Banda de urgență pe autostradă

Banda de urgență este o zonă de siguranță prezentă pe toate autostrăzile. Aceasta are o lățime mai mică decât benzile de circulație obișnuite, dar suficientă pentru a găzdui chiar și un camion. De obicei, lățimea ei este de 3,3 metri și este delimitată de o linie albă continuă.

Când este permisă oprirea pe banda de urgență

Legislația rutieră din România specifică clar situațiile în care este permisă utilizarea benzii de urgență. Conform articolului 74 (3) din legea circulației „Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.”

Excepțiile includ:

  • Defecțiuni tehnice grave ale autovehiculului;
  • Accidente rutiere;
  • Urgențe medicale;
  • Staționări temporare impuse de autorități.

În aceste situații, șoferii trebuie să semnalizeze prezența vehiculului cu luminile de avarie și să monteze triunghiurile reflectorizante, dacă este necesar.

Sancțiuni pentru utilizarea necorespunzătoare

Utilizarea nejustificată a benzii de urgență atrage sancțiuni severe. Conform legii rutiere, oprirea sau circulația neautorizată pe această bandă se pedepsește cu amendă din clasa a IV-a de sancțiuni. Articolul 102 (1), pct. 17 din OUG 195/2002 stipulează: „Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni […] nerespectarea dispoziţiilor art. 74 privind circulaţia pe autostrăzi.”

Raport al Congresului SUA: De ce armata rusă a înregistrat pierderi semnificative și n-a fost capabilă să câștige războiul din Ucraina ANALIZĂ
Recomandări
Raport al Congresului SUA: De ce armata rusă a înregistrat pierderi semnificative și n-a fost capabilă să câștige războiul din Ucraina ANALIZĂ

Amenzile pot depăși 4.000 de lei. În plus, șoferii riscă suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile.

Respectarea regulilor privind utilizarea benzii de urgență este crucială pentru siguranța rutieră. Aceasta asigură accesul rapid al vehiculelor de intervenție în caz de urgență și previne accidentele potențial fatale.

Chiar și în condiții de trafic intens sau când sunt blocați în spatele unor vehicule lente, conducătorii auto nu au voie să folosească această bandă pentru a depăși.

Totodată, pe autostrăzile din România, tot mai mulți șoferi cad în capcana unei manevre aparent inofensive, dar sancționate de lege: depășirea prin dreapta, adică de pe banda a doua pe banda întâi, atunci când vehiculul din față circulă lent sau blochează banda rapidă.

Deși mulți șoferi consideră că, dacă banda din dreapta este liberă, este logic și „sigur” să depășească prin acea parte, Codul Rutier spune clar că această manevră este ilegală.

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.