Plecarea din rampă este o manevră puțin mai complicată la început, însă cu răbdare și exercițiu vei putea să o deprinzi și să nu mai ai emoții. În articolul de față îți vom spune cum se face și în câte moduri poate fi efectută această manevră în cazul mașinilor cu transmisie manuală.

Plecarea din rampă cu frâna de mână

Specialiștii recomandă această modalitate deoarece nu este solicitat atât de mult ambreiajul, una dintre cele mai delicate pedale, mai ales pentru șoferii neexperimentați.

Când staționezi în rampă la semafor ori într-un ambuteiaj, cuplează frâna de mână și pune levierul schimbătorului de viteze în „neutru”.

În momentul în care vrei să pornești trebuie să cuplezi treapta întâi a cutiei de viteze, să accelerezi ușor și să eliberezi la fel de ușor pedala de ambreiaj până la punctul de cuplare.

Când încep să apară trepidații poți să decuplezi frâna de mână și apoi să continui să accelerezi și să ridici complet piciorul stâng din ambreiaj în același timp. Mașina se va pune în mișcare fără să alunece înapoi.

Plecarea din rampă cu ambreiajul patinat

A doua modalitate a plecării cu mașina din rampă este cea cu ajutorul ambreiajului patinat. Este și cea mai uzuală, de altfel, dar nu și cea mai recomandată deoarece poate duce la uzarea prematură a ambreiajului.

Când maşina este oprită trebuie să ții apăsate atât pedala de ambreiaj, cât şi pedala de frână  după care să cuplezi prima treaptă a transmisiei.

În continuare, vei ține apăsată pedala de frână şi vei elibera uşor ambreiajul până la punctul de cuplare, iar apoi vei muta piciorul drept de pe frână pe pedala de accelerație.

Dacă deții o mașină cu transmisie automată va fi suficient să ții apăsată pedala de frână, iar la eliberarea acesteia, mașina se va pune ușor în mișcare fără să alunece în spate.

În cazul în care mașina este dotată cu sistem de asistență la pornirea în rampă, nu trebuie să faci altceva decât să iei piciorul de pe pedala de frână, să-l muți pe pedala de acclerație și să accelerezi. Mașina va porni fără să alunece înapoi.

Ce este asistența la pornirea în rampă?

Majoritatea mașinilor moderne sunt prevăzute cu o funcție de asistență la pornirea în rampă, denumită Hill Start Assist (HSA).

Aceasta împiedică rularea înapoi a mașinii la pornirea în rampă sau, la deplasarea în marșarier la deal, ea împiedică alunecarea vehiculului în față.

Sistemul de asistență la pornirea în rampă acționează doar în condițiile în care gradul de înclinare a drumului este de peste 3%. Practic, sistemul simulează o plecare cu frâna de mână trasă.

Asistență la pronirea în rampă – funcția HSA

Cum funcționează funcția HSA? Ei bine, presiunea asupra pedalei de frână este menținută timp de 2-3 secunde până când șoferul mută piciorul pe pedala de accelerație. Efectul de frânare temporar este anulat după câteva secunde sau când șoferul pornește de pe loc.

Această funcție este utilă și atunci când oprești și pornești mașina pe suprafețe acoperite cu polei, zăpadă sau mâzgă.

Atenție! Cum pornirea în rampă este o manevră destul de grea la început va trebui să exersezi într-un loc cu circulație redusă unde ai acces la un drum în rampă/în pantă. Și, recomandarea noastră, mergi însoțit!

Urmărește-ne pe Google News