabandă și o perioadă lungă de un secol de ghinion.

Spania a dorit să arate că este capabilă să construiască ceva la scara marilor „catedrale feroviare” din Europa, spune Alfonso Marco, autorul cărții „El Canfranc, historia de un tren de leyenda” („Canfranc, povestea unui tren legendar”).

Finalizată prea târziu

„Până a fost construită, acesta aparținea, deja, din punct de vedere conceptual și tehnic, secolului al XIX-lea”, a spus el pentru Guardian.

Problema a fost că stația a fost concepută în 1853, dar nu a fost finalizată până în 1928. Marco, care reprezintă a treia generație de angajați feroviari din familia sa, s-a născut în stația Canfranc, unde tatăl său lucra și locuia. La ceremonia de deschidere a liniei, regele spaniol Alfonso al XIII-lea a spus: „Pirineii nu mai există”.

Cu toate acestea, munții au fost doar unul dintre obstacolele în calea succesului Canfranc. Există multe mituri și legende în jurul stației, cum ar fi faptul că a schimbat cursul celui de-Al Doilea Război Mondial. Nu a făcut-o, dar cu siguranță a jucat un rol.

După ce naziștii au ocupat Franța, regimul Franco al Spaniei a folosit Canfranc pentru a schimba tungstenul, vital în producția de tancuri, cu aur nazist. Un singur transport cântărea 86 de tone.

Franco dorea să mențină relații bune cu Marea Britanie și SUA, dar nu avea să refuze oportunitatea unui comerț profitabil cu Germania nazistă.

Stația a fost folosită de spioni din toate părțile și se spune că numeroși evrei au scăpat de persecuții în Franța regimului de la Vichy prin Canfranc.

„Există un bob de adevăr în toate aceste povești, dar povestea au transformat-o în ceva total exagerat”, spune Marco. „De exemplu, este adevărat că evreii au folosit Canfranc ca punct de trecere, dar nu la scară masivă”.

„Și în timp ce germanii operau postul vamal pe partea franceză în timpul celui de-Al Doilea război Mondial, nu au ocupat niciodată Canfranc. Aceste povești despre svastica fluturând pe stâlpii stației sunt false”, a mai spus el.

Marco respinge porecla „Titanic”, deși acceptă că, la fel ca nava, Canfranc poate fi văzut ca o metaforă a ambiției eșuate și recunoaște că a avut mai mult decât partea sa de ghinion.

De fapt, nu a mai avut nimic altceva. Stația abia s-a deschis când a avut loc criza financiară din 1929. Doi ani mai târziu, a fost puternic deteriorată într-un incendiu. Apoi, în 1936, a început războiul civil spaniol, iar în momentul în care s-a încheiat, a izbucnit Al Doilea Război Mondial. Până la sfârșitul ostilităților, dictatura Franco a fost izolată, iar traficul feroviar internațional nu s-a reluat până în anii 1950.

Cu toate acestea, calea ferată de pe partea franceză avea un ecartament diferit de cel spaniol, astfel încât pasagerii și bagajele trebuiau descărcate de la un tren la altul, adăugându-se la timpul deja lung de călătorie. Linia nu a fost niciodată viabilă.

În 1970, o deraiere a avariat un pod, oferind o scuză pentru a abandona stația care, cu 365 de ferestre și platforma lungă de 200 de metri, a fost lăsată să se descompună.

27 de milioane de euro pentru a fi transformată în hotel

Astăzi, stația operează doar un modest serviciu intern spaniol. Hotelul cu 104 camere este proiectat de arhitecții Joaquín Magrazó și Fernando Used împreună cu guvernul regional din Aragón și lanțul hotelier Barceló. Costul bugetat este de 27 de milioane de euro, din care guvernul din Aragón va contribui cu 12 milioane de euro pentru repararea pistelor și dezvoltarea zonei înconjurătoare.

Fațada va fi păstrată, dar o nouă gară este construită în spatele celei existente și va avea acces prin holul hotelului. Complexul va include un centru de conferințe de 200 de locuri, un muzeu al căilor ferate, magazine și un refugiu de pelerini, deoarece Canfranc se află pe una dintre rutele către Santiago de Compostela.

Se speră că hotelul va reînvia satul la finalizarea lucrărilor la sfârșitul anului viitor, dar Marco consideră că va trece ceva timp până când legătura cu Pau din Franța va rula din nou. În 2020, Franța și Spania au convenit să înceapă să lucreze la redeschiderea tunelului Somport de 7,8 km care leagă cele două țări și, cu sprijinul UE, autoritățile speră că linia și stația Canfranc vor fi pe deplin operaționale până în 2026.

Între timp, stația a devenit un loc de pelerinaj pentru persoanele interesate de patrimoniul industrial, spune Marco, care recomandă să luați trenul de două ori pe zi de la Zaragoza la Canfranc, deoarece traseul trece prin peisajul spectaculos al Pirineilor.

Citeşte şi:

Piedone a cumpărat pe bani publici un „studiu sociologic”, dar în achiziție apare codul „servicii de agenții de presă”!

Țara care devine noul epicentru al pandemiei COVID. Numărul cazurilor, mai mare decât în India sau Brazilia

Adi Hădean, scandalizat: „E un fel de nutreț livrabil, cu sare și monoglutamat” | Ce l-a scos din sărite: „Mizerii la 39 de lei”
PARTENERI - GSP.RO
Adi Hădean, scandalizat: „E un fel de nutreț livrabil, cu sare și monoglutamat” | Ce l-a scos din sărite: „Mizerii la 39 de lei”
Cine este de fapt amanta lui Reghe. Detalii BOMBĂ au ieșit la iveală! Cadouri extravagante și...
Playtech.ro
Cine este de fapt amanta lui Reghe. Detalii BOMBĂ au ieșit la iveală! Cadouri extravagante și...
ANIMAȚIE GRAFICĂ: Cum s-a produs explozia de la nunta din Dolj. Prietenul mirilor, lovit de un proiectil, e în stare gravă: "A fost pur şi simplu o grenadă!"
Observatornews.ro
ANIMAȚIE GRAFICĂ: Cum s-a produs explozia de la nunta din Dolj. Prietenul mirilor, lovit de un proiectil, e în stare gravă: "A fost pur şi simplu o grenadă!"
Horoscop 31 iulie 2021. Peștii au nevoie de un punct de sprijin, ca să se poată echilibra mai ușor
HOROSCOP
Horoscop 31 iulie 2021. Peștii au nevoie de un punct de sprijin, ca să se poată echilibra mai ușor
Dialog halucinant între un primar și o localnică, a cărei gospodărie a fost afectată de viituri: ”Ești o proastă”
Știrileprotv.ro
Dialog halucinant între un primar și o localnică, a cărei gospodărie a fost afectată de viituri: ”Ești o proastă”
Crimă înfiorătoare. Frumoasa din reclame TV, găsită pe marginea drumului împuşcată de 18 ori. Criminalul, un şofer de TIR
Telekomsport
Crimă înfiorătoare. Frumoasa din reclame TV, găsită pe marginea drumului împuşcată de 18 ori. Criminalul, un şofer de TIR
(Publicitate) BestSecret - Super-oferte la haine și accesorii. Reduceri de până la 80%
PUBLICITATE
(Publicitate) BestSecret - Super-oferte la haine și accesorii. Reduceri de până la 80%